Tweede bevalling ervaringen

<p>Hallo, Nooit ben ik bang geweest om te bevallen. Mijn eerste bevalling ging ook heel snel en makkelijk, dit zal ik hieronder beschrijven voor de geintreseerde. Maar nu mijn tweede zwangerschap vordert begin ik steeds meer te twijfelen… Zal het deze keer misschien anders zijn? Niet zo makkelijk gaan? Langer duren? Meer zeer doen? Vandaar dat ik even op zoek ben naar vrouwen die al meer dan 1 keer bevallen zijn en wat het verschil was in de eerste of tweede. (of derde, of vierde ect.) Mijn bevallingsverhaal:</p>09:00 uur: Vliezen braken.12:00 uur: Zeer lichte weëen.13:00 uur: Mijn man beld de verloskundige omdat de weëen heel snel achter elkaar kwamen. Op dit moment vond ik het onzin om te bellen, omdat ik de weëen nauwelijks voelde.14:30 uur: Verloskundige aanwezig, 7cm ontsluiting. Aangereden naar het ziekenhuis. Weëen werden wat heftiger.15:00 uur: Aangekomen in het ziekenhuis.16:30 uur: 10cm ontsluiting, begonnen met persen.16:49 uur: Onze knappe dochter geboren.<p>Tijdens mijn bevalling heb ik geen medicatie nodig gehad voor de pijn en vond ik het allemaal echt heel erg meevallen. Behalven het hechten.... Dat ging een paar keer mis en vond ik onverdoofd niet zo prettig.</p>

Hoi,

Hoe het bij de een gaat hoeft het bij de ander natuurlijk niet te zijn, maar meestal gaat de tweede bevalling sneller.
Mijn eerste bevalling was binnen 6u. Kon niet meer naar het ziekenhuis ivm volledige ontsluiting. Heb het dus ook zonder pijnbestrijding gedaan, en dat vond ik prima te doen. 
Mijn tweede bevalling was binnen 2u. Dit keer wel bewust een thuisbevalling en dus ook weer zonder pijnbestrijding. Ook nu vond ik het weer prima te doen. 
Als ik het ziekenhuis de eerste keer wel had kunnen halen, en hetzelfde gevoeld had, had ik ook zeker niet om pijnbestrijding gevraagd. 

Mijn ervaring met een tweede bevalling is dus sneller en makkelijker, en qua 'pijn' eigenlijk wel gelijkwaardig. 
De tweede keer ging ik er vol vertrouwen in, want de eerste keer kon m'n lichaam het ook prima. Probeer er ook zo in te gaan, het komt vast goed :)

Hoi! Mijn eerste bevalling duurde 13 uur. Begon met lichte weeën. Moest na 7 uur naar het ziekenhuis omdat ze niet indaalde. Daar werden de vliezen gebroken en kreeg ik een weeënstorm, heel zwaar! Toen nog 1,5 uur geperst en daar was ze! 

Tweede bevalling begon met heel nare pijn, dat herkende ik niet van de eerste! Bleken het gewoon al heel hevige weeën te zijn en zat ik na een uur al op 4cm! 3,5 uur later had ik mijn zoontje op mijn borst. Bij nummer 1 kreeg ik een knip, bij 2 niet. De zogenoemde "ring of fire" was voor mij dus wel een onaangename verrassing omdat ik dat van mijn eerste niet kende.
Mijn tweede bevalling was geweldig, maar wel pijnlijker dan de eerste; het voelde eigenlijk als een weeenstorm van 3,5 uur. De naweeën waren ook niet mis. Heb nog 3 dagen regelmatig liggen kronkelen in bed vanwege de pijn. Voelde als ontsluitingsweeën, maar dan 5 minuten per stuk. 

Veel succes alvast! Je kan het! ??

De eerste keer beviel ik veel te vroeg. Ging als volgt:

19.30 uur: in het zkh wegens vochtverlies
21.00 uur: ik blijk 5 cm ontsluiting te hebben
23.00 uur: persen
23.07 uur: kind 1 wordt geboren
00.00 uur (ongeveer): OK 
00.38 uur: kind 2 geboren.

