Toxoplasmose

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat dit onderwerp niet bedoeld is om iemand te beschuldigen, maar meer bedoeld is als waarschuwing. Het is dus niet mijn intentie om hele lange discussies uit te lokken. En misschien moet ik het ook niet neerzetten, maar  al een aantal keer heb ik bij andere onderwerpen zoals uit eten,  rundercarpaccio en biefstuk,  gelezen dat sommige zwangeren onder ons er (te) makkelijk over denken.

Ik heb al een paar  keer eerder geschreven dat ik besmet ben geraakt met toxoplasmose toen mijn moeder in verwachting was van mij. Mijn moeder heeft trouwens geen rauw vlees gegeten of iets dergelijks maar heeft toen zij van mij in verwachting was met mijn oudere broer, die toen 2 was, in een zandbak gespeeld. Daar zitten veel kattenuitwerpselen in dus op deze manier is zij ermee besmet geraakt.
De parasiet heeft zich in het zenuwstelsel van mijn ogen genesteld waardoor ik, al voordat ik geboren werd, blind ben aan mijn rechteroog en ook mijn linkeroog is in de loop der tijd aangetast. Deze parasiet slaat toe op het moment dat mijn weerstand terug loopt. Ik loop dus de rest van mijn leven het risico om definitief blind te worden.
Overigens zit het bij mij in mijn ogen en heb ik daardoor nog geluk gehad. Het had ook veel erger gekunt.  
Als ik dan lees dat sommige aanstaande moeders willens en wetens het risico nemen om dan toch maar dat ene broodje rosbief of dat biefstukje te nemen, wordt ik  wel verdrietig en boos. Helemaal als gezegd wordt dat af en toe zondige geen kwaad kan als je het maar niet te vaak doet. HET KAN WEL KWAAD AL ZONDIG JE MAAR 1 KEER!!!!!
Een zwangerschap duurt maar 9 maanden maar door deze keuzes kun je de gezondheid van je baby voor de rest van zijn of haar leven op het spel zetten. Dus lieve dames, hierbij mijn beroep op jullie morele verstand..............al ziet het biefstukje er nog zo sappig en mals uit en al heb je nog zo'n trek in een broodje rosbief of carpaccio.........DOE HET NIET. Na de bevalling kun je dit weer naar hartelust eten.
Fijne zwangerschap!

hey,

bedankt voor de waarschuwing, maar ik ben in het begin van mijn zwangerschap getest op toxidinges.. (sorry vergeet telkens de naam ) en ik ben er imuun voor, net als mijn baby dus. Dit omdat ik al vanaf baby af aan met katten in aanraking ben gekomen en tijdens de zwangerschap van mij dus mijn moeder ook gewoon katten in huis heeft gehad. Hierdoor heb ik een antistof die mijn baby nu ook al heeft. (woord van de verloskundige) ik kan ook gewoon kattenbakken verschonen en afentoe lekker van een biefstukje genieten. Niet dat ik het nou onwijs vaak doe ofzo heb er 1 of 2 op deze gehele zwangerschap. Dus het kan dus ook per persoon verschillen.

Groetjes Claudia
35 wkn & 4 dgn

Hoi Anoniempje,

Het is goed dat je het nog even zo duidelijk opschrijft. Een keer kan al fout zijn dus!!!!!!.
Dames even geen biefstuk of rauw vlees. Trouwens kattenbak verschonen ook maar niet doen. ( OOOOOOOOO wat erg hihihihi, mooie klus voor manlief )

Dat is natuurlijk wat anders dan bijvoorbeeld met leverworst, koffie of drop enzo. Daarbij gaat het wel om de hoeveelheden en kan een keer een beetje  niet zoveel  kwaad. Ik denk ook dat veel mensen daarvan in de war raken.

Zeg Clautjuh, doe mij zulke antistoffen. Mjum ik ben jaloers. Het komt vaker voor dat mensen immuum zijn voor toxoplasmose. Probleem is alleen dat de meesten het niet van zichzelf weten en dat je daarom het risico  beter niet kunt  nemen. Jij weet het wel, daarmee ben je een uitzondering ( wel een fijne uitzondering lijkt me ).

Groetjes Juffie

Hoi Anoniempje,

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben! Je kon het niet treffender beschrijven. Je hebt niets aan kansberekeningen: die hele kleine kans dat die ene keer zondigen fataal kan zijn, zal maar net aan jouw deur kloppen, zoals helaas bij jou en je moeder gebeurde.

Het maakt het des te leuker om na de zwangerschap (en BV) weer alles te mogen eten en drinken. Mijn man maakte na de bevalling een feest van "verboden vruchten" voor me klaar in het kraambed: het bekende malse biefstukje, een bruin biertje (tussen de voedingen door), lunch met filet americain... Puur genieten.

greet

Bij mij is Toxoplasmose negatief, dus ik moet goed oppassen tijdens de zwangerschap. Volgens de gynaecoloog maakt het niet uit of het positef en negatief is, je moet altijd uitkijken! Ook al heb je het al eens gehad... Dus even een waarschuwing: Kijk goed uit!

Bianca, 22 weken en 2 dagen zwanger!

vero hier niet meteen in de aanval !!
ik  ben hier voor opgeleid ( wil niet lullig doen )  ik heb ook geen rauw vlees genoemd iedereen weet namelijk dat dat niet goed is tijdens je zwangerschap.
maar biefstuk varkenshaas en frikando enz mag je gewoon eten MAAR NIET  RAUW ik had het er mischien bij moeten zetten sorry mijn fout lees net pas dat het idd niet helemaal goed over is gekomen mijn exusses hoor.
maar je hoeft het niet te bakken totdat het hondeleer is hoor of beter gezegt schoenzool haha het mag best wel mals zijn maar je kunt hem dan het beste bakken met een deksel er op dan stoom je alle bacterie dood.
kussies vero nog maals sorry voor de mis comunicatie

Terug
Bovenaan