trotseren trotseren, help wat moet ik doen?

Sinds een paar maanden is onze dochter van 2 1/2 echt aan het uittesten. Woede-aanvallen, huilbuien en nog meer van dat soort dingen. Ik heb al van alles geprobeerd, het enige wat af en toe helpt is een time-out, maar nu springt ze ook al van de stoel af voor de tijd over is en kijkt me zo aan van "En wat wilde je eraan gaan doen?"

Ik vind mezelf helemaal geen leuke moeder meer, want het loopt bijna altijd uit op  goed kwaad worden  en ik had mezelf zo voorgenomen dat nooit te worden. Ze daagt me echt om bijna alles uit. Naar Pappa luistert ze beter, want die is rustiger dan ik, maar ook dat wordt slechter nu.

Ze was ZO'N lief kind en nu is ze ineens een klein monstertje geworden. Ik ben echt ten einde raad, want ik wil weer net als vroeger leuke dingen doen met haar, zonder drama's en oorlogen.

Alvast bedankt!

Groetjes, Sonja
 
Hoi,
ik snap je probleem maar ik denk dat het een fase is. Ik kan je niet meer aanraden dan consequent blijven. Negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen simpelweg met een complimentje. Je hoeft natuurlijk niet alles goed te vinden maar ook niet op alles te reageren. Het wordt wel weer beter........en dan gaat het weer wat minder.......en dan wordt het weer wat beter....en dan weer wat minder.
Bij elke leeftijd hoort opnieuw ontdekken.
Succes!
 

Hoi,

erg herkenbaar. Mijn dochter wordt eind deze maand 3. We stoeien ook met tijden veel.
Probeer idd consequent te blijven en veel positief te benaderen. Dus weinig nadruk op het negatieve. Probeer ook je eigen gevoel van irritatie niet teveel te laten zien.
Het is vaak een vorm van aandacht vragen. Geef dus op negatief gedrag zo min mogelijk aandacht. Alleen datgene wat noodzakelijk is, bv: op de stoel zitten. Niet meer informatie. Beloon positief gedrag. Overdrijf er maar gerust een beetje in.
Evt werken adhv een sticker-beloningssysteem werkt ook. Bv als je dit of dat goed hebt gedaan krijg je een sticker op je stickervel. Als ze het niet doet daar geen aandacht aan besteden, maar de sticker is dan helaas niet verdient. Ik zei ook altijd als het vel vol is krijg je een cadeautje, bv na 10 stickers.

Succes ermee.

Groetjes Simone
 
Terug
Bovenaan