toxoplasmose

Hallo allemaal!

Ze zijn hier in Griekenland zoooooo voorzichtig met in aanraking komen met dieren....
'Honden en katten moet je bij uit de buurt blijven vanwege toxo zegt iedereen'
Nou heb ik al twee kindjes en voordat ik ze had had ik m'n hond (een grote zwarte Groenendaeler) al, hij woont 'gewoon'=in Nederland gewoon binnenshuis. Hij krijgt z'n inentingen ed. Hij is natuurlijk zindelijk. Toxo kan toch alleen in de uitwerpselen zitten?????? Ik word gewoon een beetje bang gemaakt en aan t twijfelen gezet.... Ik heb even geruststellende woorden nodig....
Sowieso wordt bijna elke maand m'n bloed getest en ik heb geen antilichamen vandaar dat ook m'n gynacoloog zegt dat ik uit de buurt moet blijven van honden/katten.
Van de week hadden we t huis vol vanwege de 3de verjaardag vd oudste en dan gaat de hond naar de onderste verdieping in huis, weg van de visite. De zwangere vrouw ve goede vriend die begreep er nix van dat ik een hond had, waarom ik risico's nam...
Even Nederlandse nuchterheid zou me goed doen!!!!!!

groetjes, Priscilla

Hoi Priscilla,

Volgens mij moet je qua toxoplasmose met name rekening houden met de
uitwerpselen van jonge katten (dus geen kattenbak verschonen) en niet
zonder handschoenen gaan wroeten in de tuin.

In verband met honden heb ik er nog nooit iets over gehoord. Ik   zou me er maar niet te druk over maken.

Groet Nienke

Volgens mij is het ook bangmakerij.

Voor zover ik weet moet je oppassen met uitwerpselen van katten en konijnen en moet je niet in de tuin gaan wroeten om dezelfde reden.

Dus lekker van je hond genieten en flinke wandelingen maken, kan volgens mij meer goeds dan kwaads zijn.

Hallo mama uit Kreta,

Twijfel idd niet aan je nuchtere verstand meid.
Besmetting met toxoplasmose krijg je echt niet van het knuffelen van je hond.
Je moet idd wel uitkijken met de uitwerpselen en handschoenen dragen wanneer je in de tuin werkt.

Maar als ik jou was zou ik dat lieve beest gauw bij me roepen en hem/ haar een heerlijke knuffel geven.

Liefs, Twinkel3

Hoi Priscilla,
Ik kwam toevallig net op de site van jonge gezinnen een stukje over toxoplasmose tegen. Ik kwam er zelf via de reactie van de redactie op roken tijdens de zwangerschap in het zwanger-zijn forum. (maar ws kun je het ook gewoon via de site vinden)
Volgens mij hoef je met je hond niet bang te zijn (ik heb er hier zelf ook één lopen, samen met drie katten!!!)
Groetjes, J

Als je geen wondjes aan je handen hebt kun je je hond gewoon aaien. En dan kun je daarna toch je handen wassen, dan ben je echt al extreem voorzichtig, volgens mij. Dan kan er helemaal niks mis gaan. Maar ik dacht dat het alleen bij katten een probleem was? Omdat er dan een kattenbak verschoont moet worden. Ik heb mijn leven lang al katten en geen antilichamen. Terwijl 80 % van de Nederlanders die wel zou hebben. Ik vroeg eens aan de gynaecoloog: als ik nou 100 stukken vlees op een rij zou leggen, in hoeveel ervan zit dan toxoplasmose? In geeneen wellicht, zei hij.
Het komt echt heel weinig voor.
Ik heb ook gelezen dat katten/honden aaien echt geen probleem is.
Vergeet niet dat in Griekenland anders wordt omgegaan met honden en katten. Die leven volgens mij vnl. buiten en komen niet in huis. Op straat vangen ze natuurlijk vanalles op. Vandaar dat er zulke adviezen gegeven worden in Griekenland. In een land als Nederland, waar de mensen veel closer zijn met een hond of kat is zo'n advies onuitvoerbaar.

Weet je, katten komen in hun kattenbak en graven daar maar raak. Ze komen zo natuurlijk onder stof en vanalles te zitten, dus met katten aaien ben ik wel voorzichtiger.

Terug
Bovenaan