Trage ontwikkeling?

Beste mede-moeders,

Ik schrijf een berichtje op dit forum in de hoop dat jullie misschien iets herkennen of me advies kunnen geven.

Mijn dochtertje Meike wordt volgende week één jaar. Ze is een erg makkelijke en blije baby en tot nu toe hebben we ontzettend van haar genoten. De laatste tijd echter, valt me steeds meer op, dat ze vergeleken met andere kinderen nog niet zoveel doet en kan. Aanvankelijk heb ik daar niet zoveel mee gedaan, omdat ieder kind zich nu eenmaal in zijn of haar eigen tempo ontwikkelt, maar nu ze bijna één jaar oud is begin ik me toch wel zorgen te maken.

Ik zie de volgende dingen bij haar. Wie herkent dit of heeft een idee?
- Meike kan nog niet zelfstandig zitten. Als je haar op de grond zet valt ze na een paar seconden opzij of achterover.
- Ze kan wel rollen en tijgeren, maar doet nog geen pogingen tot kruipen.
- Ze kan nog niet staan en probeert het ook nog niet. Als je haar bijvoorbeeld boven je schoot houdt trekt ze haar beentjes juist op.
- Meike maakt wel geluiden (da da da), maar zegt nog geen woordjes
- Ze communiceert ook niet veel zonder woorden. Aanwijzen, zwaaien of andere gebaren maakt ze nog niet.
- Ze pakt nog geen dingen op tussen duim en wijsvinger (grote dingen lukt wel, maar nog geen stukjes brood)
- Drinken uit een tuitbeker gaat niet (zelfstandig uit een klein flesje wel)

Verder is ze vrij passief. Ze is altijd vrolijk, maar heeft geen echte voorkeur voor speelgoed of knuffels en doet eigenlijk weinig moeite voor dingen.

Wat ze wel leuk vindt is prutsen met kleinere dingen, bij voorkeur met knoppen erop (bijvoorbeeld horloges, mobiele telefoons, afstandbediening, etc.)
Ook kan ze twee geluidjes van me imiteren als ze in de kinderstoel zit en ik doe het voor.

Meike slaapt veel en speelt ook graag alleen (bijvoorbeeld in de box of in bed). Ze hoeft weinig vermaakt te worden en wordt zelfs huilerig als er teveel drukte is en ze heeft er geen zin in.

Ze lijkt geen pijn te hebben (bijna altijd heel vrolijk) en kijkt ook wel alert om zich heen. Ze hoort en ziet prima.

Meike heeft een spreidbroek gehad toen ze 5 maanden oud was (2 maanden lang). Volgens het consultatiebureau zou ze hierdoor iets later kunnen gaan zitten, maar inmiddels is het wel erg laat.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet en wil haar graag helpen. Heeft iemand een advies of een vergelijkbare situatie?

Groeten,
Lisa.
 
Hoi,

Nou bij ons het wel anders maar misschien heb ik een tip.
Onze zoon is geboren met het KISS syndroom en heeft daarvoor al vanaf 6 weken manuele en fysiotherapie, die dus alle antwikkelingen begeleiden, ik krijg altijd tips hoe ik hem kan helpen te ontwikkelen, daardoor is hij juist vrij snel, ik denk puur doordathij geholpen wordt en dus weet hoe iets moet.
Misschiend at je zoiets zou kunnen doen, maar aan de andere kant loopt het ws ook wel los en is het genieten van haar veel belangrijker.

Mijn vriendin heeft een zoontje van inmiddels 3 en die was ook erg passief, helemaal geen interesse voor motorische ontwikkelingen, hij was ruim 2 voor hij liep en toen ook wel gestimuleerd met fysio, maar is dus niet vreemd dat zagen ze wel eens vaker.

Succes en groetjes Brenda
 
hoi lisa

maak je alsjeblieft geen zorgen het komt allemmaal goed met je kleine meid.
jou verhaal is presies mijn zoon echt presies. hij is nu 22mnd en loopt pas sinds een maand
ook met een jaar zat hij nog niet goed steveig en pakte ook niks tussen duim en wijs vinger.
ik heb ook fysio gehad 2x ze konden niks doen want uiteindelijk komt alles wel maar op zijn tempo.
mijn zoon heeft totaal nooit intresse gehad in speelgoed met een jaar ook speelde hij graag met mobieletelefoon en dat soort dingen.
slaapt ook veel nu nog.
ook drinkt hij pas sinds 2mnd uit een tuitbeker.
maar hij is een ontzettend makkelijk kind en heeft zich altijd goed kunnen vermaken nu nog steeds komt wel steeds meer een koppie op.
en praten hahaha wat is dat hij zegt alleen zijn eigen naam en verder niks.
hij zwaait nu wel en schud nee maar meer ook niet.
ik hoop dat ik je een beetje heb gerustgesteld want het komt echt goed alleen niet wanneer jij klaar bent maar wanneer je dochter er klaar voor is en je zult merken ze gaat vooruit maar even iets langzamer dan het boekje nou en.
geniet er van dat ze zo heerlijk is want als je naar andere kinderen kijkt dan ben je blij met wat je hebt dat heb ik tenminste wel.
ouders die de hele dag bezig zijn met hun kinderen omdat ze zich niet kunnen vermaken enz enz.

