*Belleblaas is altijd een succes. Een leuk papiertje eromheen en het ziet er meteen leuk uit. En belleblaas is echt niet duur.
*Bokjes kaas, (lever)worst en druiven op een prikkertje (wel uitkijken met al die kleintjes) en dan al die prikkertjes in een halve sinaasappel steken: dan heb je een egel.
*In december een leuke: mandarijntjes verpakken in zwart crepepapier, een gekleurd pietenmutsje erop (ook crepepapier met een kartonnen rand) en evt een kraagje van wit papier eronder, en je hebt echte zwarte pietjes. Is wel arbeidsintensief, maar ook altijd een groot succes.
*Een schaal met fruit, maar dan leuk aangekleed is bij die kleine kinderen ook altijd lekker, ze zijn er meestal dik tevreden mee.
*Zelfgebakken kleine cakejes in zo'n euk bakpapiertje. Hetgeen dat die cakejes zo zoet maakt is vaak het glazuur en de garnering, maar die kan je dus achterwege laten, of minderen. Je kan ze ook zonder suiker bakken, namelijk met honing. Probeer wel van te voren even hoeveel honing er dan in moet om ze lekker te laten smaken, dat is meestal meer dan suiker.
*Een feestelijk zakje met: een ballonnetje, een feesttoetertje (zo een die uitrolt als je er op blaast), een bad- of zandbakspeeltje, een feestmutsje en/of een doosje rozijntjes.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Onthou dat die jonge kinderen snel tevreden zijn, en dat het meestal de volwassenen zijn die zo nodig originele en speciale tractaties willen...
Wat leuk is om een "simpele" tractatie toch persoonlijk of bijzonder te maken is om er een kaartje aan te hangen met een fotootje van je kind en wat tekst erbij "hoera ik ben 2!" o.i.d. De meeste vaders vinden dit een leuk klusje met digitale camera en computer (sorry als ik computer-handige moeders voor het hoofd stoot.... dat is niet mijn bedoeling.) Die kaartjes geef je dan aan de kinderen mee naar huis, en de tractatie eten ze lekker op.
Een kinderhand is gauw gevuld!
Succes ermee!