tonijn

Hoi hoi,

Weet iemand of je ook al tonijn mag geven. Julia is al wel 11 maanden en het lijkt me dat het geen kwaad kan, andere soorten vis geef ik ook weleens.
Maar vroeg me af of ik tonijn met olijfolie door haar eten (macaroni) mag doen.

Wanneer begonnen jullie precies met het toevoegen van wat zout?
Want vanaf 1jr mogen ze met de pot mee eten. Dus dan krijgen ze ook gewoon wat zout in het eten, gezien wij dat zelf ook doen. (Natuurlijk niet extreem veel zout, maar gewoon voor de smaak.)

Heb al twee big boys van bijna 7 en 8 jr, maar ben alweer vergeten hoe dat was met het mee laten eten met de pot toen ze kleiner waren.

Groetjes Renata.

Hoi,

In de potjes van 6 maanden zit ook tonijn. Maar of je die uit blikjes kan geven met olie dat weet ik echt niet..... Mijn dochter is bijna 7 maanden dus zover ben ik nog niet hihi.
Hoplekij krijg ej een betere uitleg dan de mijne haha.

Liefs Reneke

De olie is geen probleem hoor, babietjes mogen al snel olijfolie hebben.

Maar tonijn uit blik bevat wel relatief veel zout (de meeste soorten dan), daar zou ik wel even op letten, dus kijken of je een zoutarm blikje kunt kopen of maar een heel klein stukje geven. Gewoon proeven kan natuurlijk best wel, mijn kids vonden op die leeftijd stukjes olijf heel lekker!

Hoi,

Ik ben vorige week op het cb geweest met mijn jongste (9mnd) en heb daar gevraagd naar vis omdat wij dat veel eten, ze mogen in principe alle vis hebben als het maar goed gaar is en zonder boter of olie.. Ik maak de vis voor ons en de kleine altijd in de oven 20min op 180gr en dan is hij goed gaar en je hebt geen olie nodig!
Wat ik trouwens deed als ze met de pot mochten meeeten was het vlees voor de kleintjes in grill-pan dan zat daar al geen boter en zout op!

Succes Gr MJ

Hee wat apart! Ik kreeg bij mijn kinderen juist te horen ze lekker veel olijfolie en boter te geven, omdat ze de vetten hard nodig hebben.
Misschien kijken ze wel naar de omvang van een kindje (die vn mij zijn altijd wat dunnetjes geweest en gebleven) als ze advies over wel of geen vetten geven?

Hoi,

Mary-Jane, weet jij waarom het CB heeft gezegd dat het zonder boter of olie moet?! Ben ik wel benieuwd naar....

Voor zover ik weet mag je alle soorten vis geven. Wat het zout betreft, vanaf 9 mnd mag je af en toe een heel klein beetje zout gebruiken. De niertjes zijn rond het 1e jaar volgroeid en dan kan zout geen kwaad(altijd met mate, maar ja dat geldt ook voor volwassen :), vandaar dat ze dan ook met de pot mee kunnen eten. Ik gebruik zelf nog geen zout voor Daniel. Ik maak gebruik van vele andere specerijen en kruiden, waardoor het eten toch lekker smaakvol is. De 8mnd potjes van Friso(kijk maar eens naar de ingredienten)  en het boek opperdepop van AH zijn voor mij een goede inspiratiebron wat dat betreft.

Groetjes,

Yvette

Hoi DM,

Ik heb begrepen dat de vette uit boter en olie nog niet geschikt zijn voor kleine baby's, de vetten die ze nodig hebben halen ze uit de (moeder)melk en andere hapjes (uit het vlees zelf bijv)
Ik ga in Belgie naar het cb en mijn ervaring is hier wel beter als in nl trouwens, je krijgt ook echt een 'boek' over borstvoeding- flesvoeding de eerste hapjes, de ontwikkeling echt heel goed geregled!

Gr MJ

Hoi,

Ik zit nu in het boek van het cb te lezen:
Beperk het gebruik van verse tonijn tot 1x per week..   afgeraden word: rivierpaling, roofvissen zoals haai, marlijn en zwaardvis deze allemaal ivm met het kwikgehalte!

Over de boter: gebruik plantaardige margarine rijk aan onverzadigde vetzuren om de boterham te besmeren en een bak-ofbraadproduct of olie rijk aan onverzaadigde vetzuren om de maaltijd te bereiden!   Hier staat idd dat ze het wel een beetje mogen/moeten hebben maar dat de hoeveelheid beperkt moet zijn!

Mj

Terug
Bovenaan