Toe aan school... (hij of ik)

Goedenavond,

Wellicht is het ook een beetje van me afschrijven, maar ik weet het even niet meer. De theorie lijkt zo makkelijk, hij doet het niet expres om mij op de kast te jagen maar toch..
Ik heb oprecht een schat van een jongen, als zijn babyzusje (4maanden) huilt, staat hij ernaast, wil haar troosten en mij helpen. Hij ravot lekker wat aan, kan hier en daar zelf vermaken en is al redelijk zelfstandig en toch ook niet. Hij is eigenlijk altijd vrolijk, leuk brutaal en gewoon een leuk ventje. Maar snachts, rond 1/2 uur, kruipt hij vaak bij ons in bed, op zoek naar geborgenheid denk ik.. we zijn er niet overuit en vinden het ook wel goed zo. We zijn erg voorstanders van erkennen wat je voelt en toegeven aan wat nodig, niet alleen voor de kleintjes.

Maar als hij dan zijn draak modus aan heeft spuwt het alle kanten op. Hij slaapt tussen de middag soms nog een uurtje, soms 2, maar ongeacht of hij wel of niet slaapt, vanaf 16.00 is het gewoon niet meer leuk. Hij weet zich niet meer te vermaken, laat zich ook niet vermaken. Ik probeer wat dingen samen te doen dan maar na 5 minuten.. hij lapt alle regels aan zijn laars. Speel ik mee met de autos, dan is dat na 3 minuten ook klaar, moet ik weer weg. Televisie doet wondere maar hier ben ik geen voorstander van, van 16 tot etenstijd, zo rond 18uur.



Het valt me zwaar, want ik zie dat hij ook behoeften heeft om te leren, probeer wel te lezen en schrijven, beetje rekenen maar hij mag pas in maart naar groep 1 en tot die tijd op deze manier..
Hij gaat niet naar opvang, we zwemmen 1 ochtend en 1 ochtend in de week naar peutergroep. Omdat ik weinig prikkels kan hebben sinds de 2e is geboren, durf ik ook niet veel meer te ondernemen. Zelf ben ik ook erg moe als we bijvoorbeeld wat boodschappen hebben gehaald.

Voor nu even op zoek naar wat herkenning en tips denk ik. Ik probeer te praten met hem, hem ook tegemoed te komen in wat hij wil als dit in de mogelijkheden ligt, maar hij dweilt de hele middag over de vloer, hangt aan de box en benxh (mag niet), schopt zn autos door de kamer etc. etc.
 
Sommige scholen hebben ook groep 0. Als voorbereiding op de kleuterschool.
Misschien kan halverwege de middag nog wat eten helpen het uit te zingen tot het avondeten?
 
Verder kan niet opstaan 's nachts misschien een betere slaapkwaliteit geven, zodat hij het overdag langer vol houdt.
 
Dat vanaf 4u herkennen wij hier ook wel. Kan het zijn dat hij al een beetje honger heeft? Wij doen vaak een klein snackje nog rond half 4, wat komkommer/tomaatjes/stukje soepstengel. Dan heb je een vrolijk bordje en alvast wat vitamine binnen. Daarna lekker naar buiten! Zodra hier iemand chagrijnig wordt pakken we de spullen en gaan we ff naar de speeltuin/dierenparkje. Ja, onhandig met koken maar ik zorg dat ik kook tijdens het slaapje van de kinderen. Dan hoef ik het alleen maar op te warmen (of in de oven te schuiven). Je zou het eens kunnen proberen. 
 
Hier heb je de Victor de verkenner groep is voor kindjes van 3.5 jaar die meer toe zijn aan uitdaging en dit is al een eerste stap voorr als ze naar groep 1 gaan.
Weet niet of dit bij jullie ook is.
Is 3 dagdelen per week.
 
Ik snap je en herken ook wel dat ik minder prikkels kon hebben na de geboorte van de tweede, maar ik denk (en merk aan mijn oudste) dat het beste werkt naar buiten gaan. Onze dochter wordt zowel 's ochtends als 's middags na een uur thuis spelen verveelt en gaat dan ook grenzen op zoeken. Zodra we buiten zijn is het weg, als je zelf rust wil is een rustige speeltuin een tip. Binnendoor speelparken kom ik sowieso niet ;) overigens ga ik tegenwoordig overal heen met 2 kids, dus ook boodschappen doen, winkelen. Dus het minder goed tegen prikkels kunnen is weer afgenomen. 
 
Wilde iedereen even bedanken voor de reacties, we proberen nu zeker wel 2x per dag naar buiten te gaan. Hebben een fijn grasveld en speeltuin in de buurt en denk te zien dat het wel goed doet.
Helaas hebben ze hier geen verkennersgroep, klinkt wel heel fijn! En ze zijn ook niet heel happig om hem een extra ochtend op school mee te nemen. Zijn peutergroep zit in de school, loopt ook 'samen' met groep 1.
Liesforum, hoe ben jij ermee om gegaan, qua prikkels? Ik heb namelijk juist het idee dat ik het alleen maar vermoeiender vind worden, de prikkels. Daag mezelf wel uit, even de stad in en even dit doen etc. Maar het lijkt wel alsof het me steeds meer energie kost. Moet straks ook weer 1 dag per week naar kantoor, zie er echt tegenop (ook om andere redenen) maar ik knijp hem wel voor al die prikkels..
 
Het klinkt erg pittig allemaal voor je. 
Het moe zijn rond 16u is hier ook. Ik vermoed omdat het midden dutje eraf zal gaan binnenkort. Dus soms is het niet zo gezellig. Ik probeer dan juist alle prikkels te minderen. Licht dimmen, helft v d gordijnen sluiten. Schermen uit kaarsje aan. Hele rustige muziek aan of lezen. Dus activiteiten waarbij je zelf ook wat kan opladen. Als je namelijk een sfeer creëert waar jijzelf rustig van wordt slaat het aan op hun. En ik probeer niet te reageren op driftbuien en verveling. Als hij niet luistert laat het dan maar gaan. Want je raakt zelf overprikkeld doordat je wilt dat hij luistert. Al is het heel lastig. Gewoon je eigen ding doen en duidelijk aangeven dat wat je verwacht. Bij geen middagdutje vervroeg ik bedtijd ook met een halfuur tot een uur. 


erg lastig dat hij zo toe is aan groep1 maar nergens terecht kan. Kan je hem wel naar playdates brengen of wat vaker naar de oppas? 
want hoe zal de opvang eruit zien als jij naar kantoor gaat? Vooral dan lijkt het mij fijn als je wat meer tijd voor jezelf kan inplannen om bij te komen. Zo raak je niet vermoeider. Zelf heb ik ook moeite met balans vinden. Hierdoor trek ik mij terug 2uren in de week. Gewoon in een slaapkamer op slot. Manlief is met de kids. En ik kan even liggen of lezen. 
Hoop dat je hier wat aan hebt. 
 
Terug
Bovenaan