Totaal niet geïnteresseerd in eten

<p>Onze dochter van 2 jaar eet niet goed. Al vanaf haar allereerste hapje met 4,5 maand was ze niet geïnteresseerd in eten. Ik heb toen even gewacht met de eerste hapjes in de hoop dat de signalen zouden komen, maar er veranderde eigenlijk niks. Ze heeft heel lang haar eten super glad gepureerd willen hebben, bij de kleinste stukjes begon ze te kokhalzen en wilde ze al helemaal niks meer. Nu met 2 jaar gaan de stukjes beter, maar nog steeds weigert ze om dingen te proberen. Geen stukje appel, banaan of wat dan ook. We geven haar 2 knijpzakjes per dag (naast haar andere eten) zodat ze in ieder geval iets van fruit binnen krijgt. Groente idem, niets gaat naar binnen. Van de zelfgemaakte maaltijden probeert ze soms een hapje, maar dan is ze er daarna meteen klaar mee. Daarom krijgt ze overdag een potje dat er meestal goed in gaat (wij wonen in het buitenland en hier eten ze overdag warm en s avonds nog een boterham als ze terugkomt van de crèche). Ik ben bij de kinderarts (hier heb je geen CB), diëtiste, logopediste en osteopaat geweest, gelukkig zijn er nooit afwijkingen gevonden, maar helaas heeft het ook nog niet veel verbetering opgeleverd. We horen vooral dat het moeten blijven proberen en blijven aanbieden, maar ze wil helemaal niks proberen en ik ga het niet forceren. Eten moet leuk blijven (alhoewel het mij al een poos verdrietig en gefrustreerd maakt). Ze is gelukkig super levendig, vrolijk en heeft energie voor 10. Ze is ongeveer 90 cm en net over de 10kg. Zijn er ouders die dit herkennen en wellicht nog tips hebben om hiermee om te gaan?<br />Ik overweeg om de 'strenge' kant op te gaan waarbij ze dient te eten wat ik haar voorzet en anders heeft ze pech...maar gezien het feit dat ze zo'n spillebeentje is voelt dat toch niet helemaal goed. </p><p>Alvast veel dank!</p>

Heel herkenbaar. Mijn oudste zoon is 5 en had ook moeite met stukjes in het eten, en moet tijdens het eten ook weleens kokhalzen. Hier in Nederland ‘preverbale logopedie’ die houdt zich bezig met eten en drinken. Daar is mijn zoontje een keer geweest. Alleen weet ik niet of jullie die daar hebben.

Hoe gaat het op de crèche? Krijgt ze daar fruit aangeboden en krijgt ze daar een warme maaltijd? Ik woon ook in het buitenland en wordt er ook ''s middags warm gegeven. Onze dochter gaat naar een soort peuterspeelzaal (is 2,5 jaar) en krijgt daar als afsluiting van de ochtend een warme maaltijd. En als ik de leidsters mag geloven, eet ze daar alles: spinazie, linzen, alle lokale gerechten, groente etc. Thuis is ze heel kieskeurig als het om gekookte groente gaat, fruit gaat wel heel goed. Maar daar eet ze dus alles. Dus daarom laat ik het ook zo, wetende dat ze in elk geval 3x per week groente eet en blootgesteld wordt aan nieuwe smaken. Wie weet is dat bij jouw kindje ook zo? Ik hoop het voor je. En anders zou ik het ook zo laten, de strenge weg werkt denk ik niet. Hooguit als ze bijv snapt dat ze 2 hapjes moet proberen en dan een toetje krijgt oid. Maar 2 is ook nog jong.. Grote kans dat het vanzelf komt, hoe frusterend ook.. 

Dank voor jullie reacties!
@Tessa, ze gaat hier 4 dagen per week naar de crèche. Daar krijgt ze inderdaad iedere dag verse warme maaltijden aangeboden. Soms eet ze alles op, soms proeft ze wat en soms raakt ze het niet aan. Maar daar gaat het proberen wel beter dan thuis. Ik geef wel iedere dag een potje mee dat ze kunnen geven op de dagen dat ze het verse eten weigert te proberen. Maar zoals jij ook al aangaf, ze wordt daar inderdaad blootgesteld aan allemaal nieuwe en verschillende smaken.
Fruit gaat daar net zo moeizaam als thuis, alleen krijgt ze daar geen knijpzakje. Ik vind het wel belangrijk dat ze fruit binnen krijgt, dus dan krijgt ze thuis nog een knijpzakje. 
Ik hoop inderdaad dat het beter zal gaan naarmate ze iets ouder wordt. Fingers crossed..

Wat lijkt me dit frustrerend voor je! Ik heb een goede eter die sporadisch moeilijk doet, maar dan leg ik altijd uit dat dit het (bijvoorbeeld.) avondeten is en daarna niets meer komt. Dus of eten, of met honger in je buik naar bed. Meestal gaan er dan nog best wat happen in, maar hij weet dat ik niet met iets anders kom.

Kijk eens op insta bij Kids.eat.in.color. zij hebben ook een e-book over picky eaters en de manieren om kinderen zowel iets vertrouwds als iets nieuws aan te bieden bij elke maaltijd. Misschien helpt dat je met wat recepten en maniertjes op weg.

Enige tips die ik kan geven:
Fruit (te beginnen met banaan, dan abrikoos enzenz van zacht naar harder doorgroeien) lekker fijn prakken met een baby koek er door heel klein gestampt. Die staan meestal bij de babyvoeding en kun je ook zo eens geven in haar handje om te kijken of ze eraan gaat sabbelen. Hier ging ook de fruithap er niet in. Vooral niet de potjes met appelsmaakjes eraan toegevoegd. Maar zodra die koek erbij kwam was alles ineens goed ? zit per 2 verpakt en ik doe dus 1 prak daarmee maken met beide. Vind ze heerlijk. Wellicht kun je het eerst proberen te mixen met die knijpfruit omdat ze die smaak al goed vind. Alleen word het dan wel met lepel ipv zuigen dus als dat niet werkt is het misschien stiekem wel een kno-medisch probleem met slikken?

En heb je al eens geprobeerd om een soort van ‘tapas’ weekje te houden? Dan zet je een bordje met verschillende smaakjes, structuren en kleuren neer op de salontafel. Niet gepureerd maar gewoon kleine ministukjes tomaat of dunne strookjes pannekoek , flinterdunne plakjes appel, stukjes gehaktbal enzenz. Elke dag een paar andere dingen. Je zegt niets en laat je kindje zelf de controle dus hebben erover. Het bordje mag niet overvol gewoon 4 stukjes dit, 5 dat…het moet er leuk uitzien, niet als een onmogelijke taak. Dus ook niet in de eetstoel en geen focus erop gewoon neerzetten op een hoek van de tafel en weglopen. Wel erbij in de buurt blijven voor eventueel verstikkingsgevaar omdat het nog zo nieuw is. Hopelijk werkt dat ??

Terug
Bovenaan