Tweede kindje

Ik ben in verwachting van ons tweede kindje. Is zeer welkom en zo gewenst! De grote zus is ook super blij dat er een baby komt en geeft elke keer kusjes op mijn buik. Ik ben nu 13 weken zwanger maar heb best wel last van schuldgevoel tegenover mijn oudste. Ik ben zo bang dat zij zich straks niet meer zo geliefd voelt als nu of dat mijn band met haar verandert. Dus het voelt soms zo dubbel, ik ben super blij met de baby in mijn buik maar ook zo bang. Ik wil mijn grote kleine meid nog steeds als dezelfde zien en haar hetzelfde gevoel geven als nu en die gedachte breekt echt mijn hart
Zijn er meer mensen met deze gedachten of ervaringen dat het wel goed komt?

Heb je zelf broers en/of zussen? Zo ja, voel jij je minder geliefd? Vast niet. Dus haal die onzingedachten alsjeblieft uit je hoofd. Ik snap in de verste verte niet hoe je kan denken dat je oudste zich minder geliefd gaat voelen. Een broertje of zusje is naar mijn mening juist het meest waardevolle wat je je oudste kan geven. Met een beetje geluk heeft je oudste daar haar hele leven profijt van.

Jaa zo dacht ik er ook over..toen mijn oudste geboren werd, wist ik gelijk dat ik haar een broertje/zusje wilde geven.
Klinkt stom misschien maar denk dat mijn hoofd me gewoon gek maakte even..ik lees op insta zoveel berichten over dat het lastig is en wennen voor t oudste kind enz enz dat ik denk ik gewoon bang werd. Goede wake up call dat ik mezelf niet zo gek moet laten maken door social media. Deed dat ook een tijd niet meer maar nu toch een beetje erin geslopen. Ik.merk gelijk hoe goed dat uitpakt.
Dank voor je berichtje! Kan dat nu ook weer beter zo zien

Het zal misschien wennen zijn voor je oudste, en het mag soms ook best even moeilijk zijn voor haar. Maar vergeet niet dat het ook ontzettend leuk voor haar zal zijn om een broertje of zusje te hebben! Ze zullen samen opgroeien, samen spelen, samen herinneringen maken, en ja, soms ook samen ruzie maken. Ik denk dat het alleen maar een verrijking kan zijn. En het betekent niet dat je je liefde op moet splitsen tussen je kinderen, er komt alleen maar meer liefde bij!

Ik herken het wel! Ik heb geen angsten en ik denk dat het gewoon goed komt, maar ik denk er wel over na. Zo van: stel dat onze oudste dochter het vervelend vindt als we even geen tijd voor haar hebben vanwege de baby. Of in het algemeen te veel het gevoel heeft dat de baby veel meer aandacht krijgt. Dus ik visualiseer alvast hoe dat er straks aan toe zal gaan: haar bij de verzorging betrekken, of uitleggen dat mama/papa wel wíllen spelen, maar dan het nu even niet kan en dan een dikke knuffel geven, zorgen dat ik haar net zoveel knuffel als de baby, etc.

Aangezien je nu al bezig bent met dat je je oudste niet tekort wil doen, dan ga ik er vanuit dat het bij jullie ook helemaal goed gaat komen, dan ben je alert/gevoelig genoeg om op te merken als je oudste wel wat nodig heeft. Enige tip die ik nog kan meegeven is: geef je oudste niet te veel verantwoordelijkheid. Laat ook haar lekker kind zijn. Dit artikel legt het zo mooi uit: https://howaboutmom.nl/oudste-kind-klein-zijn/

Terug
Bovenaan