Tweede bevalling ook keizersnede?

Hoi allemaal,<br />In oktober 2019 is mijn zoontje via een ongeplande keizersnede geboren. Mijn bevalling was heel heftig. Een continue weeënstorm, totaal geen rust tussendoor. Ontsluiting was er dus heel snel en mocht al snel gaan persen. Na 1,5 uur persen en extra wee opwekkends was er nog geen beweging in gekomen, ik was doodop. Via een echo kwamen ze achter dat mijn zoon erg ongunstig lag (aangezichtsligging) en werd het advies tot een keizersnede gegeven. Ik vond alles prima op dat moment. Tot op de dag van vandaag heb ik daar ook totaal geen spijt van gehad. Mijn herstel ging ontzettend goed, en heb maar kort echt last gehad van de operatie.<br />Nu ben ik net 8 weken zwanger van onze tweede. Omdat ik de vorige keer met een keizersnede ben bevallen, moet ik sowieso de laatste 4 weken onder controle gehouden worden door de gynaecoloog en natuurlijk ook in het ziekenhuis bevallen. Mijn verloskundige zei dat ik waarschijnlijk de keuze heb hoe ik wil bevallen, natuurlijk of weer via een keizersnede. Dit heeft mij echt aan het denken gezet. Ik heb namelijk ontzettend veel angst dat de geschiedenis zich herhaalt, maar ik realiseer me natuurlijk ook dat iedere bevalling weer anders is. Het mooiste zou uiteraard een natuurlijke bevalling zijn. <br /><br />Ik ben dus eigenlijk op zoek naar moeders met ongeveer eenzelfde verhaal, en wat voor bevalling zij de tweede (of misschien derde) keer hebben gehad. En ook; hadden jullie de keuze of niet?<br />Alvast bedankt!<br />

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar ik volg @deverwachtingpodcast op Instagram (en luister de podcasts) en zij heeft nu een nieuw kanaal gelanceerd genaamd @studiovbac. Met daarbij verhalen over vbac bevallingen, maar ook juist over cbac bevallingen. Misschien interessant om te gaan volgen en luisteren! Veel succes met de keuze en van harte met je zwangerschap! ❤️

Hoi,
Mijn eerste bevalling liep ook uit op een spoedkeizersnede. Ik mocht bij de tweede dus ook kiezen, uiteindelijk ben ik weer voor een keizersnede gegaan. Het fijne eraan vond ik, dat ik wist wat ik kon verwachten en van te voren geen angst meer had van oh zou het weer zo gaan als de eerste keer. Het mindere was dat bij mij het herstel van de tweede keizersnede enorm tegen gevallen is. De eerste ks had ik idd ook weinig last en was ik in een weekje wel aardig hersteld. Bij de tweede ks heb ik best lang last gehad en zeker de gehele 6w wel nodig gehad om volledig te herstellen, het is ook pittiger omdat je nu al een kindje rond hebt lopen die je ook niet tekort wilt doen (in gedachten want je doet dit niet). Ik had ook gewoon de pech dat mijn litteken weer een beetje open ging en al dat soort dingen ? Dusja heel lastig! Je tweede ks kan natuurlijk ook gewoon weer zo vlotjes gaan als de eerste. Ik zou nu vooral kiezen wat je het meeste rust geeft geestelijk. Succes!

Hoi, ik heb geen advies over een keizersnee, maar wel wat “algemeen advies”. Ik ben ook in oktober 2019 bevallen van mijn eerste. Uiteindelijk was het een best heftige bevalling (ik moet nu ook in het ziekenhuis bevallen ) Toen ik zwanger werd van de tweede, merkte ik dat ik best angstig was voor de tweede bevalling. Uiteindelijk ben ik op advies van de verloskundige naar een bevalcoach gegaan en dit heeft echt heel veel goed gedaan. Hierdoor kon ik ook veel beter zien wat mijn wensen zijn voor deze bevalling en sta ik er nu echt ontspannen in. Dus zorg dat je wat doet met je angsten en zorgen voor de bevalling ?

@ikbenlisa, dankjewel! Zal eens gaan luisteren

@wbm, ja het kan inderdaad zomaar anders lopen dan de eerste keer. Het blijft een gok haha. En ook idd omdat je al een kleintje rond hebt lopen, dat maakt het in ieder geval niet makkelijker. Ook niet voor mijn man natuurlijk.

@bezigbijtje, zeker een goede tip. Ik zal eens gaan kijken, dankjewel! Wie weet kan het mijn keuze een heel stuk makkelijker maken

Ik heb bij de eerste (feb 2020) een geplande keizersnede gehad ivm stuitligging en afwijkende baarmoeder vorm. Keizersnede vond ik fijn verlopen en het herstel bij mij ook. Ik realiseer me dat een herstel de 2e keer heel anders kan zijn, maar toch denk ik dat ik de voorkeur zou geven aan een 2e keizersnede.

Ik ben nu 27 weken zwanger en vroeg met 23 weken bij de verloskundige of ik kan kiezen of niet voor een keizersnede. Zij gaf aan dat ze heel sterk adviseren (leek eerder op aandringen) om normaal te bevallen als de baby goed ligt. Ik dacht dus dat ik een keuze had, maar daar denkt de verloskundige dus anders over. Ik lees dus heel graag mee hier in de reacties hoe dat bij andere is gegaan of hoe andere ziekenhuizen/verloskundige hier over denken.

Ik kan wel begrijpen waarom verloskundigen en gynaecologen sterk de voorkeur geven aan natuurlijk bevallen. Een keizersnede is toch een flinke buikoperatie die meer risico’s met zich mee kan brengen. Echter sta ik er voor nu wel hetzelfde in als jij idd. Ik neig voor nu ook sterker naar een tweede keizersnede. Wanneer ik 27 weken ben wil de gynaecoloog me alvast een keer zien, ben benieuwd hoe die afspraak gaat. Duurt nog even aangezien ik pas 9,5 week ben haha. Maar ben ook benieuwd of er nog meer dames hier zijn met ervaringen

Na een eerdere keizersnede mag je bij een volgende bevalling altijd kiezen wat je zelf wil. Wel ga je vooraf aan je keuze gesprekken voeren met je verloskundige en/ of gynaecoloog. Op grond van je geschiedenis maken ze een kansberekening van hoe groot de kans is dat natuurlijk bevallen lukt. Vervolgens maak jij aan de hand daarvan weer een keuze. Die keuze mag je nog tot het laatste moment wijzigen. Neem je tijd hiervoor en laat je goed voorlichten. 
Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad bij de eerste en ben nu pril zwanger van de tweede. Na de geboorte van de eerste heb ik het advies gekregen bij een tweede voor een keizersnede te gaan omdat het 100 procent zeker is dat ik niet vaginaal kan bevallen. Toch mag ook ik kiezen voor een vaginale bevalling als ik dat per se zou willen (wat ik niet ga doen hoor). Alleen is het in mijn geval dan eigenlijk ook al zeker dat het weer uit zal lopen op een spoedkeizersnede. 

Terug
Bovenaan