Tot welke leeftijd mondjes melk opgeven?

<p>Hoi,</p><p>Tot wanneer is het normaal dat babies melk opgeven?</p><p>Mijn dochter is nu 6 maanden en heeft de eerste maanden veel gespuugd. Niets waar ze echt pijn van had, maar wel veel. Dat is wel minder geworden. Maar nog steeds wel wat. Zeker nu ze goed aan het rollen is geslagen komt er vaak weer een deel van de fles uit. Ook na even uitbuiken voor het rollen. </p><p>Ze groeit en plast verder goed, dus het is geen probleem ofzo. Maar wel een gedoe met speelkleden, steeds maar schone shirtjes aan, speelgoed, en staaaapels hydrofielen. Soms vraag ik me gewoon af wanneer dat stopt. </p>

Ons zoontje heeft ook altijd veel gespuugd. Zeker tot 6 maanden. Daarna nam het wel af, maar pas tegen de 11 maanden, toen hij voornamelijk veel vast voedsel ging eten, konden we zeggen dat het spugen echt achter de rug was. Af en toe spugen tot rond de eerste verjaardag is normaal. 

Het is normaal totdat de melk maar een klein onderdeel van de maaltijd vormt. Bij 1 jaar ga je naar 300 ml zuivel per dag. Dus de meeste kinderen stoppen dan met spugen. Maar als je nog veel blijft geven kan dit nog langer aanhouden  (en bij kinderen die ernstig refluxziekte hebben gehad zelfs langer) 

Mijn dochter heeft precies hetzelfde. Altijd super veel gespuugd en geen last van gehad.
Nu met 8,5maand is dat dus ook nog zo. Wel al minder, maar nog wel bijna na iedere voeding. Ik hoop inderdaad dat het rond 1 jaar over gaat.

Eerlijk mijn zoontje is net 1. Hij heeft door reflux veel gespuugd en nu nog spuugt hij melk/drinken op. Zeker als hij zich te druk maakt

Hier tot ruim 8 maanden heel veel gespuugd (reflux) en heel veel gewassen. Helaas ook veel kleertjes weg moeten gooien van het continu spugen (echt vergeeld). Het spugen stopte overigens echt opeens, van de een op andere dag.

Onze dochter van 5 maanden geeft ook altijd veel melk terug. Moet wel zeggen dat het al iets minder is dan 2 maanden geleden, maar volgens de kinderopvang is het wel veel. ;-) Ach ze heeft er verder zelf niets van, geen krampjes etc. Dus het zal vanzelf wel overgaan en ondertussen dus veel wassen. Kan mij van mijn oudste (nu 10 jaar) niet herinneren dat het zoveel was, maar dat zal wel per kind verschillen. 

Terug
Bovenaan