TOP 10 voor normaal bevallen

10 TOP tips voor normaal bevallen 'Happy Birth'

• Neem de leiding, doe ‘het'
• Geduld, vertrouw jezelf en volg je gevoel
• Zoek een veilige plek
• Neem geen plaats op bed
• Ingrepen moeten gerechtvaardigd zijn
• Zorg dat ze naar je luisteren en dat je meebeslist
• Spreek als eerste, neem en hou de leiding. Neem leiding over eigen zaken.
• Hou een dagboek bij
• Vertrouw op je intuïtie
• Wees een voorbeeld (rolmodel)

Volledige tekst met verantwoording 10 'TOP' tips voor vrouwen; Google ‘Happy Birth’.
Aanvullingen, suggesties en commentaar zijn van zeer welkom.

Ik kijk uit naar reacties!

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hoi Tine,

Twee bevallingen achter de rug hebbende kan ik veel van je lijstje onderstrepen, echter alleen het bedverhaal snap ik niet. Je moet juist daar zijn waar je je prettig voelt. Voor de een is dat lopend, voor de ander  zittend en voor weer iemand anders liggend. Ik ben zo iemand die liggend het beste ontspant, daardoor weeen opvangt en dus het snelste ontsluit!  

Tot twee maal aan toe ben ik onder de douche gezet door de VK omdat ik dan beter zou ontspannen! Dat mag dan misschien werken voor 99% van de bevallende vrouwen maar dus niet voor mij! Ik kan niet zittend weeen opvangen en ze stoppen simpelweg. De laatste maal gaf de VK ook toe.

Bij een eventuele derde ga ik dus gewoon weer liggen en nooit meer onder de douche. Ik ga inderdaad de leiding nemen zoals je schrijft. Echter, dat is voor veel vrouwen die van de eerste bevallen niet weggelegd. Een bevalling is toch nieuw, indrukwekkend en de meeste vrouwen laten zich vertellen wat er "moet" gebeuren!

Groeten,
Ingeborg

hallo tine,

ik wilde vragen of jij toevallig in zandvoort hebt gewerkt als verloskundige
mijn moeder is namelijk 18 en 21 jaar geleden bevallen van mijn zusjes
en haar verloskundige had de zelfde voor en achter naam als jij
mijn jongste zusje is zelfs nog naar haar/jou vernoemd
haar naam is manon christina

ik hoor graag of je het bent dan zal mijn moeder vast ook eens op dit forum komen kijken

groetjes ilona van der storm

Dag Ilona,

Ongelooflijk om je reactie te lezen.
Bijzonder, heel bijzonder…. inderdaad ik ben de Tine Oudshoorn die tot en met 1990 in Zandvoort een vroedvrouwenpraktijk had.
Doe veel groeten aan je moeder.

Fijne zwangerschap verder.

Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Renata, Ingeborg en Wendolien,

De TOP 10 voor normaal bevallen is ontworpen om je voor te bereiden op de bevalling en is als reminder tijdens de bevalling te gebruiken. Tekst van 2 A 4tjes.

Niet te snel oordelen, als je oordeelt kijk je niet meer …… want er zit veel in en het is allemaal met onderzoek onderbouwd en is niet medisch gestuurd. Vrouwgericht.

Zo blijkt dat voor het jaar 1600 alle vrouwen zittend bevielen. Na 1600 komen er mannen in de verloskunde werken, de latere gynaecologen en werd het liggend bevallen gepropageerd vooral voor zicht op de vagina en gemak.
Nee, dit was niet voor meer succes van vrouwen blijkt nu.
Vrouwen werden meer en meer afhankelijk van de vroedmeesters die vrouwen gingen verlossen met tangen en knippen.

Liggen tijdens de bevalling blijkt uit grote onderzoeken van nu niet bevorderlijk voor normaal en soepel verloop van de bevalling.
Je ziet meer knippen, meer scheuren en vaker ingrepen en verwijzen, omdat het niet vlot loopt.
Staan en lopen past beter bij gewoon bevallen.

Bij een eerste bevalling is dat van groot belang, de weg moet gemaakt worden. Tweede enz bevallingen verlopen vaak vlotter en soepeler.
Bent u al eens bevallen, dan is liggen niet een echt probleem. Als u dat prettig vindt, doe het. Wel speelt bij staan, zelf bepalen en het uw eigen gevoel volgen dat er meer gevoel van controle is. Dat blijkt voor veel vrouwen van belang te zijn voor hun ervaring.

Als vrouwen de eigen intuïtie volgen; hun gang gaan tijdens de bevalling, dan staan en lopen zij.
Dat kan zijn; leunen of hangen over iets of je laten steunen door partner of begeleider.
Ja, ook ik liet vrouwen vaak liggen. Door onderzoek weet ik nu beter en dat inzicht wil ik niemand onthouden. Dus doe je voordeel ermee!

Wendelien, het op je laten komen van een bevalling, is de kunst van bevallen!
Loslaten noemen anderen het. BRAVO, ja daar is deze TOP 10 voor gemaakt.

De intuïtie leren volgen doen we niet makkelijk, omdat we erg rationeel zijn.
Pas nadat we een idee in het hoofd hebben, een beeld hebben, kunnen we er aan werken om te leren loslaten. Of zie jij dat anders?

De TOP 10 is gelukkig nog in ontwikkeling en de reacties die ik van jullie krijg nemen we mee. Dank.

Voor nu lieve groeten, Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

quote: midwifery Business reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-11-2007 21:56:43'));

Niet te snel oordelen, als je oordeelt kijk je niet meer …… want er zit veel in en het is allemaal met onderzoek onderbouwd en is niet medisch gestuurd. Vrouwgericht.

Hier zakt daadwerkelijk mijn broek van af! Ik geef een hele serieuze reactie op jouw lijstje in relatie tot mijn 2 bevallingen. Ik wil jou daarmee helpen. En ik mag niet oordelen? Waarom vraag je dan om reacties als dit lijstje toch al klopt? Het kan wel zo zijn dat het is bewezen dat het gros het beste in  een verticale positie bevalt, maar dit geldt dus niet voor mij! Dat wilde ik alleen maar aangeven. Generaliseren vind ik niet getuigen van enig respect.

Mijn man heeft (generaliserend) over VK's gezegd "het zijn net consultants, ze vliegen over,  maken veel kabaal, schijten de boel onder en zijn weer weg.". Dit was in relatie tot mijn kraamweek en de ultrakorte bezoekjes van de VK's. Waarin werd gezegd over mijn zoontje, een negenponder, dat het geen honger was  "alleen maar zuigbehoefte".

No way dus, toen ik mijn intuitie volgde en hem meer voedde, BV ging niet meer, ik zag alleen  nog maar sterretjes en lag 20 uur per dag met een kind aan mijn  borst, ging het heel goed.  Later bleek hij  in vier weken tijd bijna 2kg aangekomen en 8cm gegroeid. Inmiddels is hij 6 maanden, 78cm en 10kg. Niet dik dus maar gewoon zo groot als een gemiddeld jongetje van 1 jaar.

Ik volg dus mijn intuitie de volgende keer, tijdens de zwangerschap, kraamweek en bevalling!  Al wil ik op mijn kop het kind eruit persen, dat is mijn zaak! Of het nu "bewezen is of niet"!

Ingeborg

Terug
Bovenaan