toch weer kriebels naar een prematuur kindje

A

Anoniem

Guest
Hoi

Ik ben geke en ben 24 jaar oud. Vorig jaar op 2 april is onze dochter geboren. Naar een zwangerschap van 28 weken.   Het is de eerste tijd erg moeilijk geweest, en het wordt steeds een beetje makkelijker. Ze is inmiddels bijna 11 maand alweer en ruim 8 kilo. Nu begint het bij mij toch heel erg te kriebelen om een tweede. het lijkt me zo gezellig om 2 kindjes kort op elkaar te krijgen. Maar wat als dit weer een vroeg geboorte wordt. Ik weet niet of ik dit emotioneel nog een keertje aankan. ik had een placenta previa, en de kans is zeer klein dat dit weer gebeurt, maar toch, de angst blijft. Mijn man zei gelijk, dan gaan we het vanaf de verjaardag van carlijn toch weer proberem. Ik ben wel blij dat hij zo enthousiast is. Voor hem is het ook moeilijk geweest.

En nu de volgende vraag. carlijn is via een keizersnee geboren, en ik zal in het begin wel naar een gynacoloog moeten. Maar ik heb wel eens gehoord dat als alles goed gaat, je gewoon naar een verloskundige mag. Ik zat bij mijn eerste zwangerschap gewoon bij de huisarts, want we hebben hier geen verloskundige. Toch wil ik bij een volgende zwangerschap toch graag eentje met meer ervaring, want ik ben gewoon erg onzeker. ik ben wel bang om de huisarts op zijn teentjes te trappen. hij is wel goed geweest enzo, maar ik heb er gewoon een verkeerd gevoel bij.

Sorry voor dit lange verhaal, maar ben gewoon erg onzeker.

groetjes geke

hey geke en iris
Allereerst zou ik willen zeggen aan geke dat je er gewoon voor moet gaan. Placenta Previa is niet iets wat genetisch bepaald is of zo, je hebt gewoon pech gehad de eerste keer, maar dan met veel geluk, want met je kindje is alles in orde. Geniet gewoon van terug zwanger worden. Je weet tenminste dat je gewoon normaal zwanger kan worden. En ik zou me niets aantrekken van wie zijn gevoelens je kwetst. Je moet je er zelf goed bij voelen, dat is het allerbelangrijkste.
Dit is voor iris bedoeld, al ben ik niet Geke. Ik heb de laatste tijd veel gelezen over zwangerschap, en heb hier net een boek bij me dat goed verklaart wat placenta previa is. Dat is een placenta die geheel of gedeeltelijk de cervix afsluit. In het begin van de zwangerschap is dat normaal, maar aan het einde van het tweede begin derde trimester zou dit problemen kunnen opleveren. Als je dan veel bloedverlies krijgt, kan het de weeën in gang zetten en bij ersntig bloedverlies kunnen ze tot een onmiddelijke keizersnede overgaan. Dan heb je dus een prematuur kindje.
Ik hoop dat deze uitleg correct is en helpt.
knuffels mamasita      

Hoi

Een placenta previa is inderdaad een geheel of gedeeltelijk voorliggende placenta. In mijn geval lag hij voorledig voor de baarmoedermond. Ik heb vanaf de 23ste week tot de 28 ste week regelmatig bloedingen gehad, en ze waren behoorlijk zwaar. De eerste keer waren we bang dat we het kindje verloren, ik lag gewoon in een plas met bloed.

We hebben wel besloten om voor een tweede kindje te gaan. Ik heb nog een spiraaltje, want ik mocht perse niet binnen een half jaar weer zwanger worden. Nu eerst maar de datum prikken wanneer we naar de dokter gaan voor het verwijderen van het spiraaltje, en dan kunnen we daarna aan het klussen. Ik heb er toch wel een goed gevoel bij nu, en kijk   al een beetje uit naar het weer zwangerzijn en leven in je voelen.

veel liefs grietje( geke)

Hey Geke,

Je kan bij een volgende zwangerschap gewoon onder controle blijven bij de gyn. Heb ik ook gedaan en dat vond ik heel fijn je krijgt dan iedere keer een echo en dan kun je iedere keer je kindje weer zien. Als alles goed is kun je kiezen voor een verloskundige/huisarts maar het is niet verplicht.

Ik hoop dat je snel weer leven mag voelen!

Groetjes Daantje

Terug
Bovenaan