Traphekje: Veilig of niet voor kinderen?

Mijn zoon is net één jaar geworden en begint met lopen. Ik maak me zorgen dat hij straks zelfstandig de trap op zal lopen en mogelijk valt. Daarom overweeg ik een traphekje. Is zo'n traphekje echt veilig of brengt het ook risico's met zich mee?

Een voorbeeld dat me aan het denken zet: mijn nichtje viel eens bij een traphekje en in plaats van de trap af te rollen, raakte haar gezicht het hekje. Dit voorval doet me twijfelen over de veiligheid van traphekjes. Zijn ze echt bedoeld om kinderen tegen te houden en hun veiligheid te waarborgen, of kunnen ze juist gevaarlijk zijn?

Heeft iemand tips of ervaringen die ze willen delen?
 
Natuurlijk zijn ze bedoeld voor de veiligheid!! Waarom anders??? Het voorkomt namelijk dat kinderen van de trap af vallen en daardoor zwaar (hoofd)letsel oplopen. Liever dan maar met het gezicht tegen het hekje aan. Wij hadden er twee, eentje onderaan de trap en eentje bovenaan de trap.
 
Beter je gezicht tegen het hekje dan de trap afrollen denk ik…
Ik ben in ieder geval blij dat we een hekje hebben zodat ze niet zomaar de trap op kunnen bij ons. Niets is uiteraard 100% veilig maar mijn neefje was tijdens een onbewaakt moment de trap op geklommen toen hij nog geen 2 jaar oud was. Hij viel. Resultaat: hersenschudding en een gebroken sleutelbeen. Dan liever een blauw oog door tegen een hekje te vallen. Ongelukjes zitten in een klein hoekje en zijn onvermijdelijk met kleine kinderen in huis maar als je het risico op grotere verwondingen kan verkleinen, zou ik dat zeker doen.
 
Wij zijn hier begonnen met een traphekje beneden, omdat ze begon te klimmen. Boven sliep ze nog in het ledikant en dat vonden wij dus nog niet nodig. Zodra ze zelfstandig boven heen en weer ging lopen, vond ik haar gewankel erg onprettig en heb ik bij de trap ook een hekje geplaatst. Ze staat daar nu steeds netjes te wachten als ze naar beneden wilt.

Ik raad je echt aan om traphekjes te plaatsen.
 
Mijn zoontje wist met 14 maanden uit zijn ledikantje te klimmen. Een paar maanden later is hij in een onbewaakt ogenblik op de commode geklommen. Gelukkig had ik niet ook nog de uitdaging van een trap. Ik zie hem al helemaal over een traphekje heen klimmen. Aapje dat het is
 
Terug
Bovenaan