TWEEDE KINDJE


Hoi Allemaal.

Ik ben (wij zijn) nu bijna 23 weken in zeer blijde verwachting van ons tweede kindje.

Ik vraag mij af hoe wij na de bevalling met ons zoontje om moeten gaan. (dan 2 en 7mnd)

Heeft er iemand nog tips over het kennismaken bijvoorbeeld?
Ik heb al eens gelezen dat je er goed aan doet om je baby niet op je arm te hebben bij de eerste kennismaking, maar eerst eens lekker te knuffelen met je oudste kind, etc.

Ik wacht in spanning op eventuele reacties!

Alvast bedankt.

Groetjes, Lonk
 






 

hoi,
rik was twee jaar en vyf maanden toen tim geboren werd,
ik had ook allerlei dingen gelezen over mogelyke jaloezie e d
maar ik moet zeggen dat het reuze meeviel,
we hadden wel gevraagd aan iedereen om een kleinigheidje voor rik mee te brengen
en dus kreeg hy ook volop leuke dingen te verwerken,
en zelf hadden we een brandweerwagen gekocht (na het lezen van een verhaal over een moeder die vertelde dat ze haar zoontje een brandweerwagen cadeau gaf by de geboorte van zyn  nieuwe zusje en die aan iedereen die hem die dag vroeg"en wat heeft .. gekregen?"steevast antwoordde ipv "een zusje"..."een brandweerauto!!"
en een zusje??o ja, die ook..
eigenlyk 'zien' ze die baby niet echt,was myn ervaring,en kyken je raar aan als ze een huiltje horen,
en dat van je baby niet op de arm houden is handig als je een kind hebt dat eigenlyk nu al bezitterig is op zyn moeder lykt me..
maar veel succes met je verdere zwangerschap en bevalling !!anne
 
Wij hebben niet al te veel aandacht besteed aan het nieuwe broertje-zusje wat onderweg was. Wel regelmatig benoemt en de buik ook uitgebreid laten bewonderen, maar verder eigenlijk alles op zijn beloop gelaten.
Maar een goeie is de tip die ik van mij kraamverzorgster kreeg is
zorg dat de baby niet prominent aanwezig is in de woonkamer in de box, maar leg hem-haar op de eigen slaapkamer in bedje als de oudste komt kennismaken. Neem het 1e kindje dan mee naar de slaapkamer van de baby om kennis te maken.
Zodoende heeft de oudste niet het gevoel dat de baby al alle plaats heeft ingenomen in het huis, maar dat deze een andere plaats weer heeft dan henzelf, zodat hij-zij niet weer alle plek moet veroveren bij papa en mama.
Wij hebben de raad ter harte genomen en ik moet echt zeggen dat het heeft geholpen.
Nou hebben wij al heel veel mazzel dat onze oudste dochter   van 2 jaar en 8 maanden heel erg lief en zorgend reageert op haar kleine babyzusje en geen spoor van jaloezie vertoont.
Maar wie weet heeft ook deze aanpak daarbij geholpen!
Groeten, Claudia.
 
Hoi,

erg leuk om te weten hoe anderen daar mee omgaan.
Ik ben ook zwanger van de 2e. Mijn dochter is 4,5 jaar oud. Dus die is al een dstuk ouder dan jullie kinderen.
Ik betrek haar heel erg bij de zwangerschap. Ze wilde ook al heel lang een broertje of zusje, maar daar was onze situatie nog niet naar.
Toen we haar vertelde dat ze een broertje of zusje kreeg begon ze ook helemaal te stralen. Ze is er heel trots op dat mama een baby in haar buik heeft. Ze geeft mijn buik lieve knuffels en kusjes.
Ik ben net begonnen om de babykamer in orde te maken, en betrek haar ook hierbij. Ze mag me helpen om de kleuren uit te kiezen, en gister was de wieg binnen gekomen. Die heb ik zover klaargemaakt, en zij mog haar pop er in legggen, zodat we konden oefenen.
Ik wil ook dat zij zo snel mogelijk komt als de baby geboren is. De baby wordt wel geboren in het ziekenhuis. Het lijkt me heel leuk om dan met zn vieren naar huis te gaan en de baby mee te nemen.
Ik wil haar ook gaan betrekken met de verzorging, daar heeft ze de leeftijd ook al voor.
Ben wel benieuwd hoe dat straks dan gaat, want ze is helemaal geen poppenkindje.
Ik kijk er erg naar uit, lijkt me heel erg leuk.

