tomatensap bij moeizame ontlasting...wieheeft er wel eens van gehoord??

Hallo dames,

Ik heb al een ander topic over dit onderwerp maar vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest en heb hem ook het probleem voorgelegd. Voorheen was de ontlasting van mijn dochtertje (7,5 week) hard maar kwam het toch zeker wel 1x per 24 uur. De tijd ertussen wordt nu steeds langer (meer dan 48 uur) dus voor haar ook veel pijnlijker. Ze krijgt al speciale voeding hiervoor en de VSM druppels doen ook niks.
Nu zei de huisarts dat ik er een theelepeltje tomatensap doorheen kon doen. Dat schijnt ook laxerend te werken
Wie heeft hier wel eens van gehoord of ervaring mee??
Ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. Ze doet de hele dag/avond en nacht niets anders dan persen.  Ze heeft er zelf een navelbreukje   door opgelopen.

Groetjes Mirel

Vermoeiend he, als je kleintje niet (goed) kan poepen. Ik heb net een week van verstopping bij mn dochter achter de rug, en ben errug blij dat het weer op gang is. En dat is maar 1 weekje.

Maar goed. Wat bij ons hielp was Roosvicee laxo. 's-Ochtends door de fles 10cc, en 2 uur later kwam het op gang. Een kwartiertje met een kruikje op haar buikje en rug, daarna nog eens een kwartiertje haar buikje gemasseerd (met de klok mee) en daar kwam de keutel. En wat voor een. ''s-Middags hetzelfde verhaal. Toen hebben we in de laatste fles nogmaals 10 cc laxo gedaan, en de volgende dag had ze weer zelfstandig naar buiten gewerkte poepjes.

Wij geven ook per fles 20 cc extra water, dus 200 cc met 6 schepjes. En na haar fruit en groente krijgt ze altijd diksap aangeboden, waarvan ze meestal zo'n 50 cc opdrinkt. We zijn eigenlijk constant bezig om te zorgen dat ze genoeg vocht binnenkrijgt, en niet teveel banaan, bruine bonen, aardappel enz. hihihihi.

O, uhmm t is een heel verhaal geworden, zonder antwoord te geven op je vraag. Maaruh, tomatensap is inderdaad laxerend. Werkt bij volwassenen trouwens ook goed. En appelmoes werkt ook op de darmen (tip). Maar dan niet de potjes met banaan erbij, want dan schiet je nog niets op.....

sterkte

xx
Mama van Navara

Tomatensap, sinaasappelsap, Roosvicee Laxo...allemaal dingen die kinderen van 7,5 week ABSOLUUT NIET mogen krijgen.

Op deze leeftijd moet je bij te harde ontlasting allereerst naar het soort voeding gaan kijken dat een kind krijgt en naar de manier waarop het drinkt.

Het enige dat een huisarts bij zulke jonge kinderen kan en mag voorschrijven is iets als lactulose. Een huisarts die gaat beginnen over tomatensap (ontzettend allergeen, bevat veel zout is daarom totaal ongeschikt voor een baby, ook in kleine hoeveelheden) heeft zitten slapen tijdens dat ene college over babyvoeding dat hij in z'n opleiding gehad heeft.

Wat zeggen ze bij het CB?

Wat voor melk drinkt je kindje op het moment? Verdeeld over hoeveel voedingen op een dag?

Hoi hoi,

Ze krijgt nog 6 voedingen van 135ml en daar doe ik dan nog 15 cc extra water bij.En nu dus een theelepeltje sinasappelsap.  Als ik er meer in doe drink ze haar fles niet leeg en komt dan weer binnen 4 uur. Meer mocht ze de laatste keer (4 weken geleden) nog niet van het CB. Maar ik moet dinsdag weer dus zal dan wel weer eens horen. Ze gaat de nachten ook nog niet door.
Ik gebruik al de voeding met johannesbroodpitmeel. Als de ontlasting eenmaal komt is het ook zacht en goed van kleur maar het eerste stuk dat eruit moet is gewoon echt een keutel.
Ik had de ha om lactulose gevraagd maar daar vind hij haar nog iets te jong voor.
Ik moet maandag ook voor nacontrole naar de vk dus ik heb een stille hoop dat die misschien iets uitschrijven
Vannacht heeft ze wel eindelijk, na 3,5 dag een half uur liggen poepen. En zelfs als de ontlasting zacht is loopt ze paars aan dus begin me ook af te vragen of het probleem niet ergens anders zit.
Ik heb al een ostheopaat voorgelegd maar dat vind de ha maar een vreemd iets. Hij weet niet precies wat zo iemand doet!!!! Weer een dutje tijdens college denk ik
Nou bedankt voor jullie advies.

