Twee eiige tweeling

<p>Hoi, </p><p>vrijdag echo gehad en wat een verrassing, als alles goed blijft gaan, komt er een twee eiige tweeling. Maar ook zo veel schrik! Ik heb een zoontje van bijna 4, erna twee miskramen gehad (12 en 9 weken) en operatief een tussenschot laten verwijderen. <br />Hopelijk kan mijn baarmoeder twee baby’s aan ?</p><p>Ik maak me wel al wat zorgen want tijdens de echo zag je een duidelijk verschil tussen de twee. <br />- baby 1 - 11mm - 7weken 1 dag</p><p>- baby 2 - 14,8 mm - 7weken 6 dagen</p><p>Wel twee kloppende hartjes. <br />Volgende echo pas 21/2. </p><p>iemand ervaringen hiermee? :) </p>

Gefeliciteerd! Dubbel geluk na dubbel verdriet!  De schok ken ik, bij ons was het eeneiig. Dit groeiverschil kan best met een twee eiige tweeling. Dan is de conceptie van de een iets eerder dan de ander. Pas als bij de volgende echo de verschillen groter worden, is er reden tot zorg lijkt me. Het risico op complicaties bij een twee eiige is gelukkig een stuk lager dan bij eeneiige tweelingen. 
Bij onze eeneiige bleek met 16 weken één er behoorlijk te klein te zijn (achteraf met 12 weken eigenlijk ook al) en die was een week later ook helaas overleden, zijn deel van de placenta bleek te klein. Maar dit soort problemen kan bij jou gelukkig niet want ze hebben elk een eigen placenta.
Probeer vooral te genieten en niet teveel zorgen te maken de komende drie weken.

Hoi! Hier ook zwanger van een dd-tje (dichoriale diamniotische tweeling), zoals de arts zei ;) Ik heb nu 2 echo's gehad (volgende week de 13-weken echo), bij de eerste was er volgens mij een verschil van 2 dagen en bij de 2e waren ze even groot. Ik heb dus persoonlijk (nog) geen ervaring met een (groot) verschil in groei, maar volgens mij is het heel normaal dat er een paar dagen verschil kan zijn, aangezien de eitjes op verschillende momenten bevrucht zijn en zich waarschijnlijk ook op verschillende momenten hebben ingenesteld. Zolang de arts niets zegt over het verschil, zou ik er maar vanuit gaan dat het goed zit en dat het verschil dus nog binnen de "norm" valt. Als je je echt zorgen maakt, zou ik ook gewoon bellen en bespreken waar je mee zit. Hopelijk kunnen ze je dan ook geruststellen. Vergeet ook niet te genieten van je bijzondere zwangerschap!

Hoi,

Aller eerst gefeliciteerd!

Ik heb zelf ondertussen ook tweeling jongens. Ik kan inhoudelijk niet op je vraag antwoord geven.

Ik kon op dit forum weinig over tweelingen vinden. Facebook is daarin in tegen erg actief op verschillende pagina's voor tweeling ouders. Erg fijn om sommige dingen bij hen neer te leggen omdat een tweeling toch echt net even anders is dan 1tje ( of 2 snel achter elkaar)

Terug
Bovenaan