tot wanneer blijven sporten?

<p>Inmiddels ben ik 38 weken zwanger en sinds afgelopen zaterdag rommelt het regelmatig met oefenweeën enzo. Gisteravond tot nu toe nog het meest, maar ook weer geen bevalling doorgezet. Vanmorgen ook weer een paar oefenweeën gehad, maar die zijn ook nu weer ver te zoeken. Ik merk dat ik daardoor niet zoveel zin heb om mezelf naar het zwembad te slepen, waar ik normaal gesproken 3x in de week een uurtje ga zwemmen (ivm bekkenklachten is dat eigenlijk het enige qua sporten wat nog goed gaat), maar ik wil eigenlijk ook niet stoppen met sporten en mijn conditie de laatste dagen/weken toch nog laten instorten voor de bevalling. Een beetje een dilemma tussen uitgerust zijn/conditie op peil houden dus.<br /><br />Vandaar dat ik me afvroeg: hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Wanneer en waarom besloten jullie dat het wel genoeg was geweest qua sporten, of zijn jullie doorgegaan tot de bevalling echt doorzette?</p>

Wat een verschil, toen ik zwanger werd en 1x buikpijn kreeg na het sporten ben ik direct gestopt ? Laten we zeggen bij 12 weken. Nu bij de 2e heb ik geen zweetdruppel laten vallen betreft sporten gewoonweg geen tijd meer voor en energie.

Je kan ook 1x per week gaan ipv 3. En na de bevalling heb je toch geen tijd voor zwemmen ivm herstel enzv. Dus die twee weken niet zwemmen gaat je conditie niet van achteruit denk ik.

volgens mij kun je doorgaan zo lang het voor jou goed voelt! en het kan zo maar zijn dat je nog 4 weken moet wachten op je bevalling ;-)
ik heb tot aan mijn bevalling (41 weken) 'gesport', de laatste weken was het niet meer dan een beetje strechen en wandelen, maar ik voelde me er goed bij en ik had het gevoel dat ik daardoor minder last had van stijfheid in mijn rug. Zwemmen had me heerlijk geleken, maar de zwembaden waren toen dicht door de lockdown.
Volg je gevoel en luister naar je lichaam!

Zelf doorgegaan met een Zwangerfit groepje tot een dag voor de bevalling. Ik voelde me heel goed, had weinig voortekenen en verveelde me ontzettend dus was blij dat ik wat te doen had ?
Ik heb ook veel gezwommen in mijn zwangerschap, daar had ik vanaf 38 weken niet zo n puf meer voor. Dan was een half uurtje de max. Aangezien het zwembad 20 minuten rijden is was dat de moeite niet echt meer.

Denk niet dat je conditie zwaar achteruit gaat als je nu even wat rustiger aandoet. Kracht sparen voor de bevalling is misschien ook een idee?

Die 2 weekjes meer of minder zullen niet heel veel uitmaken. Je spieren hebben een goed geheugen en meestal bouw je het na een periode van niet/weinig sporten, best snel weer goed op. De eerste sportsessie ben je waarschijnlijk helemaal kapot, maar twee weken later gaat t alweer beter :).
Gewoon doen wat goed voelt voor je, als je nog 1 per week puf heb om te zwemmen, gewoon lekker gaan. Als je geen puf hebt, ga je niet.

Vooral doen wat goed voelt. Maar je zou inderdaad minder frequent kunnen gaan.

Ik weet ook niet of je prestatiegericht zwemt (x aantal baantjes in x tijd) maar je zou bijvoorbeeld dat ook los kunnen laten dus niet zwemmen als sport maar mentale rust. Daar heeft je lichaam evenveel baat bij (en je bent dan toch even de deur uit geweest).

Sommige baden hebben ook verwarmd bad. Je zou daar ook rustig in rond kunnen zwemmen.

Je voelt je in het water ook gewichtloos waardoor het misschien ook fijn is om gewoonweg in het water te zijn.

Of je vraagt iemand om mee te gaan, even relax zwemmend bijkletsen. Ben je toch actief bezig zonder druk en weer bijgepraat. (En iemand die je misschien stiekem in de gaten houd en steunt als je eventueel een grens bereikt)

Maar nogmaals doe waar jij je goed bij voelt.

Zelf heb ik gesport tot daags voor de bevalling. Luisteren naar je lichaam is heel belangrijk. Zolang het voor jou goed voelt, kan je dat blijven doen. Iets minder fanatiek/ intensief is ook goed, dat geeft je lichaam zelf wel aan.
Heel veel succes met de laatste loodjes. Nog even lekker genieten van je buik. ?

Terug
Bovenaan