toxoplasmose/ rubella

Zijn deze uitslagen goed?

rubella anti IgG 279.0
toxoplasma gondii ani IgG - positief

Er staat geen toxoplasma gondii IgM, wat ik ook heb gevragd van mijn verloskundige.

ja hoor dat is goed. Het betekent dat je al een keer rode hond hebt gehad of gevaccineerd bent en dat aangeslagen is en het betekent dat je al besmet bent (geweest) met toxoplasma. Dus helaas: je mag gewoon de kattenbak verschonen, die smoes  kun je  nu niet meer  gebruiken

groeten Elke

asja, bedankt voor je reactie

ik hoop dat alles goed is. Ik ken waarschijnlijk de Nederlandse 'gewoontes' niet. Mijn verloskundige heeft beide dingen: IgG EN IgM  aangevraagd. Op de uitslagen staat alleen IgG, geen IgM. Dat is een beetje verwarrend.

het is toch het verschil tussen ; je bent besmet' en 'je bent besmet geweest'- alleen de tweede mogelijkheid is voor de zwangere vrouw optimistisch. Wat als ik besmet ben tijdens mijn zwangerschap? Daarom mijn vraagje: misschien is het wel een soort gewoonte dat als je IgM negatief is, staat het niet op de uitslagen????

Ah ja sorry:

IgM duidt op een recente besmetting, deze antistoffen verdwijnen vaak weer na korte tijd.
IgG staat voor een ''oude'' besmetting, dus je hebt de juiste antistoffen!
groetjes Elke

En je mag weer Filet Americain, Rosbief, etc...
Althans met mate, maar je loopt sowieso niet meer het risico besmet te worden en dat het dus een risico wordt voor het ongeboren kind.

Hmmm... ben jaloers op je!

ik heb het wel mijn verloskundige gevraagd! Ze zei automatisch, dat alles goed is en dat ik beschermd ben. Als ik haar gevraagd heb waarom  er  geen IgM op mijn uitslag staat, begint ze te twijfelen... Ze gaat me bellen als ze wat meer weet;-)

Er zijn twee situaties mogelijk:
IgG + IgM -     dat betekent 'oude besmetting, geen risico'
IgG + IgM +   dat betekent 'recente besmetting', wel risico

Daarom ben ik een beetje boos dat het zo verwarrend wordt met de VK en laboratiorium.

hoi,
nog even een kleine opmerking. In Nederland wordt Toxoplasma niet standaard getest. Daarom kan de verloskundige er niks aan doen dat ze daar niet veel van af weet, ze is immers geen arts.
groetjes Elke

Terug
Bovenaan