Toxoplasmose?

Hallo dames,
Ik ben nu 22 weken zwanger en zenuwachtig om toxoplasmose op te lopen. Ik ben nl. niet imuun. Herkennen jullie dit? Ik eet geen rauw vlees en werk niet in de tuin en was m'n groenten. Maar heel heftig ben ik er niet mee bezig, ben de afgelopen weken wel eens vergeten de sla te wassen (uit een zakje) enzo, een paar dagen geleden was ik bij vrienden aan het eten. Er stond salade met tonijn op tafel, de kat sprong op tafel en hapte wat tonijn uit de salade. Ik heb vervolgens alleen aan de zijkant van de schaal salade geschept. Nu ben ik toch 'n beetje zenuwachtig of het risico op toxo geeft als de kat met z'n bekkie de salade aan heeft geraakt.
Na 'n gesprekje met de vk ben ik weer even 'n weekje gerustgesteld over het oplopen van toxo, maar daarna ga ik weer malen. Zou mijn angst soms moederlijke intuitie zijn die mij waarschuwt voor een besmetting?
Liefs, Josje
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat dat betreft niet zo heb op katten en ook ik ben niet beschermd tegen toxaplasmose dus moet extra opletten. Ik denk eigenlijk dat een kat alleen kan besmetten via zijn uitwerpselen maar moet zeggen dat ik het heel onfris zit als zo'n beest aan mijnn eten zou zitten!! Je weet immers maar nooit!! Tuurlijk heb ik bv met vlees ook weleens gedacht dat ik besmet zou kunnen raken maar ik ben altijd nog vrij gebleven, waarmee ik maar wil zeggen dat je niet zo snel in paniek moet raken!! Want je kunt dus best wat hebben volgens mij!!

Succes, Keesje, 40 weken
 
Tsjonge ... zo gevaarlijk zijn katten nou ook weer niet hoor. Je kunt toxoplasmose oplopen als je in contact komt met uitwerpselen van katten. En dus niet van een kat die aan de salade zit. Katten zijn erg schone beesten en er is geen enkele reden om zo bang te zijn. Ik heb zelf mijn hele leven al katten en heb nog nooit toxoplasmose opgelopen. Natuurlijk ben ik nu voorzichtiger en maak ik niet meer zelf de kattenbak schoon, maar dat is dan ook het enige waar ik op hoef te letten. Als je zelf geen katten in huis hebt hoef je je echt nergens druk over te maken.

Groeten,
Lisa.
 
Hai Josje,op de eerste plaats als je zo bang bent en je zag dat die kat van de tonijnsalade at,waarom nam je er dan zelf ook van?
Zelf hebben wij ook katten. Ik heb gelezen dat je de kattenbak beter niet zelf kunt schoonmaken omdat die parasieten alleen in de uitwerpselen voorkomen. Voor de rest vind ik dat het prachtige en schone dieren zijn.
Groetjes Suus
 
Hoi Suus,
Op dat moment dacht ik 'dat kan geen kwaad' en ik pakte ook alleen van de zijkant waar hij (volgens mij) niet aangezeten had.
Maarja, later he, dan ga je twijfelen.
Maar ik denk niet dat dat kwaad kan bij nader inzien.
Groetjes, Josje
 
Terug
Bovenaan