tot wanneer kans op wiegendood?

Hallo, ik wil graag weten tot welke leeftijd er kans op wiegendood is. Ik lees er hieronder nog niets over en ik kan het ook nergens anders vinden. Mijn zoon is ruim 8 maanden oud en kan goed omrollen naar beide kanten. Hij slaap in een slaapzak; meestal zonder dekentje, want die schopt hij weg. Is er nu toch nog een kans op wiegendood?
Magda
 
Hallo,
Volgens mij kan het voorkomen tot 2 jaar. Ik heb het opgezocht op www.kindjeopkomst.nl Daar staat dat het voornamelijk voorkomt bij kinderen rond de 2/3 maanden.
Groetjes
 
ja omdat een baby zich niet kan terug keren.als je baby kan terug rollen is het al minder.je deken moet wel voldoen aan de eisen.ik heb speciaal dekbed gekocht die is 100 procent van kartoen,dus dat kan ademen.ik ben 1 keer geschrokken.ik had bij me zus gegeten en ze lag te slapen in de wagen maar haar hoofdeind staat hoger i.v.m spugen.ik heb haar laten liggen,omdat ze anders wakker en alleen die uurtjes slaapte ze echt diep.kortom ik wilde haar wakker maken voor de laatste voeding en ze was naar beneden gezakt,rode hoofd,heel warm.ja in die wagen zit een gewoon dekbedje.ik bed zakte ze ook naar beneden ik toen gelijk naar pernatal gegaan voor een trappelzak.mijn kraamverzorgster legde haar ook zo laag mogelijk in haar bed,ook voor de warmte en ze kunnen niet ver naar beneden zakken.als ze helemaal bovenin liggen kunnen ze helemaal naar voeteneind zakken.dus je kan haar zo laag mogelijk in bedje leggen.leg haar nooit bij jullie in bed.die die reclame op de tv.dat is de grote gevaar wat er laatste tijd gebeurd.maar trouwens nog iets mijn zus haar zoon die rolde zich nog niet terug die heeft een slaapzak gekocht die koortjes heeft en die kan je vast maken aan de spijlen van het bed dan kunnen ze zich niet omrollen en naar voeteneind zakken.en een laken kan bed het is adembaar.
succes ermee.
 
Ik heb begrepen dat wiegedood het meest voorkomt bij kindjes rond 1 jaar oud. Een neefje van mij is door wiegedood overleden toen hij 11 maanden was. De geleerden zijn het er nog niet over eens maar het schijnt mede met een te hoge lichaamstemperatuur te maken te hebben. Daarom is het belangrijk dat je geen dekbed gebruikt in het kinderbed. Een baby kan nog niet zweten en kan dus een hoge lichaamstemperatuur niet kwijt.
Over allerlei methodes en artikelen om je kindje in een slaapzakje vast te leggen bestaat ook veel controverse; over het algemeen vindt men dat het vastleggen een groter risico op wiegedood geeft dan dat het kind gaat 'zwerven' in bed. Het bedje kort opmaken kan voorkomen dat het kind onder het dekentje schiet.
Maar voor heel veel gevallen geldt helaas nog steeds dat er slechts vermoedens zijn over de oorzaken van wiegedood.
 
Volgens mij kan een baby wel zweten hoor, maar een babylijfje kan nog niet zo goed de lichaamstemperatuur regelen zoals ons lijf dat kan. Ook heb ik begrepen dat een baby die zweet het te warm heeft. Ik blijf het een eng idee vinden, wiegedood en probeer er maar zo weinig mogelijk bij stil te staan. Ik had zelf altijd het idee dat het vooral iets van heel jonge baby's is, dat mijn grote vent van 8 maanden wel enigzins uit de gevarenzone is nu hij zelf rond kan draaien en zijn hoofd goed kan optillen. Maar als ik dan lees dat jouw neefje 11 maanden was schrik ik toch weer.
 
Mijn kraamverzorgster vertelde me dat je 99% van wiegendood zelf kan voorkomen door: je baby inderdaad niet te warm te leggen, kamer niet te warm te houden en zorgen dat die altijd goed gelucht is, niet te roken in de buurt van de baby (roken tijdens zwangerschap is ook een oorzaak), slapen met speen schijnt ook te helpen omdat baby's dan minder diep slapen. Ook moet de baby voor het slapen goed gegeten hebben zodat de bloedsuikerspiegel hoog blijft. Ik zorg dat ik me in ieder geval hier aan hou en maak me verder niet veel zorgen. Tenminste dat probeer ik....
 
ik dacht ook altijd dat het rond de 3/4 maanden het vaaks voorkwam!!! en ik schrik me ook rot, want dacht echt dat mijn dochter 1jaar uit de gevarenzone was!! ik lig haar altijd met een slaapzak en een deken te slapen.
 
Terug
Bovenaan