toxoplasmose

<p>Ik ben nu 4 maanden zwanger en niet immuun tegen toxoplasmose. Ik heb daarjuist op mijn werk pruimen gegeten maar ben die vergeten te wassen voor ik ze opat. Ik schiet nu wat in paniek... </p>

De kans dat je het daardoor oploopt is zo klein dat het echt het zorgen maken niet waard is. Daarbij is het kwaad toch al gedaan indien het wel besmet was. Maar over het algemeen..  als jij geen kattenbakke verschoont of zonder handschoenen in de tuin gaat werken is de kans bijna verwaarloosbaar. De stress die je jezelf nu geeft kan meer kwaad ;)

Durven jullie van de snack een pita eten met hun sla erin? Of een turkse pizza met looksaus, sla, tomaat en komkommer. Ik denk altijd van nee ik mag het niet want de sla en tomaten zijn waarschijnlijk niet goed gewassen. Overdrijf ik?

Ik eet bijna alles ongewassen (doe mn best met wassen maar vergeet het vaak), knuffel intens met mij kat en ook in de kinderboerderij aardig wat diertjes geaaid. (Hierna gewoon goed handen wassen) ik heb het idee dat je echt niet zo snel iets krijgt. Mijn vk zei dat ik beter rustig door kan leven zoals ik doe en een beetje moet uitkijken (kattenbak doe ik idd niet) maar als je om elk klein dingetje gaat stressen is dat veel erger voor de baby. Dus eet lekker je turkse pizza en geniet er van! En als je echt heel bang bent gewoon even contact opnemen met je vk!

Ik vroeg mijn verloskundige of ik écht niet in de tuin mocht werken, het is mijn hobby.. Zij gaf aan dat ik het best mocht maar goed op moest letten. Ik zou erna goed mijn handen moeten wassen alvorens te eten. Dat was het aller belangrijkste.. Dit geldt ook voor de kattenbak, maar dat was al een taakje van manlief! ?

[quote quote=10195159]Ik eet bijna alles ongewassen (doe mn best met wassen maar vergeet het vaak), knuffel intens met mij kat en ook in de kinderboerderij aardig wat diertjes geaaid. (Hierna gewoon goed handen wassen) ik heb het idee dat je echt niet zo snel iets krijgt. Mijn vk zei dat ik beter rustig door kan leven zoals ik doe en een beetje moet uitkijken (kattenbak doe ik idd niet) maar als je om elk klein dingetje gaat stressen is dat veel erger voor de baby. Dus eet lekker je turkse pizza en geniet er van! En als je echt heel bang bent gewoon even contact opnemen met je vk![/quote]
Dat wassen krijg ik er bij mezelf indd ook niet in. Pas wanneer het op is bedenk ik me dat het niet gewassen was. En behalve de kattenbak doen, krijgen onze katten nog net zoveel aandacht als eerder. 

T enige wat ik vermeid is de kattenbak. De kans dat je besmet raakt met andere dingen is zo minimaal. Mn moeder zat laatst te vertellen dat ze de hele zwangerschap gewoon filet americain heeft gegeten enzo. Terwijl dat nu echt een not done is. Ik ben vorige week terug gekomen uit Turkije en heb daar ook gewoon lekker de durums enzo op. 
Als je dat groente en fruit nooit hebt gewassen en je bent nog nooit besmet geraakt met toxoplasmose, dan ga ik ervan uit dat het nu ook niet gebeurd. 
T stressen om dingen die je wel of niet mag eten is alleen maar slecht voor de baby. 

Ik denk ook niet altijd aan het wassen van me producten ? ik denk dan om me zelf rustig te houden kijk naar al die landen waar ze geen verloskundige hebben die zitten werkelijk overal met hun handen in en wassen de handen in beekjes waar misschien de buurtbewoner zijn honden katten uitwerpselen in hebben gedeponeerd.
Altijd voorzichtig maar je kan het ook overdrijven lieve mensen. 

Terug
Bovenaan