Tweede baby.. wanneer zelf slapen?

Onze baby is nu 2 weken oud. Haar broer 3,5 jaar. Nu lees je overal.. slaap wanneer je baby slaapt. Ja, leuk. Maar er is nog een kind in huis.

Dus hebben de mamas met 2 of meer kinderen wel nuttige tips?
 
Ohh dat gaat zo niet op voor de tweede! 
Mijn eerste was een huilbaby, dus ik vond het sowieso een beetje kutadvies. Maar met de tweede... zeker die eerste maanden was er gewoon geen tijd overdag. Ik heb ook geen familie in de buurt, dus we moesten elkaar dan aflossen, wat met een newborn wel lastiger is. 

Mijn dochter was net geen twee, dus die sliep nog tussen de middag. Dan nam mijn man de baby en sliep ik ook even. Maar dat is als de baby geen mammahonger had. Want rustig liggen bij een ander ging niet altijd. en als ik dan dat gehuil hoorde, tja dan ga ik niet lekker slapen. 

Mijn vader heeft ook een keer naast me op bed gezeten, met mijn slapende dochtertje, zodat ik even een paar uurtjes kon pakken. Heel lief van hem. 

Toch die momenten zijn fijn, maar een structurele oplossing had ik niet. Wij zijn die eerste maanden gewoon na 19/20 uur ook gaan slapen, van voeding tot voeding. Dan lig je 11/12 uur op bed, en dan heb je nog maar een gebroken 4/5 uur slaap pfff! 
Je baby leert er wel meteen een goed dag en nachtritme van en je kan contactslapen afwisselen. 

Het werd makkelijker toen ze rond een maand of 3 goed in haar eigen bedje sliep overdag, en de nachten ook op de voedingen na redelijk deed. Na de late voeding van 21.30 gaan wij naar bed. En slapen nu zo'n 6 uur per nacht. (ze is inmiddels 8 maanden). Daar trek ik de dagen net op. En soms lukt het om op mijn vrije dag beide meiden tegelijk tussen de middag op bed te krijgen. En heel soms lukt het me dan om op tijd in slaap te vallen. Maar overdag heb ik bijna nooit slaaptijd. Soms in het weekend gunnen we elkaar een uurtje of 2 a 3. 

Weinig hoopvol. Maar je bent niet alleen! Je kan het!
 
Overdag slapen deed ik eigenlijk niet meer met de tweede (net geen 2 jaar leeftijdsverschil), want dat ging niet. Wat helpt is als je iemand kan vinden die met de twee naar buiten gaat zodat je even kan liggen.
 
Onze dochter is 3 en nu een baby van 4 maanden. Tijdens de zwangerschap heb ik al een ritme gemaakt dat we na de lunch een uur 'pauze' doen. In het begin ging dat voor geen meter. Elke 3 minuten was er iets en had ze hulp nodig. Maar oefening baart kunst! Inmiddels kent ze de procedure en kan ze nu in elk geval 30 minuten zichzelf vermaken. Boekje lezen, spelletje op de iPad etc. En als ik dan even 10 minuten kan slapen helpt dat al zooo veel!
De baby heeft nog geen vast ritme en slaapt korte slaapjes (45min,max uur). Ik plan de 'familie pauze' als de baby slaapt, dus soms is dat om 12.30, soms om 14uur.. Door de wakkertijd van ongeveer 1,5uur van de baby, kan ik een beetje inschatten wanneer het volgende slaapje is. Dus daar stuur ik op aan.. Dit lukt niet elke dag, maar zeker de helft van de dagen wel en dat helpt echt zoveel!
Succes! 
 
Toen onze oudste nog sliep, probeerde ik ze met het middagdutje tegelijk op bed te hebben zodat ik dan ook rust kon nemen. De ene keer paste ik de bedtijd van de oudste aan op die van de jongste en een ander keer juist andersom. Maar net wat op dit moment het beste was voor beide kinderen. 
En soms lukte het een periode ook niet en dan kom je zelf inderdaad niet aan slapen toe. Je kunt dan wel proberen om samen met 1 van de kinderen iets van een rustmomentje in te bouwen als de ander op bed ligt. 
 
Terug
Bovenaan