Hallo,
Ik ben vorige week naar het CB geweest met Ruben (bijna 8 mnd) en daar had ik dezelfde vraag over de tuitbeker. Ze vertelde mij dat het sterk werd afgeraden om een tuitbeker te gebruiken, dit ivm de mondmotoriek. Doordat een tuitbeker dezelfde "zuigtechniek" vraagt als een fles, wordt de mond niet goed ontwikkeld en kunnen ze later heel onduidelijk gaan praten of gaan slissen oid. Mij werd geadviseerd om tussendemiddag de fles te vervangen door een gewone beker. Hij hoefde ook geen melk meer bij zijn boterham, maar mocht ook yoghurt hebben. (ze hebben op die leeftijd nog 400 ml melk nodig, 200 smorgen en 200 savonds) Dit is ook wat dikker, dus leert het drinken ook makkelijker.
Nu moet ik wel toegeven dat het nog niet echt vlekkeloos verloopt hoor. Hij lust de yoghurt wel, maar het drinken gaat niet echt goed, hij krijgt niet echt veel binnen. Maar de aanhouder wint!!!! Elke dag een paar slokjes uit de beker en de rest met een lepeltje, zo probeer ik het wat op te bouwen.
Ik ben dus niet van plan om een tuitbeker te gaan gebruiken, zodra het lukt met de yoghurt ga ik ook de papfles smorgens geven met een lepeltje. De laatste fles savonds moest ik gaan afbouwen als Ruben tandjes zou krijgen, ivm zuigflescaries (ik hoop dat dat nog heel lang duurt, want een flesje geven is toch wel heel erg gezellig, ik zal het zeker gaan missen!!!!!)
Zo, is wel een lang verhaal geworden he, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Daniella