Liefs XXX

quote: mirella28 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-02-2009 12:07:55'));

Hoi hoi,

Ze krijgt nog 6 voedingen van 135ml en daar doe ik dan nog 15 cc extra water bij.En nu dus een theelepeltje sinasappelsap.  Als ik er meer in doe drink ze haar fles niet leeg en komt dan weer binnen 4 uur. Meer mocht ze de laatste keer (4 weken geleden) nog niet van het CB. Maar ik moet dinsdag weer dus zal dan wel weer eens horen. Ze gaat de nachten ook nog niet door.
Ik gebruik al de voeding met johannesbroodpitmeel. Als de ontlasting eenmaal komt is het ook zacht en goed van kleur maar het eerste stuk dat eruit moet is gewoon echt een keutel.
Ik had de ha om lactulose gevraagd maar daar vind hij haar nog iets te jong voor.
Ik moet maandag ook voor nacontrole naar de vk dus ik heb een stille hoop dat die misschien iets uitschrijven
Vannacht heeft ze wel eindelijk, na 3,5 dag een half uur liggen poepen. En zelfs als de ontlasting zacht is loopt ze paars aan dus begin me ook af te vragen of het probleem niet ergens anders zit.
Ik heb al een ostheopaat voorgelegd maar dat vind de ha maar een vreemd iets. Hij weet niet precies wat zo iemand doet!!!! Weer een dutje tijdens college denk ik
Nou bedankt voor jullie advies.

Liefs XXX

Sinaasappelsap is natuurlijk op deze leeftijd ook ABSOLUUT ONGESCHIKT!!!
Echt niet doen hoor, je maakt het waarschijnlijk alleen maar erger.

Jammer genoeg reageren sommige babies met verstopping op johannesbroodpitmeel.

Misschien kun je eens kijken of het poepen beter gaat als je de johannesbroodpitmeel mindert?

Het is natuurlijk helemaal niet erg als ze minder dan 4 uur tussen haar flessen laat! Normaal gesproken hebben kinderen van deze leeftijd echt elke 3 uur een fles nodig, je moet echt uitgaan van 7 of 8 flessen op een dag voor haar!

quote: Mama van Navara reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-02-2009 22:40:02'));

Vermoeiend he, als je kleintje niet (goed) kan poepen. Ik heb net een week van verstopping bij mn dochter achter de rug, en ben errug blij dat het weer op gang is. En dat is maar 1 weekje.

Maar goed. Wat bij ons hielp was Roosvicee laxo. 's-Ochtends door de fles 10cc, en 2 uur later kwam het op gang. Een kwartiertje met een kruikje op haar buikje en rug, daarna nog eens een kwartiertje haar buikje gemasseerd (met de klok mee) en daar kwam de keutel. En wat voor een. ''s-Middags hetzelfde verhaal. Toen hebben we in de laatste fles nogmaals 10 cc laxo gedaan, en de volgende dag had ze weer zelfstandig naar buiten gewerkte poepjes.

Wij geven ook per fles 20 cc extra water, dus 200 cc met 6 schepjes. En na haar fruit en groente krijgt ze altijd diksap aangeboden, waarvan ze meestal zo'n 50 cc opdrinkt. We zijn eigenlijk constant bezig om te zorgen dat ze genoeg vocht binnenkrijgt, en niet teveel banaan, bruine bonen, aardappel enz. hihihihi.

O, uhmm t is een heel verhaal geworden, zonder antwoord te geven op je vraag. Maaruh, tomatensap is inderdaad laxerend. Werkt bij volwassenen trouwens ook goed. En appelmoes werkt ook op de darmen (tip). Maar dan niet de potjes met banaan erbij, want dan schiet je nog niets op.....

sterkte

xx
Mama van Navara

Oeps.... Had even niet gezien dat je kleintje pas 7,5 weken oud is. Nee, dan moet je dat soort dingen idd nog niet geven. Toen Navara die leeftijd had, hielp bij  ons de Omneo van Nutrilon goed. Daar wordt de ontlasting iets dunner van (en groen), en gaat ook licht spugen tegen.

xx
Mama van Navara

Terug
Bovenaan