Toewijzen voogd/zeggenschap in verband met kinderen in testament?

Een vraagje: wij hebben op dit moment een samenlevingsovk en willen een testament opmaken. Hierin willen we ook meenemen dat mocht er met ons iets gebeuren, we 1 persoon aanwijzen die op dat moment bepaald wat er met het kind gebeurd en tevens   de financien krijgt hiervoor.

Wie heeft hier ervaring mee hoe je dit vastlegt?

Hoi,

Ik maak voor mn werk testamenten.
Begrijp ik goed dat jullie niet getrouw zijn?
Dan is het handig om niet alleen een voogdij op te stellen. Nu is jullie kindje namelijk jullie enig erfgenaam. Dat betekend dat als 1 van jullie overlijdt dat jullie kind alles krijgt. Je kunt het beste een langstlevende testament op laten stellen, hierin benoem je je partner tot erfgenaam en krijgt je kind(eren) een niet opeisbare vordering, die hij/zij pas kan opeisen wanneer de langstlevende overleden is.
Een voogdijbenoeming kun je heel makkelijk in dit testament verwerken, je wijst iemand aan die de voogd zou willen zijn, je kunt ook meerdere personen aanwijzen, en eventuele een bewindvoerder aanstellen om het geld te beheren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, maak eens een afspraak bij een notaris zou ik zeggen die kan alles vast leggen.

Groetjes, Ris

Ris, bedankt voor de aanvulling, heel fijn als iemand weet waar hij over praat!. Inderdaad we zijn niet getrouwd en wilden ook het langstlevenden verhaal erin verwerken.

Je kan dus meerder mensen als voogdijschap aanwijzen, alleen hoe gaat dat dan op het moment dat er echt wat gebeurd met beide ouders?

En een bewindvoerder is dit dan een persoon die je kent of zijn er ook instanties voor?

Bedankt alvast!

Je kunt bijvoorbeeld 2 mensen gezamelijk tot voogd benoemen of iemand alleen. Hou er wel rekening meer dat als je bijvoorbeeld een stelletje benoemd, dat die ook ooit kunnen gaan scheiden en dat zitten ze met een probleem. Ik heb bijvoorbeeld mijn ouders wel als gezamelijk voogd benoemd, en mijn broer alleen(terwijl hij wel getrouwd is).
Je benoemd iemand en dan kun je aangeven als hun het niet kunnen of willen doen dan wil ik *** als voogd.

Als jullie beiden zijn overleden, komt het testament naar boven. Je voogd weet dat hij of zij voogd is, (is overigens niet verplicht) die geeft dat aan en neemt die kinderen in huis.
Daarom is het wel zo fijn als je het van te voren met de voogd er over hebt, anders heb je er nog niks aan.

Hopelijk is het een beetje duidelijk voor je.

Hoi hoi,
Wij hebben het ook laten vastleggen in ons testament. Dit met name om te voorkomen dat er getouwtrek komt op het moment als wij er beide niet meer zouden zijn. Ook hebben wij een iets mindere relatie met de zus van mijn vriend en we willen dus ook niet dat onze zoon eventueel aan haar toegewezen zou worden.
Mijn broer is 1e voogd, de beste vriend van mijn  vriend 2e. We hebben aan beide toestemming gevraagd. Ook hebben we laten vastleggen (en ook met hun besproken) dat als wij meer kinderen zouden krijgen dat ze bij elkaar blijven, dus niet in verschillende gezinnen geplaatst worden.
Bij ons raadde de notaris aan niet een stelletje als voogd aan te wijzen, omdat dit ook financieel gevolgen heeft. Hoe dat ook al weer precies zit weet ik niet meer, dat zou je moeten navragen.
Wat ik wel begrepen heb is dat de voogd niet perse de kinderen in huis hoeft te nemen. Als voogd ben je verantwoordelijk voor de goede zorg voor de kinderen, dit hoeft dus niet in het gezin van de voogd te zijn. Dit is ook wel belangrijk om met de voogd te bespreken hoe daarover gedacht wordt.
Succes!
Groetjes, Irene

Hallo,

Ik ben 35 1/2 week zwanger van ons 1e kindje en mijn vriend en ik zijn niet getrouwd. Wij zijn naar een notaris gegaan en hebben uitgelegd wat wij belangrijk vonden om geregeld te hebben voor ons kindje als ons iets mocht overkomen. Zelf kwamen ze ook met allerlei zaken en vroegen wat we daarvan vonden. We hebben een samenlevingscontract en 2 testamenten laten opstellen en kregen daar een ontwerp van. Die hebben we eerst laten lezen door een oom die meer verstand van dat soort "taal" heeft dan wij. Uiteindelijk hebben we nog enkele wijzigingen doorgegeven tot het helemaal naar onze wens was. Als voogd hebben we mijn moeder aangewezen en als 2e voogd de moeder van mijn vriend. Er staat ook in het testament dat zij niet verplicht zijn om ons kind in huis te nemen als dat niet kan, maar dat ze er wel zorg voor dragen dat  hij/zij goed terecht komt, een taak die we allebei met de volle 100% vertrouwen aan hen kunnen overlaten... Wel hebben  we  van te  voren met hen overlegt of ze voogd en tevens bewindvoerder  wilden zijn... Ook excecuteur (ofzoiets) zijn zij... Als  één van ons iets mocht overkomen dan is de partner als 1e verantwoordelijk...  Het testament kunnen we tussendoor altijd aanpassen, mocht er iets met één van de moeders gebeuren. We hebben de papieren net  getekend en voelen ons er goed bij...
Succes met alles!

Groetjes van Carlijn.  

Terug
Bovenaan