Groetjes, Ris 28 weken 3 dagen
 
Hallo Lonk, en de rest van de a.s. mama's!
Ik vind dit ook wel een heel interessant onderwerp. Mijn zoontje is 3 jaar en 3 maanden als ons 2e kindje geboren wordt. Het voordeel is dat Mika altijd al gek op baby's is geweest, zodra er een mama met baby bij hem op het kdv binnenkomt is hij er als eerste bij. Hij kan ook een hele tijd met de babypop van zijn nichtje spelen, gaat hij de baby een flesje geven enzo, vindt hij geweldig. Maar ja, het kan natuurlijk heel anders gaan als zo'n lief babytje bij ons thuis gaat wonen... Ik ben vooral van plan om Mika ook veel  individuele aandacht te (blijven) geven, zonder de baby erbij zeg maar. Voornamelijk zal dat zijn als de baby op bed ligt  maar ik zal ook wel eens aan mijn moeder vragen (ik ben gelukkig in die luxe positie) of zij een paar uurtjes op  wilt passen en dan ga ik bijv. iets leuks doen  met Mika, zwemmen bijvoorbeeld. Verder helpt het denk ik ook wel als je niet  constant maar  overbezorgd  reageert als de oudste de jongste aandacht wil geven dmv een kus of een knuffle ofzo. Tuurlijk begrijp ik wel dat je het in de gaten moet houden maar ik denk dat te veel negatieve reacties ook niet echt bevorderend werkt.
Het klinkt allemaal heel leuk in theorie maar uiteindelijk moet in de praktijk blijken of het ook inderdaad werkt.
Ik ga wel binnenkort even naar de boekhandel, het schijnt dat er wel leuke kinderboekjes  te koop zijn over de geboortje van een nieuw babytje. En ik vind het heerlijk om samen met mijn mannetje boekjes te lezen, dus dat doet het altijd goed.
Groetjes Nicole
 
Hoi,

Het is in ieder geval belangrijk om de aandacht goed te verdelen. De baby is er in eens en voor veel kinderen is dat raar. En niet alleen die baby, maar wat dacht je van de kraamhulp en de andere familie leden die allemaal komen en alle aandacht hebben voor de moeder en de nieuwe baby.
Het kennismaken zou ik zelf als moeder doen.(in dien mogelijk) De relatie tussen het oudste kind en de moeder wordt toch anders, zeker als je borstvoeding gaat geven. Jij als moeder ligt de eerste dagen waarschijnlij in bed, de baby slaapt bij jou en alle aandacht gaat voornamelijk uit naar jullie twee. Dus ik zou als de baby er is, samen met het oudste kind naar het wiegje gaan en de oudste op zijn of haar manier kennis laten maken met de baby. Ieder kind doet dat op zijn/haar manier, de een wil kusjes geven, de andere kijkt even en vind het wel best. Ga dat niet 'pushen'. Betrek het oudste kind bij bepaalde klusjes omtrend de nieuwe baby, bijvoorbeeld in badje doen, wil hij/zij dat niet laat het dan. Alles op het eigen tempo.
Wat ik een goede tip vind is koop een kadootje wat je oudste graag zou willen hebben, niet te gek natuurlijk. Maar bij het kennis maken kan je dat dan geven vanuit de nieuwe baby, dat die het kadootje heeft mee genomen voor hem/haar. Kinderen zijn erg gevoelig voor kadootjes en de baby heeft gelijk een 'goede beurt' gemaakt bij zijn/haar grote broer.
En voor na de kennismaking, geef het oudste kind ook duidelijk zijn/haar eigen tijd. Als je hebt gevoed, leg de baby dan in bed/box en ga met je oudste een boekje lezen, knutselen of lekker ravotten.
Heel veel succes, het zijn allemaal een heleboel tips, maar of het voor jou kind werkt moet je zelf bepalen. Het allerbeste is het te laten gaan zoals het gaat. De oudste kan het allemaal maar moeilijk bevatten.

groetjes kirsten
39w4d
 
Terug
Bovenaan