Tonijn uit blik..

<p>Lieve mama's,</p><p>Voorheen mocht je wel tonijn uit blik eten en ben er vandaag achter gekomen dat sinds juli het advies is veranderd van voedingcentrum. </p><p>Ik heb 1x per week wel tonijn uit blik gegeten... Ik kan hier simpelweg niks maar aan veranderen en voel me er heel naar over..</p><p>Is dit heel schadelijk? Als ik op internet lees schrik ij wel enorm. Ik zit toch wel met echt een rot  gevoel nu..</p>

Ik ken heel veel vrouwen die hun eerste zwangerschap gewoon tonijn uit blik hebben gegeten waaronder ik. Allemaal gezonde kinderen. Het is beter van niet maar niet mega schadelijk hoor. De kans dat je iets krijgt is heel klein lijkt me. Het gaat om de hoeveelheid kwik en je at het gelukkig niet dagelijks toch. Anders kan je echt altijd je verloskundige mailen of bellen hoor! Die kunnen je ook wel gerust stellen

In juli is dit nieuwe advies naar voren gekomen uit onderzoek van het voedingscentrum.  Dit advies wordt gegeven omdat er een te hoge hoeveelheid kwik in tonijn zit, ook de variant uit blik.

Ik heb het artikel even opgezocht van oudersvannu maar er is meer te vinden over dit onderzoek op internet
https://www.oudersvannu.nl/nieuws/nieuw-advies-eet-geen-vis-uit-blik-als-je-zwanger-bent/

Dankjewel voor je reactie. Ik waardeer het enorm en is toch ook geruststellend.
Ik at het ind niet dagelijks maar wekelijks. Lijkt nu ook wel heel vaak in me ogen.

Dankjewel voor het opzoeken. Ik las het net. Voor juni stond op site van voedingcentrum dat het wel mocht en dit is me totaal ontgaan dat het veranderd is.

Ik ben in juni bevallen en heb keurig tonijn uit blik gegeten. Wel vaker dan jij met perioden. Een prima gezonde dochter gekregen. Ook tijdens mijn zwangerschap van mijn zoontje tonijn uit blik gegeten. 
Niet teveel zorgen over maken, gewoon vanaf nu niet meer eten. 

Ik eet het ook gewoon... Vind eerlijk gezegd dat ze beetje doorslaan bij het voedingscentrum. Er mag tegenwoordig wel erg veel niet gegeten worden. Advies verandert idd telkens. Ik drink geen alcohol, rook niet en eet geen rauw vlees/vis/rauwmelkse kazen maar de rest kun je volgens mij best af en toe eten. 

Terug
Bovenaan