trouwen, erkennen, geregistreerd partnerschap....

A

Anoniem

Guest

Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd en verwachten in januari ons eerste kindje... We willen wel meteen alles goed regelen voor elkaar en voor de baby. Is erkennen dan genoeg of waar zouden jullie voor kiezen...toch trouwen. Dat willen we wel, maar wilde we eigenlijk nog n jaartje (of 2) mee wachten. (we zijn allebei getrouwd geweest, hoop elende gehad en dan is die stap toch ietsjes anders)

Kan iemand ons wat tips geven, of een website waar we meer info kunnen vinden ofzo.

alvast bedankt!

groetjes Mariek_1

Hoi mariek_1

Als eerste wil ik je wel ff feliciteren met je zwangerschap.
Om op je vraag terug te komen het volgende, ik ben dan wel getrouwd maar dat hebben we 2 jaar geleden al gedaan ( zonder dat we eigenlijk kinderen wilde dus niet met voorbedachte rade )

maar goed, vrienden van ons, wonen samen en zij is vorig jaar moeder geworden. Hij moest het kind erkennen en baalde van alles wat er bij kwam.
Het moet offencieel vast gelegd worden door de rechter dat jou vriend de vader van de kleine is. Kijk het is volkomen te begrijpen dat als jullie beide al een huwelijk achter de rug hebben dat jullie rustig aan willen doen.

Maar praat er eens een keertje rustig over met een advocaat. ik weet dat ze altijd wel ff tijd hebben voor een gesprek en dan geen geld vragen. ( prodeo advocaat )

En mocht je toch nog de twijfel hebben voor eventueel huwelijk dan kan je altijd nog zeggen dat je niet in gemeenschap van goederen trouwt. ( let wel dat kost heel veel geld als je dat vast laat leggen )

maar goed ik zou persoonlijk dus voor een iets makkelijkere weg kiezen en wel met de advocaat nog ff gaan praten om te kijken wat hij jou als advies geeft. en euh een huwelijk hoeft echt niet duur en "aanwezig" te zijn.

succes met je keuze.

Groetjes jantine

Hoi,

Persoonlijk zou ik niet alleen gaan trouwen voor de baby. Ik denk dat
je daar spijt van zult krijgen als je er nu nog niet helemaal aan toe
bent. Het kost ook veel geld, zeker als je bepaalde wensen hebt.

Ik denk dat het handig is om gewoon eens naar het gemeentehuis te gaan
en na te vragen wat het erkennen van het kindje in gaat houden. Dat
kunnen ze je daar vast wel vertellen. Het kan ook nog na de geboorte,
maar dan krijgt het kindje eerst jouw achternaam en later pas die van
je partner volgens mij.

Wel is het verstandig om als je niet trouwt, wel testamenten regelt.
Hiermee kun je een hoop problemen voorkomen en in combinatie met de
erkenning van je kind is dan denk ik alles net zo "gedekt" als bij een
huwelijk.

Wij hebben jaren geleden geregistreerd partnerschap gedaan met
testamenten erbij omdat we nog geen geld hadden voor trouwen. Zo hadden
we eigenlijk hetzelfde geregeld. (ondertussen zijn we wel getrouwd,
omdat we het ondertussen wel heel graag wilden)

Veel succes met je keuze, informeer ernaar en kijk of je mensen kent
die er al eens mee te maken hebben gehad. (een collega van mij wel, en
volgens mij viel het allemaal wel mee)

Groetjes,

Miriam

(wachtend tot die kleine eindelijk komt, 40+6)

Hallo,

Eerlijk gezegd begrijp ik de keuze niet zo.
Ik snap dat als je beiden getrouwd bent geweest en daarom een hoop ellende hebt ervaren je huiverig bent voor een tweede huwelijk.

Maar wat stelt een huwelijk nog voor als je samen een kind krijgt.
Ik ben ook getrouwd 2,5 jaar geleden maar het idee dat ik samen met mijn man een kind krijgt geeft mij meer het gevoel van binding dan een huwelijk.

