Tot hoeveel cm ontsluiting kun je naar het ziekenhuis?

Hallo mama’s (to be)!

Vandaag ben ik alweer 39.1 zwanger van ons tweede zoontje.

M’n oudste zoontje kwam met precies 41 weken. Om 23.45 wakker van gebroken vliezen, 06.20 had ik de hele bevalling achter de rug. Erg snel voor een eerste dus.

Het plan is om deze keer weer in het ziekenhuis te bevallen, maar ik vroeg me af tot hoeveel cm je hiernaartoe kunt gaan? Tot wanneer is het veilig?

Wij bevallen allemaal supersnel waardoor ik het best eng vind om te gaan… m’n zus is in 2020 bevallen binnen 45 minuten zonder weeën. Vandaar m’n angst dus een beetje. ?

Voorbereid op een thuisbevalling zijn wij totaal niet omdat ons zoontje achteraf dysmatuur bleek en foetale nood had waardoor we tijdens de bevalling medisch werden.

Alvast bedankt! ?

Ik ben afgelopen juli binnen 45 min thuis bevallen. Had hele dag wel weeën maar dacht dat het voorweeën waren. Was totaal andere bevalling dan die twee daarvoor. Ik bleek toen vk kwam nadat vliezen gebroken waren al 9 cm ontsluiting te hebben en 3 kwartier later had ik hem dus vast. VK zei achteraf volgens mij dat je tot 6 cm ongeveer naar het zkh kan maar een en nader hangt natuurlijk af van hoe het gaat en de controles die VK doet. Het ging hier zo snel waarop mijn VK ook aan gaf 'als et zo snel gaat, gaat het eigenlijk altijd goed'. Ik wilde vooraf eigenlijk ook weer naar zkh net als bij de eerste twee. Die werden ook beide medisch. Achteraf was het superfijn om thuis te bevallen lekker in mijn eigen bed, etc. Maar behalve het kraam pakket van de zorgverzekeraar waren wij ook niet voorbereid voor thuisbevalling. Bed was wel hoog genoeg maar mijn man moest in alle haast nog helpen bed opdekken, kruiken warmen, etc.. hahaha. Kraamzorg was er pas toen ons zoontje al geboren was. Onze VK was zo zen en vol vertrouwen dat we geen moment onzeker zijn geweest. Feit blijft dat je het niet kan voorspellen hoe het gaat lopen. Bespreek het vantevoren met je VK en/of zkh en zorg dat je in ieder geval alles in huis hebt. Succes

Ik beval ook snel dus ik zou de volgende dag een inleiding krijgen zodat ik niet onderweg zou gaan bevallen maar laat nu opeens op die dag toch zelf de bevalling zijn begonnen
Wij waren net optijd ik had om 8.15u dat de vliezen braken en 2 cm ontsluiting en 8.32 is ze geboren dus bijna binnen een kwartier.
Wat ben ik blij dat ik niet gewacht heb tot het echt begon.

Bij mij is met poep in het vruchtwater de ambulance gebeld voor de baby. Dat was bij 1 van de eerste persweeën. Heb er 5 gehad toen was de baby er. De baby was in orde. Ik ben in de ambulance afgevoerd. Kan dus na de bevalling ook nog ?
(Afspraak was ziekenhuis bevalling, maar de verloskundige was een beetje overdonderd. Die heeft precies voor het vruchtwater kwam een matje onder me geschoven.)
Ik vond het best fijn in het ziekenhuis, 's nachts sta je er niet alleen voor als nieuwbakken ouders.
Hierin gewoon op je gevoel afgaan. Je hebt ervaring genoeg om te weten wanneer de weeën serieus zijn.

Terug
Bovenaan