traag

Hallo,

zit normaal gesproken op een ander forum van jonge gezinnen maar wil graag weten of jullie kindjes zich normaal ontwikkelen (grove motoriek) langzaam of juist snel zijn.
Bij het cb gaan ze altijd uit van gemiddelden en mijn mannetje is juist erg langzaam (dit was zijn moeder vroeger ook. Met 2 liep moeders pas..). Hun maken zich zorgen, en nu ik natuurlijk ook.
Tijgeren in rondjes kan hij intussen. en eventjes alleen zitten. Daan is nu ruim elf maand maar was erg groot en lang bij de geboorte. Dus lange ledematen etc.

Ook vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben om mijn kleine Daan iets uit te dagen om wat meer te ondernemen qua motoriek?!

alvast bedankt.

Melissa
 
Hallo,

Na de geboorte van onze kinderen zijn de meiden van zwangerschapsgym (zoals ik ze noem) elkaar nog elke week blijven zien. We waren een klein groepje (5 meiden), vier (waaronder ik) kregen een jongen en eentje een meisje. Deze laatste zien we helaas niet meer, maar dat zij zo. Maar waarom ik dit vertel is het volgende:

Doordat we elkaar iedere week zien (babyzwemmen) kun je de ontwikkeling een beetje volgen en het blijkt dat ieder kind zijn eigen ritme heeft.  Een van de jongens kon zich de eerste week al omdraaien en liep al rond met  10 maanden. De ander loopt nu nog op zijn teentjes en ze zijn inmiddels 19 maanden. De een is sneller dan de ander. Er praat er al eentje erg duidelijk en weer een ander zegt nog niets.

Die laatste is mijn zoontje. Hij kroop  nog niet eens met 11 maanden. Maar twee maanden later liep hij rond met de loopauto en kon je hem met kruipen niet eens bijhouden. Nu loopt hij goed en wachten we zijn eerste 'echte' woordjes af.
Hij zegt nog maar een viertal woordjes, waaronder papa en mama. Het woordje pap heeft hij afgeleid van papa, dus dat is eigenlijk ook niets. Daarnaast heeft hij de teletubbies snel in de gaten gehad en roept de hele dag PO. Maar daarbuiten ho, maar. En dat terwijl de andere jongens al vele woorden zeggen en zich duidelijk weten te maken. Nouja, dat laatste krijgt mijn zoontje ook wel voor elkaar.

Maar wat ik er uiteindelijk mee zeggen wil, is dat elk kind zijn eigen ritme heeft.
Toen ik voor controle kwam met 11 maanden bij het cb, wilde ze dat ik met hem naar de fysio ging omdat hij nog niet kroop. Omdat ik dat nog wat overdreven vond met 11 maanden, heb ik er niets mee gedaan. Daar ben ik blij om ook, want alles gaat nu helemaal perfect met hem.  

Het komt allemaal vanzelf. De een wat sneller dan de ander. Ik ben allang afgestapt van alle gemiddelden. Volg je eigen gevoel. Als jij het idee hebt, dat er iets niet klopt, waardoor je kind iets nog niet doet, dan moet je aan de bel trekken.
Anders lekker laten gaan.....

Succes,

Petra (moeder van Thijs)




 
hoi

het cb kan je zo ontzettend onzeker maken maar luister er niet altijdt naar.
ik denk dat ik je een beetje zekerder kan maken met mijn verhaal.
mijn zoontje nu 2
dat hij 1jaar was stond hij nog niet hij kon net goed zitten met 7mnd lag hij alleen nog op zijn rug. met 20mnd liep hij pas.
hij is met alles laat ook met fijne moteriek pas hij laat ging hij wijsvinger duim greep doen.
hij zegt nog geen woord alleen na na en soms papa en mama meer niet.
ik haal alles een beetje door elkaar omdat ik het allemaal niet presies meer weet.
maar hij deed niks volgens het boekje en stimuleren hahaha dat werkte het tegen overgestelde. hij dronk pas met 18mnd uit een tuitbeker en nu nog.
ik ben voor het lopen naar een kinderfysio geweest 2x maar die konden niks doen want hij zou toch wel gaan lopen maar wanneer ja afwachten maar.
maar daarin tegen heb ik een zeer tevreden kind die zich super goed kan vermaken en heel leuk is naar anderen mensen nooit eenkennig geweest.
maar het cb heeft mij ook een beetje onzergemaakt maar nu, nu lach ik ze gewoon uit en als ze beginnen over logopedie omdat hij nog geen woord zegt. zeg ik als hij met zijn vierde nog niks zegt dan zouden we wel wat aktie ondernemen en tot die tijd zien we het wel hij gaat wel praten maar niet wanneer jij en ik dat willen maar wanneer hij dat wilt dat doet hij nu al zijn hele leven en hij vermaakt zich proma!
ik hoop dat dit je een beetje gerust steld ik kan nog wel even doorgaan met alles maar weet het allemaal niet meer presies maar ik weet dat hij met alles traag is maar al met al doet hij het nu allemaal wel maar wel een half jaartje later.

groetjes moni
 
Terug
Bovenaan