toxoplasmose

Poging 2: grrrrrr helemaal voor niets getypt net.

Vorige week ging een bericht over konijnenkeutels, was hier wel blij mee, want het was voor mij nieuw dat je door het verschonen van het konijnenhok ook kans hebt op toxoplasmose (zo heet dat toch?)

Nu heb ik de vraag of dit voorkomen kan worden door handschoenen te dragen als je het hok verschoont, waardoor je dus niet met je huid het aanraakt.
Of kan je het ook krijgen door in te ademen?

Groetjes Mosy
 
Hoi mosy,

Als ik me niet vergis, kan het geen kwaad als je handschoenen draagt. Want als ik in de tuin wil wroeten moet ik ook handschoenen aan ivm katten die wel eens in mijn grond poepen.

Liefs W
 
Hoi,

Ik wou gewoon even zeggen dat het mij verwondert dat je er ook voor moet opletten als je konijnen hebt. Volgens mijn gynaecoloog waren konijnen geen probleem...

Zelf weet ik het ook niet meer, maar dit wilde ik toch   nog even melden.

Groetjes, Veerle.
 
hoi Mosy,

Als je ooit door een kat een flinke beet of krab hebt gehad, is de kans
om besmet te worden met toxoplasmose heel klein hoor. In feite heb je
dan namelijk dat al eens gehad in de vorm van een griepachtig iets.Je
lichaam   heeft dan al antistoffen daartegen opgebouwd. Oppassen
kan natuurlijk nooit kwaad. En handschoenen zijn dan inderdaad het
beste. Je krijgt het niet van inademen. Van die konijnekeutels echter
heb ik ook nooit wat gehoord.Ik zal hier ook eens rondvragen.

liefs Hester

 
Omdat wij twee katten hebben en ik dus denk dat ik al eens met toxoplasmose besmet ben geweest, heb ik er een gesprek over gehad met mijn vk. Ik wilde namelijk een onderzoek maar dat doen ze dus niet omdat bloedonderzoek niet echt uitsluitsel geeft. Mijn vk vertelde mij dat het alleen om katten ging (dus geen konijnen) en dan wel om jonge katten. Oudere katten schijnen het niet te kunnen hebben. Omdat mijn katten al wat ouder zijn en ik ze niet als kitten kreeg, bestaat er dus een kans dat ik het niet heb gehad. Wij hadden vroeger wel jonge katten en daar ben ik wel eens door gekrabd maar ik heb daar nooit een kattenbak van verschoond. Vijftig procent van de vrouwen heeft het al eens gehad dus ze zei dat de kans erg groot was dat ik het al heb gehad. Maar voor de zekerheid moet ik me er toch aan houden want je weet maar nooit.
 
Hallo,
Ik vraag me af of de vk en de gyn en sommige artsen het zelf wel weten. Het is namelijk zo dat toen ik zwanger was van de eerste ik aan de gyn had gevraagd over het hoe en wat. Hij zei dat ik misschien wel antistoffen zou kunnen hebben maar dat het toch schadelijk is voor je kindje. Ik zou niks kunnen merken maar mijn kindje dus des te meer. En omdat ik zelf ook verpleegkundige ben heb ik het ook om mijn werk nagevraagd   aan een arts en die bevestigde hetzelfde als mijn gyn.
Wie er uiteindelijk gelijk heeft, diegene die zeggen dat het geen kwaad kan of diegene die zeggen van wel? Geen idee, maar uit voorzorg dan maar handschoenen dragen of het aan een ander overlaten het verschonen. Maar ik weet wel dat het van konijnen ook kan, dat taxoplasmose.

Groetjes MF
 
Ik denk ook dat de meningen onder de artsen nogal verschillen. Ik heb een Franse Gynocoloog (ik woon niet in Nederland) In Frankrijk is het standaard dat ze je op anti-stoffen tegen toxoplasmose testen. Ik heb anti-stoffen en mag volgens hem dus gewoon roodvlees eten ed. Toch vreemd want op andere gebieden zijn ze juist weer veel voorzichtiger en wat ook wel grappig is, ik ben niet met 40 wkn uitgerekend maar met 41, ga toch maar in Nederland bevallen....
gr. Mo
 
Terug
Bovenaan