TOG-waarde slaapzak

Iemand verstand van TOG-waardes? Ons zoontje slaapt bij ons in de slaapkamer waar het in de nacht 17/18 graden is. Wij gaan van een inbakerdoek en deken overstappen naar een slaapzak met een TOG-waarde van 2 zonder mouwen en 3 met. Hoe kleed ik mijn zoon? Ik vind het echt lastig. Zie veel adviezen met waarden van 2,5 en 3,5. Wie heeft hier echt verstand van en kan even helpen? Alvast bedankt!! ?<br />
 
Ik zou starten met romper en pyjama. (Of boxpakje/kleding afhankelijk van hoe oud je kindje is). En dan na het eerste slaapje even temperaturen als je het zeker wilt weten, of het nekje of de voeten voelen. Wij hadden laatst in onze slaapkamer (19 a 20 graden) een slaapzak (2,5 tog), romper en kleding zonder dekentje. Onze dochter van zes weken was toen 36.8 (ipv 37+) graden. Toen een extra dekentje toegevoegd.
 
Ik vond dat ook zo lastig. Heb alle schema's aan de kant gedaan en gewoon naar ons kind gekeken en in het begin elke avond temperatuur gecontroleerd. Mijn dochter draagt nu: Romper korte mouw, dunne pyama, slaapzak met mouwen van HEMA (geloof 2.5 tog)

Maar het is zo afhankelijk van je kindje. Onze dochter heb ik altijd wat warmer aan moeten kleden dan volgens dat schema...
 
https://www.24baby.nl/baby/verzorging-baby/togwaarde/
hier staan togwaardes van kledingstukken bij incl welke temperatuur welke waarde, kun je het zelf een beetje optellen. Wij zaten wel altijd ietsjes warmer hoor, anders voelde hij soms wel héél frisjes 's nachts. 


slaapzak van 2 tog is wel best warm met de zomer die er nu aan komt. Al vanaf 20 graden raden ze max 2 tog aan, dan zou je kindje alleen in de romper al er overheen gaan. Als je de slaapzak nog kunt ruilen zou ik voor een lente/zomer variant gaan. 
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb bewust voor deze slaapzak gekozen met 2 en 3 TOG, omdat het niet heel lang warm wordt in Nederland. Vaak is het hooguit 3/4 weken echt warm en dan doe ik hem geen slaapzak aan of koop ik er nog een zomerslaapzak bij. De zomerslaapzakken zijn nog echt te dun voor nu, ons huis koelt erg af in de nachten. Jammer dat er geen eenduidig antwoord is. Ik zal dan zoals jullie doen voelen bij mijn zoontje en zijn temperatuur meten de eerste paar dagen.
 
Ik ga dan met 3 TOG beginnen met mouwen dus om te testen en doe hem een romper en pyama aan in een kamer van 17 graden. Hoop dat het een beetje volgens de richtlijnen is… ik ben benieuwd!
 
[quote quote=10552345]Ik ga dan met 3 TOG beginnen met mouwen dus om te testen en doe hem een romper en pyama aan in een kamer van 17 graden. Hoop dat het een beetje volgens de richtlijnen is… ik ben benieuwd![/quote]
Ik denk dat je dan aardig goed zit hoor ☺️ ik vond dat ook zo lastig.
 
Logisch dat je een beetje eenduidig antwoord fijn zou vinden, maar dat is er niet. Elk mens is anders en zo ook elk kindje. Het zijn richtlijnen. 
Mijn man en ik slapen het liefst lekker warm onder een hele stapel dekens en zo'n kind hebben we ook. Ons huis koelt ook af en ons zoontje draagt 's nachts echt wel TOG heel veel, maar anders slaapt hij niet lekker en is hij koud. Kijk naar je kindje en probeer uit. Succes! 

 
Terug
Bovenaan