Toe zijn aan zindelijk worden?

Hoi allemaal,

Wanneer weet je eigenlijk of je kindje  aan zindelijk worden toe is? Mijn zoontje plast regelmatig vrijwel direct als je hem zijn luier uit doet om bijv. te gaan douchen (dan loopt ie in z'n blootje naar de douche en staat onderweg al stil om te plassen of als ie gezwommen heeft. Volgens mijn moeder is hij toe aan het potje. Ook zijn de drukluiers goed in te schatten; 's ochtends half 10 en 's middags na het slaapje en 's avonds binnen 15 min. na het warm eten. Is hij hier nu al aan toe, ik vind het zo snel?
 
O ja, als je zelf naar de wc gaat dan staat hij bij de wc-deur en zegt: pssssssssssst..... Als hij zelf plast doet hij dat ook (merk ik als hij plast als hij bloot is) Ook vaak zit hij heel stil bijv. onder de eetkamertafel en doet dan ook psssssssssssst.. of hij dan plast weet ik natuurlijk niet zeker maar ik denk het wel, vooral ook omdat hij dan echt helemaal stil zit en stopt met spelen en kletsen en dan alleen maar pssssssssssst......

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft?

Groetjes Patricia
mama van Justin
 
hoi,

Kinderen worden pas zindelijk als ze controle over de sluitspier hebben voor die tijd lukt het niet.

Ons meisje is 16 maanden en we gaan vandaag toevallig een potje halen.
En dan ga ik in bouwen dat bij iedere verschoning ze even op het potje gaat zitten.

Door alleen al te zitten wennen ze er aan.

Dus misschien is dat voor je zoontje ook een idee. Oefenen kan nooit kwaad lijkt mij.

succes
 
hoi hoi

ik weet niet hoe oud je zoontje is maar ieder kind is anders wij zijn al een half jaar bezig met het potje en de ene keer gaat het heel goed en de andere keer hebben we een ongelukje mijn zoontje is 2 nu en ik ben alleen bezig er mee als we thuis zijn hij heeft nu een periode dat hij niet op het potje gaat of er wel opgaat zitten en er niets op doet dus ik ben ff gestopt er mee

als ik jou was zou ik het gewoon proberen en kijken of hij er klaar voor is zo ja is het mooi meegenomen en zo nee dan een andere keer weer proberen ik zou het ff een week of twee proberen kijken hoe het gaat

laat me wat weten of het lukt

groetjes Jenny
 
Hoi Jenny,

Mijn zoontje is 14 maanden.
Vrijdag gaan we een potje kopen en dan gaan we hem gewoon steeds bij het verschonen er even op zetten. Ik laat nog even weten hoe het allemaal verloopt.

Groetjes Patricia
 
Mijn dochtertje is 10 maanden en vanaf het moment dat ze een maand of 8,5 was en goed kon zitten zette ik haar op het potje als ik onder de douche ging.
Dan waste ik eerst mijn haren zelf en kon daarna gelijk haar wassen. Het is niet dat ze wat perse moet doen op het potje, maar op vaste tijdstippen leert wel dat ze het nu toch wel vaak doet en dan doe ik ook heel enthousiast wat ze leuk vind.

Dus ze is het nog niet verplicht of moet het van mij, maar dat ik haar op het potje zet is meer dat ze er niet zo snel vanaf gaat en dan de shampoo van mij in haar ogen krijgt.

Maar goed bij toeval leert men ook. Ze moet dus niet en het mag. En als ze het doet is mama natuurlijk heel blij.
 
jeetje he!! wat beginnen jullie allemaal vroeg met potje, 10 maanden, 14 maanden, of ben ik nou zo laat????. hahha mijn dochter is nou21 maanden en sins een maandje ben iik pas bezig!! ze heeft het nou 4 keer gedaan op het potje maar snap er eigelijk nog geen pepenoten van!! maar inderdaad, hoe sneller hoe beter succes ermee.
 
Ha ha ha, jullie zijn allemaal lekker vroeg erbij zeg! Door omstandigheden kwam het er bij ons niet zo van, maar mijn zoontje is nu 3 jaar en 8 maanden en pas sinds twee weken overdag zindelijk. Ik ben al wel vorig jaar begonnen met het oefenen met het potje, eerlijk is eerlijk. Ook op de manier die ik hier al meer las: iedere keer bij het verschonen van de luier even op het potje zetten en natuurlijk de hemel inprijzen als er (per ongeluk of niet) iets op gedaan wordt! Het goede gedrag moet altijd beloond worden, al is het maar met een dikke zoen. En in het begin er natuurlijk niet te veel aandacht aan besteden als het nog niet lukt. Ook denk ik dat het kind er zelf aan toe moet zijn, als het nog niet aanvoelt wanneer het plassen of poepen moet, kan het dat ook nog niet aangeven. Blijven oefenen en volhouden is het enige dat er op zit!

Succes en sterkte allemaal!

Groetjes, Heidi
 
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel heel erg vroeg hoor!!

Bij ons zoontje ging het niet toen hij ruim 2,5 was, 3 keer een natte broek in een uur en kind in de stress.
Nee dankje, het moet wel leuk blijven.
Heb een week na zijn derde verjaardag het weer geprobeerd en geen centje pijn.
Hij is nu al 3 mnd zindelijk overdag en grotendeels 'snachts ook, maar hij draagt dan wel een luier voor de zekerheid.

Op deze manier was het leuk voor hemzelf omdat het goed lukte, hij was zo trots!
Als ik het persé door had gezet bij de eerdere poging weet ik niet hoe het afgelopen was, misschien was het nu dan nog wel niet zover.

Je merkt vanzelf wel wanneer je kindje er aan toe is, forceren werkt in mijn ogen alleen averechts.

Wil de andere moeders helemaal niet aanvallen, maar gewoon mijn mening ook toevoegen aan dit lijstje met reacties.

Groetjes Mosy
 
Terug
Bovenaan