Tweede kindje uitstellen?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik heb nog nooit iets geplaatst hier, maar krijg zo geen orde in mijn hoofd dat ik hoop hier goed advies te krijgen!</p><p>Ik ben inmiddels bijna 32 en heel gelukkig getrouwd een een fantastisch lief zoontje van 14 maanden. Mijn man en ik willen ontzettend graag een tweede en waren van plan over een paar maandjes te gaan proberen. </p><p>Nou heb ik net een paar weken geleden een opleidingsplaats aangeboden gekregen voor een opleiding waar ik al jaren op aas en al jaren hard voor aan het werken ben. De opleiding start volgend jaar september en zal 3 dagen werken en 1 opleidingsdag beslaan, naast thuisstudie. Dit betekent dat ik een dag meer aan de slag zal moeten (heb nu de luxe 3 dagen te werken) en onze kleine een dag meer naar de opvang moet, waarnaast ik natuurlijk vaker in de weekenden zal moeten studeren in plaats van mee naar de speeltuin.</p><p>Tot zover overzie ik het... de enorme twijfel zit hem erin dat we heel graag een tweede zouden willen, maar dit is tijdens de opleiding echt niet handig... We staan nu dus voor de keuze om nu heel snel nog te proberen een tweede te krijgen zodat die er is, ruim voor de opleiding start (ik besef me heel goed dat we dit niet voor het zeggen hebben en dat een opleiding met een tweede erbij erg pittig is), of dat we onze wens voor een tweede 3 jaar moeten uitstellen, tot ik klaar ben met de opleiding in 2020.</p><p>Mijn ratio zegt het een en mijn gevoel zeg het ander... uitstellen wil ik eigenlijk niet, maar de opleiding zal twee jaar lang veel van me vragen en dat voelt niet eerlijk om daar dan nog een kindje bij te nemen... maar anderzijds wil ik ook weer niet wachten tot ik 35 ben en de tweede komt... je begrijpt, mijn hoofd stroomt over! Hopelijk heeft iemand hier goed advies of wat fijne inzichten? </p><p>Heel erg bedankt alvast! </p>

Als het te combineren valt gewoon doen. Er zijn zat regelingen voor moeders tijdens opleidingen. Zal pittig worden maar waar een wil is, is een weg. Daarnaast kan je een opleiding nog altijd volgens. Mn moeder deed het zelfs nog op haar 50e. Voor kindjes heb je beperkter de tijd. 

Lastig zeg. Echt een advies kan niemand je geven denk ik, het zal toch een keuze van jou en je partner moeten worden. Ik denk dat je alleen over een paar dingen goed moet nadenken. Als je inderdaad 3 jaar wacht, dan zal het leeftijdsverschil tussen de oudste en jongste behoorlijk uit elkaar liggen. Er ook vanuit gaande dat je niet binnen een maand zwanger bent (misschien ook wel). Een studie en een kleine zal zwaar zijn, maar ik heb genoeg mensen op het forum voorbij zien komen die dit ook hebben gedaan, het is dus niet onmogelijk. Je moet je alleen afvragen of je dat wilt en of je partner de komende periode de tijd zal hebben om het dan grotendeels alleen te doen. Het is ook belangrijk dat je het werk doet wat je wilt (ook voor de toekomst), zeker als je er al zolang mee bezig bent, maar denk je dat het niet te combineren is of wil je niet een kindje tijdens je studie? Lastig, maar ik kan alleen maar zeggen, volg jullie gevoel. Realiseer je ook dat je niet weet hoe jullie leven over 3 jaar is. 

Het is inderdaad lastig om je hierin te adviseren maar mijn eerste gevoel zegt doen! Als het jullie gegeven is dat er snel een 2de kindje komt, wordt het inderdaad 2 jaar lang even heel zwaar. Maar hey, we kunnen meer hebben dan we denken en als de motivatie goed is, ga je het redden! en hoe mooi is het dat je dan na twee jaar kan zeggen dat je het gewoon hebt geflikt. Wel moet je hierin de volledige steun krijgen van je partner omdat dit ook voor hem 'consequenties' zal hebben maar ik ga er vanuit dat jullie dat al wel besproken hebben. 
Go for it! en uberhaubt al stoer en goed dat je hierover nadenkt en je niet direct laat weerhouden door beren (kindjes ;)) op de weg. 
Succes met je keuze! 

Terug
Bovenaan