Mijn mening zou zijn; ga die huwelijksakte ondertekenen dan heb je alles wettelijk geregeld want als straks de baby er is ben je toch voor altijd aan elkaar verbonden.

Groetjes Marieke

hoi mariek1
wij zaten met hetzelfde dilemma.we moeten wat regelen,maar trouwen hoefde voor mij niet zo nodig.toen zijn we op onderzoek uitgegaan en wat blijkt:het meest simpele is trouwen.en het goedkoopste.bij al het andere komt er een notaris om de hoek kijken die erg duur is.trouwen kan je in het goedkoopste geval op maandag en dinsdagochtend gratis.en een feestje geven hoeft ook niet duur te zijn.desnoods geef je het later.ik begrijp jou principe tegen een huwelijk omdat je gescheiden bent geweest,maar hoe romantisch het altijd voorgesteld word:een huwelijk stelt niks voor.een krabbel en klaar.
wij trouwen in augustus,in gezelschap van een klein groepje vrienden,zonder toeters en bellen en in februari verwachten wij onze kleine en  dan is alles voor hem/haar geregeld.mijn vader heeft laatst geregistreerd partnerschap aangevraagd omdat hij samen met zn vriendin een huis gekocht heeft en dat kostte 1500 euro.dat viel bij ons dus meteen af.erkenning van het kindje stelt niet zoveel voor,wat papierwerk,kost niks.maar daarmee is nog niet alles goed geregeld voor als jij bv alleen achterblijft.of als er iets met jou gebeurt heeft je vriend nog niks over het kind te vertellen,al heeft hij het erkend.je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt.als jullie geld over hebben voor een notaris is geregistreerd partnerschap ook een optie.alleen moet je vriend het kindje dan ook nog erkennen.aan een samenlevingscontract heb je voor het kindje niks.
succes met je beslissing.
groetjes kari

oja:als het goed is vind je alle informatie op de websit van je gemeente.over alle vormen van samenleven,kind erkennen,enz...

hoi marieke

mijn vriend en ik stonden ook voor de keuze wat te doen, want we wilde (nog)  niet trouwen maar alles toch goed geregeld hebben.
na een beetje lezen, rondvragen en zoeken hebben wij besloten om ons te laten registreren als partner. mijn vriend heeft nog wel de kleine moeten erkennen (kwestie van 1 formulier ondertekenen) maar hoeft dit na de geboorte niet meer te doen bij het gerecht. ook hebben we nu alledrie dezelfde achternaam, en juridisch is alles eigenlijk gelijk geregeld. het enige 'nadeel' is dat wanneer je eventueel in het buitenland zou gaan wonen dat ze jullie niet zien als een geregistreerd stel..maarja..als je die plannen niet hebt.
als je nog wat wilt weten kan je me altijd mailen, ik ben nooit zo goed in duidelijke antwoorden geven heb ik het idee als ik alles zo neertik.. :)
groetjes jose
lichje@hotmail.com

Persoonlijk vind ik het erkennen en als de baby er straks is het gezag aanvragen niet zoveel werk hoor. Een huwelijk is meer werk .

Als je kiest voor erkenning dan ga je samen naar het gemeentehuis (soms moet je er een afspraak voor maken , maar dat is afhankelijk van de gemeente) , je moet een legitimatie bij je hebben en de rest gebeurd daar. Een uittreksel uit het bevolkings register koop je ter plekke en de erkenning is in een half uurtje geregeld.
Vervolgens krijg je meteen de papieren mee voor het gezag , welke je gedeeltelijk al meteen kunt invullen en de rest pas kan na de geboorte van jullie kindje , daar moeten ook nog wat officiele papieren bij gevoegd worden , die van jullie zelf kun je al meenemen vanaf het gemeentehuis en het papier van jullie kindje neem je direct mee nadat je aangifte hebt gedaan. Dan is het een kwestie van de boel even op de post doen naar het (katon)gerecht bij je in de buurt en na een paar dagen krijg je bericht dat jullie beiden het gezag hebben.

Het lijkt meer werk dan het in werkelijkheid is.

Ik zou dus niet gaan trouwen alleen om de baby.

Groet Xanthe

Terug
Bovenaan