Tweede kindje

Hoi dames,

Ik heb een dochtertje van 14 maanden en ze is geweldig, zo lief en vrolijk! Mijn man en ik hebben altijd al de wens gehad om meerdere kindjes te krijgen mocht dit ons gegeven zijn. We zijn inmiddels toe om te proberen voor een nieuwe zwangerschap maar ik merk dat ik me soms schuldig voel naar mijn dochtertje. Ik wil haar niet tekort doen en wil haar niet het gevoel geven dat we aan haar niet genoeg hebben. Ik denk dat ik deze gevoelens heb omdat ik zelf geen broers en zussen heb, voor mij is dat echt helemaal nieuw. Mijn man komt zelf uit een groot gezin en is dat wat meer gewend. Ik was even benieuwd of meer moeders die schuldgevoelens herkennen?

Verder was de zwangerschap van mijn dochtertje ook geen pretje, ik was extreem vermoeid en kon niets dus ben de hele zwangerschap thuis geweest. Zou wel vervelend zijn als dat nu weer zou gebeuren..

Ben benieuwd naar jullie verhalen en heb ook zin om gezellig te kletsen! Liefs
 
Heb ik ook gehad. Zeker toen ik ook gelijk zwanger was. Inmiddels is de 2e alweer bijna 2 weken en de 1e is er supergek op. Deed zodra me buik dikker werdt de 1e er ook bij betrekken en babyfotos van hemzelf laten zien. Filmpjes laten zien van als die een x ant huilen was. Heeft ook wel geholpen denk ik. Ze wennen er heel snel aan en heb er geen moment meer schuldig gevoeld
 
Wat fijn om te horen! Dat is inderdaad mooi hoe je je eerste er zo bij betrokken hebt. Goed om te horen dat het zo snel went en dat je je er niet meer schuldig over hebt gevoeld. Hoe oud is je eerste kindje nu? Had je een beetje een fijne zwangerschap? En heb jij zelf broers en zussen? Even benieuwd of het nou daarmee te maken heeft..
 
Echt heel herkenbaar wat je zegt. Ons zoontje is 17 maanden en ik denk soms al wel eens aan het proberen voor een tweede, maar dat schuldgevoel….ik geniet ook nog teveel van dit mannetje. Ook ik ben enigst kind thuis, dus misschien is dat gevoel dan idd sterker. Maar als je je kindje er genoeg in betrekt, denk ik dat die het niet ervaart zoals jij. En misschien ga er ook anders over denken als je eenmaal weer zwanger bent. Succes met zwanger worden!
 
Heel herkenbaar hoor en ik denk dat het heel normaal is je zo te voelen. Je wilt niemand tekort doen maar het gaat heel natuurlijk als er een tweede bij komt. Wij hebben twee zoontjes, de oudste is nu 1,5 en zijn broertje 5 weken. De oudste kan er natuurlijk nog niet zoveel mee maar vindt het geweldig om te helpen (speentje geven, luiers weggooien) en zwaait hem altijd gedag als hij ‘s avonds naar bed gaat. En natuurlijk is het soms even minder leuk als ik aan het voeden ben en hij moet even wachten, maar dat is een momentopname. Ik heb nog steeds zat tijd voor hem!
 
@Caroline F Dankje voor je reactie! Ja precies dat he, dat je dan zo geniet van je kindje en denkt.. ik wil niet dat dit eindigt! Deze tijd samen. Maar ik heb ook wel het idee dat als het zover is, alles op z’n plek valt. Ik vind het soms ook gewoon heel intensief, ondanks dat het super leuk is. Mijn dochtertje zit nu in de fase verlatingsangst en ik mag haar geen seconde alleen laten. Ook alleen spelen zit er even niet in.. En dan denk ik echt, hoe moet dat met een baby erbij? Is dat voor jou ook herkenbaar?
 
@MariekeSep ook bedankt voor jouw reactie! Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat en leuk dat je je eerste kindje kan laten helpen. Lijkt me geweldig! En goed om te horen dat je nog steeds genoeg tijd hebt voor beide kindjes. Had je van te voren soms ook van die gedachten als ‘hoe ga ik dit doen met twee kindjes?’ (Zie mijn vorige reactie over verlatingsangst).
 
Ja het is idd echt nog gewoon genieten zo. Moet zeggen dat de verlatingsangst wel meevalt bij ons. Hoewel dit rond de 14 maanden ook wel erger was hoor (hij is nu 17 maanden). Mijn zoontje kan erg goed alleen spelen. Natuurlijk heeft hij wel zijn momentjes, maar heb hem gelukkig niet de hele tijd aan mijn been hangen. Stel dat er straks nog bij jullie een kleintje is, kan je dochter mooi meehelpen (luiers aangeven enz.). Dan is ze toch bij jou, en hoef jij ook niet alles alleen te doen.
 
Terug
Bovenaan