Tweede miskraam in 3 maanden

Hoi allemaal,

Zijn er hier meer dames die in korte tijd twee miskramen gehad hebben? Ik vind het lastig te begrijpen waarom dit twee keer mij overkomt en het voelt een beetje alsof mn lichaam faalt. De eerste zwangerschap was 4 weken en de tweede 7 weken
Ik heb binnenkort een afspraak bij een gynaecoloog en hopelijk komt er daar meer informatie uit. Ik ken niemand in mn omgeving die een miskraam gehad heb, wel vriendin die geen kinderen kan krijgen en die het verwijt geeft je kunt tenminste zwanger worden. Maarja het worden is schijnbaar niet moeilijk alleen het blijven wel. Is er iemand die hetzelfde heeft met een positieve uitkomt :)

Wat verdrietig en snap dat het je onzeker maakt! Het kan dikke pech zijn, en in veel gevallen is dat ook zo en zal er niks uit de onderzoeken bij de gyn komen. Hopelijk geeft die afspraak je wat vertrouwen of inzicht hoe verder. Ik heb zelf na mijn eerste voldragen zwangerschap daarna 2 keer een miskraam gehad (met 1 maand er tussen) en daarna opnieuw zwanger geworden (dat duurde wel bijna een jaar) maar het is wel gelukt. Ik wens je alle geluk toe! 

Heftig hoor! Zelf heeft er bij mij telkens meer tijd tussen gezeten, maar ik heb ook eerst 3 miskramen gehad voor ik mijn eerste kind kreeg, vervolgens nog een miskraam en toen gelukkig weer een gezond kindje. Volgens mij is de statistiek zo dat je met 2 opeenvolgende miskramen nog steeds ongeveer 75% dat de volgende zwangerschap wel goed gaat, en na 3 miskramen nog zo'n 65%. De kans is dus echt best groot dat de volgende zwangerschap wel goed zal gaan. 
Volgens mij komt er maar in ongeveer 15% van de gevallen wat uit het onderzoek dat ze kunnen doen bij herhaalde miskramen, waarvan een heel deel niet eens behandelbaar is, alleen een verklaring voor waarom de kans groter is dat het mis gaat. Bovendien mag je voor een deel van het onderzoek niet zwanger zijn of dat recent (destijds bij mij volgens mij 3 maanden) zijn geweest. Ik heb het onderzoek zelf niet ondergaan, ik had net afgesproken met mijn man om dat onderzoek te laten doen toen ik zwanger bleek te zijn (en dat was de zwangerschap van mijn 2e kindje).

In onze omgeving komt moeilijk zwanger worden en/of blijven wel wat vaker voor, waarbij ik wel moet zeggen dat het vaak pas naar boven komt als je er zelf over begint. Het is toch een beetje taboe en de meeste mensen beginnen er liever niet over, en zeker op het moment dat een stel wel 1 of meer kinderen heeft wordt er vaak zonder meer aangenomen dat het allemaal soepel en vanzelf is gegaan, maar dat is best vaak niet het geval. Dus wie weet is er nog wel iemand met wie je het kan delen die het begrijpt. 

Zelf ben ik overigens in het proces van zwanger worden en miskramen krijgen (en ook diagnoses van verminderde vruchtbaarheid in mijn geval) wel een aantal keer op gesprek geweest bij een praktijkondersteuner en een geestelijk verzorger vanuit het ziekenhuis waar mijn fertiliteitsonderzoek ook liep.

Hopelijk is drie maal voor jou wel scheepsrecht! En wie weet helpt de info van je gyn ook.

Wat een verdriet. Miskramen komen zoveel meer voor dan ik ook wist vantevoren. Soms weten vrouwen het niet eens en denken ze simpelweg dat ze ongesteld worden. Ik heb zelf twee dochters gekregen zonder problemen en ook erg snel zwanger. En toen ineens onverwacht zwanger paar jaar later en dit werd een miskraam. Om paar maanden later weer zwanger te worden en is nu mooie zoon. Waarschijnlijk ook dikke pech geweest :( 

Terug
Bovenaan