totale paniek

Lieve andere mama's

Ik ben nu 33 wk zwanger van kindje nr 3 en behoorlijk angstig. Mijn eerste meisje is geboren nadat de vliezen zijn geprikt, een beenprik, ruggeprik en een knip. Na 4 dagen weeen en de uiteindelijke bevalling op zo'n 12 uur. Een geweldige ervaring. Was er super blij mee, redelijk relaxed! Mijn tweede meisje kwam in 5 kwartier! Vliezen zijn spontaan gebroken ( waarschijnlijk onder de douche) en na ongeveer 4 uur redelijk makkelijke weeen kreeg ik ( gelukkig in het ziekenhuis aangekomen) een vreselijke weenstorm. kwam binnen met 8 cm en na 3 ween was dat 9cm Een wee later 10 min. weeen kwamen on de halve minuut waardoor ik niet tot mezelf kon komen en uiteindelijk als een bezetene heb liggen gillen. Echt afschuwlijk! Ik was totaal in paniek, ze kwam en ze kwam NU. Ben uiteindelijk ook ingescheurt ( aan de ander kant als mn knip, hmmm)

Nu ben ik zo vreselijk bang om weer zo buiten zinnen te raken. Nog niet eens voor de pijn ( weet intussen hoe die voelt) Maar gewoon voor t verlies van de controle. Ik mag nu dus ook thuis bevallen vanwege de tijdsduur. Hoe zijn jullie ervaringen daarin? Na een ziekenhuisbevalling op medi. indicatie en dan ineens thuis? Kan er nog niet zo aan wennen en hoop ook gewoon naar t ziekenhuis te gaan. Heluppie

Lieve Oemenes,

Ga met je verloskundige er eens rustig over praten. Jullie komen er samen wel uit. Vertrouw jezelf, ik lees dat je de signalen van je lichaam goed aanvoelt.
Je kunt het, adem in en uit.....

Paniek is een wolk die langs gaat en de zon wegneem. Realiseer je dat de paniek gedachten zijn die weer veranderen als je ze toelaat en ga niet piekeren om controle terug te krijgen. Laat maar los .... laat maar komen, je kunt het aan! Vertrouw jezelf en je intuïtie, je bent zuiver.

Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige.

Oemenes, ik begrijp uit je berichtje dat je liever in het ziekenhuis wilt bevallen. Dat kan in Nl gewoon hoor, ook zonder medische indicatie. Als je denkt je daar prettiger = rustiger bij te voelen kan je dat aangeven bij je vk en kan je poliklinisch bevallen. Als alles dan naar wens gaat ga je vlot na de bevalling weer naar huis.

De paniek... ja, daar kan ik je niet mee helpen. Praat erover met je vk zou ik zeggen, waarschijnlijk kan zij al veel van je angst wegnemen. En volgens mij verloopt een bevalling nooit volledig gecontroleerd door de barende vrouw. Er zijn nu eenmaal oerkrachten aan het werk waartegen geen kruid gewassen is. Volgens mij moet je juist proberen het een beetje los te laten en op je eigen lijf te vertrouwen. Je hebt al 2 kinderen op de wereld gezet, dus echt: je kunt het!!!

Ik sluit me aan bij 3keermama. Je kunt het!

Iedere bevalling is anders, dus de kans dat je nu weer in paniek raakt lijkt me klein. Vraag je vriend/man om je te helpen met de ademhaling en probeer je daar helemaal op te focussen. Bespreken met je vk lijkt me ook een heel goed plan, zij weet dan hoe en wat en kan je helpen tijdens de bevalling. Misschien door bijvoorbeeld eerder aanwezig te zijn zodat je het paniekstadium voor bent. En verder zou ik gewoon in het ziekenhuis bevallen als je je daar het prettigst bij voelt. Dat moet toch gewoon kunnen? Ik moet er niet aan denken bij een volgend kind thuis te moeten bevallen.

Sterkte, Esk

Ik zou denk ik ook kiezen vooor het ziekenhuis...stel je voor dat je toch paniek krijgt en dan nog naar ziekenhuis moet om een of andere reden..!
En probeer je niet te druk te maken...het ergste wat er kan gebeuren is dat je weer in paniek raakt en de controle verliest..voor jezelf niet prettig kan ik me goed voorstellen...maar het gebeurt zo veel vrouwen...
Kans lijkt mij groter dat het niet weer gebeurt...vooral als je rustig de bevalling ingaat en je niet te druk maakt om de paniek!

Precies, bang zijn voor de paniek is misschien wel de grootste boosdoener. Vertrouw op jezelf en probeer er vooaf niet teveel over na te denken. Focus je nu vooral op hoe je goed kunt ontspannen en laat het straks maar weer gewoon over je heen komen.

Veel succes!

ik heb (nog ) geen ervaring met een bevalling maar elke bevalling zal anders zijn.
als je zo'n vervelende ervaring hebt met een eerdere bevalling, dan zal deze hopelijk alleen maar meevallen!

veel succes!

Hi Oemenes,

Bespreek dit met je VK! En bespreek ook een poliklinische bevalling in het ziekenhuis. Volgens mijn informatie gaat je eigen VK dan altijd mee.

En vooral: bespreek dit met je partner (ik ga er even van uit dat je die hebt). Hij is degene die voor jou kan spreken als je weer in paniek zou raken. Wat zou jou helpen om uit die paniek te komen? Wat kan "men" doen om jou te helpen? Waar bij jij bij gebaat?
Al eens gedacht aan een geboorteplan? Praat in ieder geval met de mensen die bij je bevalling zullen zijn, zij moeten jou er doorheen helpen.

En vergeet vooral je eerste bevalling niet! Die ging toch goed! Vast en zeker dat het nu ook weer goed gaat.

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan