Trage schildklier en zwanger

Hallo allemaal

Ik ben bekend met een trage schuldklier en slik al enige tijd medicatie hiervoor. Mijn huisarts volgt mijn waarde op en ik laat mijzelf iedere 4 weken prikken. Nu is mijn waarde na een tijdje van stabilisatie verhoogd. Ik ben nu 17 weken zwanger en mijn tsh is 2,8 en ft4 16. Helaas kan ik mijn huisarts niet bereiken (is een tijdje afwezig) en ik heb geen enkel ander aanspreekpunt. Wat moet ik nu doen? Moet ik zelf al medicatie ophogen? Moet ik mij zorgen maken gezien de waarde?

Beste F, ik snap dat je je zorgen maakt, zeker nu je huisarts tijdelijk niet bereikbaar is. Ik heb even opgezocht op oudersvannu.nl en daar kwam uit dat tijdens de zwangerschap het is belangrijk dat je schildklierwaarden goed in balans blijven, omdat ze invloed hebben op zowel jouw gezondheid als de ontwikkeling van je baby. Een TSH-waarde van 2,8 en een FT4 van 16 vallen vaak binnen de normale grenzen, maar toch denk ik dat het verstandig is om dit te laten beoordelen door een medisch professional, zeker gezien je medicatiegebruik en zwangerschap.

Het is niet aan te raden om zelf je medicatie aan te passen zonder overleg met een arts. Als je huisarts niet beschikbaar is, kun je contact opnemen met een vervangende huisarts/huisartsenpost of je verloskundige.. Zij kunnen je verder begeleiden en eventueel een aanpassing in je medicatie bespreken.

Voor meer informatie over schildklierafwijkingen tijdens de zwangerschap kun je dit artikel lezen:

Misschien ook nog fijne artikelen voor jou:

Mogelijk kun je hier ook fijne en betrouwbare informatie vinden:

Bij twijfel of zorgen, raad ik je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met een arts of je verloskundige.

Sterkte!

-Jetske

Terug
Bovenaan