Trap af lopen

Ons zoontje van 21 maanden loopt vanaf dat hij 11 maanden was. De trap op lopen deed hij vrij snel daarna. Echter wil hij nog steeds niet de trap af lopen. Ik probeer regelmatig met hem te oefenen, maar hij huilt al als we nog maar bovenaan de trap staan. Hij lijkt het erg spannend te vinden. Hij begint zwaar voor mij te worden, dus wil hem toch wel graag leren om zelf naar beneden te gaan. Hebben jullie tips? Hoe gaan jullie kleintjes de trap af? Achterste voren, schuiven op billen? Kleine tredes van bijvoorbeeld een speelhuisje lukt hem wel
 
Ik denk dat hij de hoogte heel eng vindt. Je zou kunnen proberen of hij wel van de laatste 2 tredes af wil. Trek een keer zijn schoenen aan terwijl hij op de tweede trede zit en ga dan rustig je eigen schoenen aandoen en loop daarna rustig weg. Kijk wat hij gaat doen.  Vindt hij dat ook nog te eng, dan kan je proberen hem gewoon op de onderste trede te zetten. Forceer niets. Vaak werkt het ook om zoiets dan gewoon 1-2 maanden te laten rusten en het nog een keer te proberen. Dan zijn ze vergeten dat ze het eng vinden ?
 
Wij hebben een touw langs de trapleuning opgehangen, zodat ze zich daar aan vast kunnen houden. Ze kunnen nl niet bij de trapleuning. Zo komt onze kleinste van net 2 ook de trap af, maar nog wel aan 1 vinger
 
Mijn dochter gaat al vanaf het begin op dr kont de trap af. Nooit achterstevoren. In het begin liep ik er dan voor zodat ik haar hand kon vasthouden als ze naar beneden ging. Ze is nu ruim 2.5 en gaat nog steeds zittend de trap af. We hebben geen leuning aan de muur, dus vind lopend eraf niet veilig nog.
 
Mijn dochter kan zelf de trap aflopen. Loopt dan achterste voren, maar tillen is haar eerste voorkeur. Op de billen schuiven is ook een optie, kun je misschien nog het plezier van inzien.
 
Met 21 maanden vind ik het niet raar dat hij dat nog niet kan of spannend vindt hoor.

Mijn oudste deed het pas met ruim 2.5 jaar, eerder durfde ze gewoon niet. Mn jongste doet het vanaf 20 maanden, maar ik vind het nog doodeng en loop er altijd vlak achter.

Mn oudste is voorzichtig qua karakter en mn jongste is nergens bang voor dus hier zie ik dat heel erg terug in zulk soort dingen. Gewoon rustig blijven oefenen, t is niet anders. Die 30 seconden naar beneden tillen is toch ook niet mega veel.. mn oudste is ondertussen ruim 3.5 jaar en ik til haar nog steeds wel eens naar beneden.
 
Terug
Bovenaan