Tot wanneer steriliseren?

Hoi allemaal,

Zarah is inmiddels 6 maanden oud en ik vroeg mij iets af. Ik steriliseer namelijk nog steeds elke dag haar flessen etc. Is geen moeite, maar ik vroeg me af tot wanneer ik dit moet blijven doen? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je hier te lang mee doorgaat, je kind niet went aan de nodige bacterieën. Aan de andere kant wil ik ook niet dat ze te vroeg hieraan blootgesteld wordt. Dus wie weet antwoord op mijn vraag?

Suuz

Hoi Suuz,

wij zijn rond de 6 maanden gestopt met het dagelijks uitkoken van de flessen. Wel  zette ik  de flessen toen nog  op het aanrecht met kokend heet water erin. De afgelopen maanden gaan de flessen en drinkbekers gewoon in de vaatwasser (zo om de twee dagen) en tussendoor spoelen we ze af met heet water.

Groetjes, Marijon

Hoi Suuz,

Ik ben ook toen mijn dochtertje ongeveer 6 maanden oud was gestopt met dagelijks steriliseren van de flessen. Nu steriliseer ik de flessen nog wel, maar dan om de 3 a 4 dagen. Na elke drinkbeurt spoel ik de flessen wel om met kokend water.

Jess

Hi,

Ik heb Tom eerst 9 maanden bv gegeven, daara heeft ie flesvoeding gekregen, de eerste maanden kookte ik alles dagelijks uit. Maar na 3 maanden (dus toen was hij al 12 maanden) ben ik hier wel mee gestopt. Ik dacht ook het kan ook 'te schoon', ze moeten toch wat weerstand opbouwen voor de gewone dagelijkse bacterien.

Als ik geen bv gegeven zou hebben, zou ik ook rond de 6 maanden gestopt zijn met uitkoken.

Tom krijgt nu nog steeds tussen de middag een papfles, want hij is dan zo vervelend en moe, hij zit zich zelf dan in de weg.. brood de hele keuken door. Dus papfles is nu even de optie. Maar dat speentje, en het fopspeentje waar hij nog mee slaapt kook ik wel 1x in de zoveel tijd uit.

Groetsels!
Nens
Tom 27-02-07

Hoi

Bij ons zegt de kraamhulp en het cb dat je niet meer hoeft te sterliseren al vanaf de geboorte gewoon afwassen is voldoende.
Maar omdat ik het bij de eerste wel gedaan had kon ik het toch niet laten om te sterliseren.
Nu doe ik het ongeveer 1 keer per week.
Vriendnnen die de eerste hebben gekregen streliseren niet meer en gebruiken ook gewoon kraanwater en dat gaat ook goed

Groetjes Marielle

Hoi,

Ik doe dit alleen nog bij zijn speentje/fiep die kook ik 3x in de week uit, en de kolf omdat ik dan de melk invries, de fles zelf zet ik in de vaatwasser!
Al vanaf  2 maanden trouwens, vanaf 4mnd mogen dan ook van een lepel eten, die is ook niet steriel...

Gr MJ

Tja, het is toch wat met steeds die veranderende regels. Vier jaar terug, bij mijn zoontje, mocht je gewoon kraanwater gebruiken voor de fv(zonder het te koken), nu mag het weer niet, of inmiddels weer wel?
Uitkoken, deed ik toen na de eerste week één keer in de week, ik  ben zelf van mening dat een kind weerstand moet opbouwen. En algauw deed ik het helemaal niet meer. Bij mijn jongste dochter van een jaar, heb ik het bijna helemaal niet gedaan.
En als die regels steeds weer veranderen of terug gaan naar het oude, wat moet je dan nog geloven? Ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen en vooral niet té voorzichtig moet zijn met alles steriel te maken, en ook met voeding, gewoon proberen!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dus maar gauw minderen met de frequentie van steriliseren. Blijkbaar is het niet meer nodig nu.

Tegenwoordig mag je de voeding gewoon weer klaarmaken met kraanwater. Dit staat volgens mij ook op de voeding van Friso. Nutrilon zegt wel dat je het water eerst gekookt moet hebben. Maar aangezien wij begonnen zijn met Friso, ben ik gewoon kraanwater blijven gebruiken toen we over zijn gegaan op Nutrilon.

Groetjes!

Terug
Bovenaan