Trisomie 13

<p>Ik hoop lotgenoten te vinden die deze vreselijke ervaring hebben het nieuws te horen een kindje te hebben met mogelijk trisomie 13. Ik ben op dit moment 21+1 weken zwanger en er is met 14 weken bij de Nipttest uitgekomen dat ons kindje mogelijk de trisomie 13 heeft.  We zaten vol ongeloof.  Na een paar dagen echo gehad en aan de uiterlijke kenmerken is niks te zien.  Doorverwezen met 15 weken naar UMC Nijmegen. Hier ook een uitgebreide echo gehad en weer niks te zien.  Zou onze kleine dan toch die trisomie niet hebben??? En hoe kin je dan aan zo'n uitslag... zit het dan alleen in de placenta?  Hun advies is een vruchtwaterpunctie maar die durven we niet omdat we in deze zwangerschap en de vorige alleen maar pech hebben. We zijn bang dat het de bevalling in werking zet. Eenmaal 20 weken en de echo liet helaas een hartafwijking zien. Onze schrik zat erin en dachten weer aan die trisomie 13. Zit het dan mogelijk wel in ons kindje? Na gesprekken is dit weer niet een hartafwijking die past bij de trisomie 13. Een en al twijfel  de hele tijd. We hebben nog hoop dat onze kleine meid die trisomie niet in zich heeft maar in de placenta zit. Het is kiezen tussen zekerheid voor een vruchtwaterpunctie  en mogelijkheid dat het de bevalling in werking zet en ik te vroeg beval en ons kindje kwijt raak. Of uitzingen tot min week 34 en dan een vruchtwaterpunctie doen. Dat is de enige manier om ons kindje de eerslijkste kans  te geven. We zitten zo in de stress bah! Het gevoel is altijd zo goed geweest... zal mijn gevoel me dan zo in de steek laten. Het vertroebeld je gevoelens... </p>

Hoi Chantal
We hebben vorige week vrijdag de uitslag gekregen dat die trisomie 13 gelukkig niet in ons kindje zit. Het zit gelukkig alleen in de placenta en kan geen kwaad voor de kleine.  We hebben weer een toekomst.  Aanstaande woensdag wordt ik ingeleid ivm haar hartafwijking en dat is dan ook nog weer een spannende tijd maar hebben wel weer goede hoop!  Maar we blijven flink duimen ?

Wat een goed nieuws dat het in de placenta zit en niet in het kindje!
Wat spannend dat je ingeleid gaat worden woensdag, tegenwoordig kunnen de artsen zoveel doen op medisch gebied. Ik hoop dat alles goed gaat komen.
Heel veel sterkte!

Beste melissa wij zitten precies in zo zelfde situtie. Heb jij een tip om deze onzekere tijd door te komen. Aanstaande mandag weer een echo bij 16 weken. Guo van 13 weken was gelukkig goed. Hoe is het met jullie meisje?

Beste gebruiker 
Met ons is alles goed gekomen.
Ook na de bevalling is er nog van alles onderzocht. De placenta en de navelstreng, bloed van de kleine meid en haar hartje. Haar hartafwijking is niet te linken aan de chromosoomafwijking, dat is toeval. En de chromosoom zat wel in de placenta maar verder nergens. De conclusie is dat zij deze dus zelf bij de eerste celverdeling al heeft afgestoten. Verder is ze helemaal gezond. 
Hoe je deze tijd door kan komen... vast houden aan de goeie berichten en heel erg hopen dat het niet klopt. Goeie echo's geven je hoop dat de test het mis kan hebben! 
Ik leef heel erg met je mee...sterkte!

Terug
Bovenaan