groetjes monique
 
nog 1 dingetje vergeten, sinds 2weken eet hij pas zelfstandig zijn stukkjes brood.
en een koekje houd hij nog steeds niet vast om stukkjes af te bijten hij neemt een hap en gooit het op de grond.
 
Hallo Lisa,

Deze vraag is al eens eerder gesteld over kinderen met een trage ontwikkeling, toen vond ik het erg prettig om te lezen dat er meer ouders waren met 'trage' kinderen. Wij hebben  nl. zelf ook een jongen van 16 maanden die erg achter ligt qua ontwikkeling. Ook Monique reageerde toen en stelde me gerust net zoals ze nu weer doet.

Jouw hele verhaal is heel herkenbaar. Jouw kind is ook heel tevreden en vermaakt zichzelf prima. Zij eet en slaapt heel goed. Precies zoals met onze Marijn. Marijn heeft ook al een jaar fysio maar ontwikkeld zich toch in zijn eigen tempo, ik bedoel, hij ontwikkeld zich er niet sneller door. Maar hij gaat toch vooruit al is het dan heel langzaam.
Met Marijn zijn we toch verder gaan kijken ook omdat hij erg last had van obstipatie (verstopping van de darmen) en een groot hoofd dat hem ook belemmerde in zijn ontwikkeling. We hebben onlangs een intakegesprek gehad bij het Radboud en hij wordt binnenkort toch verder onderzocht door de kinderneuroloog.
Mijn moederintuïtie zegt aan de ene kant: hij is niet stom, hij komt er wel maar aan de andere kant vind ik ook dat het erg traag gaat met hem. Ik vind het toch prettig dat er verder onderzoek wordt gedaan. Als er dan iets gevonden wordt dan kan er misschien iets aan gedaan worden en zoniet (bijv. als blijkt dat hij een chromosomale afwijking zou hebben) dan kunnen we ons daarop instellen en kunnen we gaan accepteren dat hij nooit tot de snelste zal behoren. Want ik ben nu onderhand toch wel toe aan meer duidelijkheid hierover.

Belangrijk is dat je luistert naar je intuïtie. Wat denk je zelf, laat je niet gek maken door anderen, ook al bedoelen ze het nog zo goed.

Groetjes
José
 
hallo lisa,
mijn zoontje Mike is op 18 augustus 1 jaar geworden en een dag voor zijn verjaardag ging hij ineens zitten, daarvoor viel hij ook altijd meteen om als je hem neerzette, een paar dagen later kroop hij vooruit en nu loopt hij langs de tafel en trekt hij zichzelf al op. Hij begon laat maar nu komt wel alles tegelijk!
Mike zegt sinds deze week pas papa en mama maar verder zegt hij nog niks en toevallig is hij sinds eergisteren gaan zwaaien, leuk hoor.
met zijn verjaardag had hij 2 tandjes en nu heeft hij er zelfs al 8.
Dus ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal wel goed komt hoor, ik maakte me ook druk om Mike omdat hij voordat hij 1 jaar was geworden helemaal niks deed maar als ik nu kijk wat hij in zo'n korte tijd allemaal alweer geleerd heeft, en we zijn pas 2 maandjes verder!!!!!  
 
hoi moortje,

het is altijdt belangrijk om naar je eigen gevoel te luisteren en ook ik deed dat maar omdat ik een aantal keer bij de kinderarts was geweest was het toch wel fijn om te horen dat er werkelijk niks aan de hand is. ook al weet je dat eigenlijk wel.
iik maakte me in het begin ook erg druk om zijn ontwikkeling, ik heb een nichtje 3mnd ouder als mijn zoontje en die deed alles heel snel misschien wel weer te snel maar dan ga je toch een beetje twijfelen aan je kind.
maar nu zie ik gewoon dat hij steeds meer vooruit gaat en dat is fijn om te zien en dat bevesticht ook weer je gevoel zie je wel het komt wel goed.
maar het is toch goed dat ook jou kindje wordt nagekeken je wordt dan toch wat zekereder en je kunt je dan ook makkelijker neeleggen bij dingen.
ik hoop te horen van je hoe het is afgelopen bij de arts.
sterkte

liefs monique
 
Terug
Bovenaan