Toeschietreflex, hoevaak tussen voedingen??

Het zit namelijk zo. Mijn borsten schieten wel 3x toe tussen de voedingen door. Rik komt om de 3-4 uur, maar goed krijgt ie dan niet teveel voormelk binnen elke keer?

Het blijft eruit lopen joh. Ik wordt er gek van. De zoogcompressenfabrikant heeft een goede klant aan me.

Hebben meerdere vrouwen daar last van?

X Saskia
mv Rik 04-07-07

Hetzelfde probleem bij mij!
Ik voel hetzelfs en ook in mijn andere borst, waar die niet aan drinkt voel ik het.
Die begint vaak ook dan te druppen.
Ons zoontje is nu 11 dagen oud.
En vandaag was de wijk er en maar meteen gevraagd.
Ze vertelde mij zolang je gevoel goed is dat hij goed en genoeg drinkt en je borst voelt daarna wel slap aan, dan is het geen probleem!
Dus volg je gevoel.
Bij mij is het te veel aan melk wel ook het probleem dat ik nog niet veel kan door oververmoeidheid van de bevalling (2 nachten bij elkaar geduurd) en van te voren 3 slechte nachten doordat ik ziek was.
Ik lig 's middags op bed 1 tot 2 uur te slapen en na het avondeten rust ik nog een uur op de bank. Voor de rest doe ik bijna niks, alleen voeden, af en toe een schone luier als ik daar nog fit genoeg voor ben anders doet mijn man het. Mezelf douchen en om de dag samen met mijn man de kleine in bad.
Zelfs lezen en tv kijken zit er niet in.
Vanaf gisteren zit ik weer 10 minuutjes achter de computer. En vandaag heb ik daarbij nog 10 min. tv gekeken. En toen was het op.
Dus elke dag probeer ik iets meer te doen.

Succes er mee.

Groetjes Nathalie

ik heb ook vaak een toeschietreflex.
het verhaal van voor en achtermelk is achterhaald.
Zodra je een toeschietreflex hebt krijgen ze de vette melk binnen.
Daarvoor ishet de dorstlessende melk.
het beste is wel om 1 borst goed leeg te laten drinken en een toetje na bij de andere.
ik lek mega veel. vooral 's nachts.
Geen zorgen maken. Wanneer je kindje goed aankomt gaat het hartstikke goed.
Goeie plasluiers en ontlasting is er niks aan de hand.

groetjes
visjes

Hoi. Nou hier nog een "lotgenoot" hoor.. De pakken zoogcompressen zijn hier niet aan te slepen. Heb ook al van die uitwasbare gekocht, en die zijn ook in een mum van tijd vol..
Weet ook niet wat ik eraan moet doen, alleen maar hopen dat het snel voorbij is...
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse (12-7-07)

Als je kindje een toetje nodig heeft dan kun je het beste je 1ste borst gebruiken.
En steeds 1 borst per keer leeg laten drinken. Anders krijgen ze wel te veel binnen.
De 2de borst is dan voor de volgende voeding. Meestal hebben ze dan nog een zuigbehoefte. Je merkt wel of je kindje genoeg gegeten heeft.

Houdt wel goed de luiers in de gaten, want onze Rowan had vorige week donkergroene (bijna zwarte) ontlasting en normaal is het een teken dat het kind te weinig krijgt, maar kan ook van te veel zijn.
Bij ons was dan ook het laatste, we hebben toen ervoor gekozen om om de 3 1/2 te voeden en vanaf toen ging het beter. En op 1 borst zat ik al bij 4 dagen.
En als hij of zij veel last heeft van krampjes na het eten, dan krijgt ie ook te veel binnen.

Maak je ook niet te druk als het te veel binnenkrijgt, want borstvoeding mogen ze te veel van binnenkrijgen, omdat dit beter te verteren is als flesvoeding.

Maar door de zwarte luiers zijn wij overgegaan op 6 voedingen dan doet Rowan het ook beter. Je merkt het dus wel echt aan je kind.
Vertrouw je gevoel.

Houdt wel goed rode vlekken op je borsten in de gaten, want als ze het niet leegdrinken heb je eerder kans op borstontsteking. Goed masseren onder een warme douche als je ze eenmaal hebt en met het drinken ook nog even masseren dat deze leegkomt en om het te voorkomen  je borsten niet koud laten worden!

Groetjes Nathalie
Mama van Rowan 12 dagen

Hoi Saskia,

Een heftige toeschietreflex kan best lastig zijn. Heeft je kindje er tijdens het drinken ook last van, heb je het idee dat hij de melkstroom goed aankan? Drinkt hij rustig aan de borst of is hij onrustig en laat hij steeds los? Als hij loslaat, zie je dan de melk uit je borst spuiten?  Spuugt en/of boert hij veel? Als dat het geval is, kun je het drinken voor je baby gemakkelijker maken door hem even van de borst te halen zodra je merkt dat de melk toeschiet. Laat de ergste stroom melk even weglopen in bijvoorbeeld een hydrofielluier of een handdoek en leg hem weer aan als je borst niet meer zo lekt. Eventueel kun je een andere voedingshouding toepassen. De ruglighouding kan prettig zijn. Jij ligt dan op je rug en je baby ligt dan bij jou op de buik; hij moet dan als het ware tegen de zwaartekracht in drinken. Meer informatie over deze en andere voedingshoudingen kun je vinden op Borstvoeding.com-Voedingshoudingen  (nr. 6 is de ruglighouding).

Het verhaal van voor- en achtermelk is niet achterhaald; het werkt alleen iets anders dan we eerder dachten. Naarmate de tijd tussen twee voedingen langer is, scheiden de vetten zich van de melk. Deze blijven aan de wanden van de melkkanaaltjes plakken en worden uiteindelijk weer door je lichaam opgenomen. Zo ontstaat voormelk, dus eigenlijk gewoon magere melk. Wanneer de melk vervolgens weer toeschiet, worden de vetdeeltjes die nog wel aan de wanden van de melkkanaaltjes kleven weer meegenomen in de stroom, wat de melk weer vetter maakt. De melk die net door je lichaam is aangemaakt, door het toeschieten wordt vrijgegeven en dus achter die magere melk aankomt, is de vette achtermelk. De vetten die daarin zitten, hebben nog geen tijd gehad om van de melk te scheiden.
Andersom werkt het dus ook: naarmate de tijd tussen twee voedingen korter is, zal de melk vetter blijven. Lactatiekundige Nanny Gortzak geeft op haar site een uitgebreide uitleg over voor- en achtermelk: Ecoparents-Voor/achter.

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Terug
Bovenaan