Tweede keer bevallen met 39+3

05.13 uur: vliezen breken + direct weeën 
06.30 uur: ziekenhuis
08.30 uur: persen
08.56 uur: onze dochter werd geboren

Beide keren fluxus (2,5 liter en 3 liter) en manuele placenta (3x, want 3 kinderen). Vlotte bevallingen zonder pijnstilling, hechtingen etc. 2e keer was pijnlijker, maar dat is logisch, omdat ik toen beviel van een voldragen kind 

Eerste keer heeft bij mij ongeveer 19 uur geduurt van begin weeen en scheurtje en gebroken vliezen (3 uur 's nachts) tot bevallen (rond 22u). Maar wel steeds heel lichte weeen en uiteindeijk met volledige ontsluiting infuus met opwekkers omdat ze niet sterk genoeg waren om te bevallen, kreeg geen persweeen. Wel lang geduurt dus maar voor mijn gevoel niet heel zwaar omdat de weeen dus niet zo sterk waren. 

Tweede al hele ochtend wat lichte krampjes, maar dacht voorweeen omdat ik die wel vaker had. Rond 14u wat sterker dus gaan timen en om de ongeveer 8 minuten maar nog steeds twijfel of het wel echte waren. Even gaan douchen om te kijken of ze wegtrokken, maar werder juist ergen en in 20 minuten van 8 minuten ertussen naar 1-2 minuten ertussen dus snel verloskundige gebeld en toen ze er een kwartier later was bleek ik al volledige ontsluiting te hebben dus verloskundige vliezen gebroken en toen ging het snel. Toen dus maar 2-3 uur geduurt maar wel wat heftiger qua weeen dan bij de eerste. Wel beide bevallingen als makkelijk ervaren. 

Denk alleen wel dat het bij iedereen anders is en er dus niet zoveel over te zeggen is. Heb zelf in beide gevallen geen pijnstilling gehad en ook niet echt nodig gehad voor mijn gevoel. 

Ik ben vandaag 36 weken en ben ook heel erg nieuwsgierig naar deze bevalling.
Bij de eerste begonnen de weeën 's nachts met 41.6, na strippen. Ze rekenen dat een bevalling begint vanaf 3 centimeter of wanneer de vliezen breken.. Bij mij zijn de vliezen met nog geen 3 cm gebroken. 1,5 uur later had ik 9cm en na een uur persen had ik mijn zoontje op mijn borst. Dus de verloskundige rekent een bevalling van 3,5 uur.
Verloskundige gaat er vanuit dat het nu nog sneller gaat. En ik merk dat ik er ook het vertrouwen in heb dat alles goed gaat komen. Toch moet ik er niet aandenken om 8 uur of meer in de weeën te zitten, ik vond mijn bevalling heerlijk ?

Bij de eerste werd ik om 10.30 uur gestript en begonnen de weeën om 11.00 uur meteen op volle kracht. Rond 14.00 uur was de verloskundige weer terug en zat ik op 3cm. Om 16.30 kwam ze weer terug en zat ik op 5cm. Toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Rond 18.00 uur 7 cm en om 19.49 is na 20 minuten persen onze zoon geboren.
De tweede liep heel anders. Was die ochtend voor de 4e keer gestript, maar er waren echt 0 tekens dat er wat zou gebeuren. Om 23.00 werd ik wakker omdat m'n vliezen braken. Om 1.00 uur begonnen de weeën. Meteen volle bak om de 5 minuten, dus meteen gebeld. Ze was er rond 2.00 uur en zat pas op de 2cm. Ze zou rond 4.00 weer terug komen en toen zat ik op 4cm. Ik vertelde dat de weeën wel heel heftig waren, maar omdat ik in haar ogen zo rustig was ging het nog wel even duren en zou ze rond 7.00 uur weer terug komen. Om 6.00 uur heb ik m'n man geroepen dat ik uit bad wilde en het niet meer trok. Ben op bed gaan liggen en dacht ohhh shit ik ga persen.... M'n man heeft de verloskundige gebeld en die was er super snel. 8cm... Dus persweeën weg puffen en een thuisbevalling. Na een half uurtje was de 2e verloskundige er en wilde ze ontsluiting meten wat niet ging want het hoofdje stond al. 2x persen en daar was onze 2e zoon.

1e opgewekt in 5 uur geboren. 
2e kwam zelf, vanaf 4 uur smiddags lichte weeën, echte weeën vanaf een uur of 2.ze is 5 uur sochtends geboren.
Ik denk dat over het algemeen de tweede vaak iets sneller komt, maar elke bevalling is anders en je weet het gewoon nooit van tevoren. 

Terug
Bovenaan