Tuin

<p>Nu dochter een dreumes is en de lente er weer aan komt is het tijd om de tuin weer wat op te leuken. We hebben al een moestuinbak, die gaat gevuld worden zoals elk jaar. Ik wil graag een zandbak voor dochter (schelp, schildpad of een houten bak?). We hebben een kleine tuin met terras, tegels en lage bordes en planten. Hoe ziet jullie tuin er uit en word er veel in gespeeld?</p><p>Ideaal gezien zou ik een grotere tuin willen met gras en bomen, beetje wild en natuurlijk. Schommel, zandbak en modder keuken. Kipjes en moestuin. Maarja, ik moet het doen met wat ik heb en ben tevreden. </p>

Kinderen zijn snel tevreden hoor. Dat is meer je eigen ideaalbeeld denk ik. 
Wij hebben ook een "gewone" stadstuin met een stukje gras, tegenterras en borders. Onze dochter van bijna 2 vermaakt zich er prima en de honden ook. Lekker vingers in de aarde, slakjes zoeken, steentjes verzamelen, framboosjes pikken enzo. 
Maar we hebben ook een schommel, peuterglijbaan en zandwatertafel (kun je ook als modderkeuken inzetten). Tegenwoordig ook een loopfietsje om te oefenen. Opblaaszwembadje voor de zomer.
Er zitten veel vogels, en ze kon dus al vrij vroeg meerdere soorten vogelgeluiden nadoen en weet ze nu ook te benoemen. Kauw, duif, merel etc. Geen kippen voor nodig. 
En pappa klust regelmatig in de tuin, vindt ze ook reuze interessant. Ze kan heel goed schroeven aangeven en weet welke verschillende soorten gereedschapjes ze mag aangeven. De naam weet ze al. Vermaakt ze zich kostelijk mee. 

Een grote tuin is niet persé idealer hoor, bij ons zijn daardoor veel stukken tuin waar ons kindje niet kan komen ivm trapjes, paaltjes, scherpe takken enz. Dus we gebruiken maar een deel haha. Is een huisje een optie? Waar onder een zandbak zit en boven een huisje met glijbaan? Dan werk je de hoogte in en gebruik je minder ruimte. 

Qua zandbak vonden wij een houten bak fijn, schelp is toch wel een stuk kleiner. En een deksel erop is wel belangrijk ivm katten in de buurt.. keukentje is leuk maar als je wat pannetjes en een emmer water geeft in de zandbak is dat keukentje geen gemis hoor! 

Ik dacht eerst ook "leuk een zandbak!", totdat meneer iedere keer van de opvang en van vriendjes met een half zandbak in zijn schoenen, broek en luier (?) thuis kwam en dus overal in huis iedere keer zand lag. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een kleine picknicktafel waar 2 bakken in zitten, die je kan vullen met zand of water. Een erg leuk alternatief met duidelijk minder zand in huis :) en je kan hem dus ook gewoon als picknicktafel gebruiken

Ook goed opletten bij de zandbak: dat het met een deksel is, en dat die zwaar genoeg is. Dat bleek de deksel van onze zandbak niet te zijn met als gevolg dat alle katten in de buurt onze zandbak gevonden lijken te hebben en gebruiken als kattenbak... Dat betekende drama als zoonlief wel in de zandbak wou spelen, maar wij vonden dat het zand eerst (ALWEER!) een keer vervangen moest worden, totdat we een beter deksel hadden geregeld. En inderdaad, dat zand komt overal als hij erin speelt, als je kleine er fan van is kan je vaker zand wegpoetsen dan je lief is. 

Onze tuin stelt ook niet zoveel voor, stukje terras, stukje gras, paar andere planten. Maar er is dus genoeg plek voor een zandbak, een badje in de zomer en om een bal heen en weer te rollen. Zijn grote favoriet in onze tuin: een stukje terras heeft een beetje een kuiltje zodat er wat water in blijft staan. Zoonlief vind het heerlijk als we daar een emmer water in leeggooien zodat hij kan plassen stampen, of het nou geregend heeft of niet. Ofwel: kleine kinderen zijn snel tevreden. ;)

Onze beste aankoop.. een schelp! Met zand erin en wat speelmateriaal. Deksel gebruiken we in de zomer ook als badje. Peuter speelt elke dag in weer en wind (evt in softshellpak) buiten in de zandbak. En verder vooral dingen om mee te rommelen, een gieter, wat plankjes, takken, lege potjes, kastanjes, gewoon rommel ;-)

[quote quote=10536514]Onze beste aankoop.. een schelp! Met zand erin en wat speelmateriaal. Deksel gebruiken we in de zomer ook als badje. Peuter speelt elke dag in weer en wind (evt in softshellpak) buiten in de zandbak. En verder vooral dingen om mee te rommelen, een gieter, wat plankjes, takken, lege potjes, kastanjes, gewoon rommel ?[/quote]
Oh dat van de rommel is zeker waar! Alles is speelgoed hier. Van de week nog de beschimmelde rotte vijgen van vorig seizoen, die bij het snoeien van de boom van de buurvrouw gevallen waren ??

Terug
Bovenaan