triple test

Wie weet wat een triple test precies inhoud. Er wordt dan bloed geprikt, maar waar gebeurt dat dan !! Ik las, dat er ook bij sommige onderzoeken door de buikwand geprikt wordt. Daar moet ik eerlijk gezegd niet aan denken.
 
Van babyinfo.nl

De triple-test is een bloedonderzoek naar een verhoogde kans op drie aandoeningen: het Downsyndroom, een open ruggetje en een open schedeltje.


De triple-test, waarvoor bloed wordt geprikt, vindt bij voorkeur plaats rond de zestiende week van je zwangerschap. Bij de analyse van het bloed wordt rekening gehouden met je zwangerschapsduur en je leeftijd. De uitslag van het onderzoek is na een week bekend.


Een groot nadeel van de triple-test is dat het onderzoek geen zekerheid geeft, maar alleen een indicatie van de kans op één van de drie genoemde afwijkingen. Om daadwerkelijk vast te stellen of je kindje één van deze afwijkingen heeft, is verder onderzoek nodig. Een 'goede' uitslag geeft je dan ook geen garantie dat je baby echt geen afwijkingen heeft. In de meeste gevallen zal je gynaecoloog je deze test dan ook niet aanbevelen.


Ik hoop dat dit je vragen beantwoordt, anders zou je eens kunnen googlen op triple test, dat levert een heleboel hits op.

N.
 
als je geinteresseerd bent in dit soort dingen dan moet je gewoon "prenatale diagnostiek" zoeken op internet of bij de dokter. Als je ouder bent dan 36 als je zwanger bent dan krijg je dit automatisch aangeboden. Als je jonger bent zal je het zelf moeten betalen behalve als je verhoogd risico hebt (down-syndroom, epilepsie, open ruggetje o.i.d. in de familie). Het kan sowieso geen kwaad om hier meer over te weten. Wat je wel over de tripletest moet weten is dat deze vaak vals-positieve resultaten geeft, dan wordt je dus eigenlijk zonder reden bang geweest. Dan kan je beter de nekplooimeting gecombineerd met bloedtest doen. Dit is gewoon een lange echo met een bloedtest die op 4 factoren test. Kost rond de 130 Euro als je hem zelf moet betalen.
Groetjes
 
Terug
Bovenaan