Tripletest en vruchtwaterpunctie

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag de uitslag van mijn trippletest gehad, en die was niet goed. Ik zou een verhoogde kans hebben op een kindje met het Downsyndroom, het ging om een waarde van 192 terwijl ik 300 zou moeten hebben, hoewel ik niet echt weet wat dit betekent. De gyn raadde dus een vruchtwaterpunctie aan. Is er iemand die dit ook heeft laten doen en hoe gaat dit in zijn werk? En weet iemand iets meer over die waardes (ze zijn gemeeten op 13+6 weken zwangerschap)? Ik ben helemaal gestrest nu, weet echt niet meer van welk hout pijlen maken. Is er iemand die me kan helpen?

Groetjes,
Marian
 
hallo,

wat betreft die waardes kan ik je niets vertellen ik heb wel zelf een vruchtwaterpunctie gehad. Ik slik medicijnen en ze wilde weten of het kindje een verhoogd risico op een open ruggetje enz. heeft.

ik heb de vruchtwaterpunctie met 16 weken gehad. De grootste kunst is eigenlijk om zo oonspannen mogelijk te zijn, maar ik weet ook hoe moeilijk dat is. voor de punctie krijg je een echo om te kijken hoe het met het kindje is, tijdens de punctie word er ook meegekeken door een echo te maken maar dan zie het kindje niet of nauwelijks.
Ik weet niet of ze bij jou de nieuwe methode zullen gebruiken maar bij mij hebben ze het allebei gebruikt, het is uiteindelijk gelukt na drie keer prikken (IK WAS ECHT EEN UITZONDERING) normaal hoeft er mar EEN keer geprikt te worden.
ik heb met de gyn. afgesproken dat hij me zou waarschuwen voordat hij de naald de buikwand in zou zetten, op dat moment heb ik een grote  hap lucht genomen en me erop geconcentreerd om deze zo langzaam mogelijk uit te ademen, doordat je met iets anders bezig bent let je niet op de prik zlef en voel je minder  pijn. daarna word er nog gekeken of alles prima is met de kleine

de dagen erna heb k wel nog wat speirpijn gehad maar dat was dan ook alles, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

wanneer ga je de punctie krijgen

heel veel succes
 
Hoi Marian,

Wat vervelend en wat spannend de komende tijd. Wat betreft die waardes; het is een risicoschatting. Op jouw leeftjd zou je een kans hebben om een kindje met Down's syndroom te krijgen van 1 op 300. Bij jou is de kans 1 op 192. Dat is dus een verhoogde kans. Maar van al die kindjes die geboren worden heeft dus 1 kindje Down en hebben dus 191 kindjes geen Down, zeg maar eenvoudig gezegd. Alleen een vruchtwaterpunctie kan met zekerheid zeggen of jouw kindje een chromosoomafwijking heeft.
Het verbaast me dat de gyn. je zo'n test laat ondergaan en de uitslag geeft, zonder jou alles goed uit te leggen.
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd!
 
Terug
Bovenaan