Tweede naam als roepnaam

In juli verwachten wij ons eerste kindje, een meisje. We willen haar vernoemen naar haar oma's en hebben misschien al wel dé naam gevonden.

Nu is het zo dat de combinatie met haar *waarschijnlijke* roepnaam veel leuker staat en lekkerder bekt als haar roepnaam als tweede komt.

Dan vragen we ons dus af, is dit vreemd of onhandig? Met speciale gelegenheden oid? Kunnen we het dan toch beter omdraaien?
 
Hoihoi,

Mijn man zijn 2e naam is zijn roepnaam en eerlijk gezegd baalt hij daarvan. Op de universiteit pakten ze vaak enkel zn 1e naam en die is behoorlijk oudbollig. Om die reden hebben wij onze kids als 1e naam de roepnaam gegeven. Tenminste.. mijn man stond daarop... want zelf heb ik ook als 2e naam mn roepnaam en ik heb er echt nooit problemen mee gehad..
 
Tsja om verwarring te voorkomen is de roepnaam als eerste het handigste.

Mijn ex schoonouders hadden een zoontje dat ook de tweede naam als roepnaam had, hier hadden ze enorme spijt van omdat in het ziekenhuis het kindje steeds bij die eerste naam werd genoemd.

Mijn man heeft ook de tweede naam als roepnaam en heeft er nooit problemen mee gehad.
Het zal dus ook een stukje perceptie en gevoel zijn.

Ik denk persoonlijk als het een oudbollige eerste naam is dat ik die dan toch als tweede zou zetten,om eventuele schaamte bij je kindje te voorkomen. Zo sneu als ze er mee geplaagd gaan worden later
 
Mijn roepnaam is niet eens een officiele naam van mij (maar een verkorte versie van een van mijn officiele voornamen), nooit problemen mee gehad, ook niet op de universiteit. Als ik aangeef dat dat is hoe ik aangesproken wil worden (meestal heb je daar genoeg opties voor) dan spreken ze je vanzelf zo aan.
Misschien dat je het merkt bij het boeken van vliegtickets oid, maar ten opzichte van een moeilijk te spellen of uit te spreken (voor- of achter-)naam valt het alles mee. ;) Ik heb vaker moeite met mijn achternaam vanwege de spelling dan met dat ik niet bij de juiste roepnaam wordt aangepsroken.
 
Mijn roepnaam komt niet eens in mijn officiele namen voor :) Het is een soort van afgeleide van een van mijn officiele namen, maar daar moet je wel heel creatief voor zijn haha!
Nooit problemen mee gehad, als je ergens voor het eerst bent even aangeven wat je roepnaam is en klaar. En opletten met officiele documenten, zo heeft mijn werk een keer een vliegticket geboekt op mijn roepnaam.. eerlijk gezegd vind ik dat een beetje dom van degene die heeft geboekt.. 
 
Een roepnaam kan totaal anders zijn als de daadwerkelijke naam(namen). Mijn moeders roepnaam is anja en haar geboorte letters zijn JGC ik weet alleen even niet meer welke namen daarbij horen.
 
Mijn ouders hebben van delen van mijn 2 geboortenamen een roepnaam 'geknutseld' en daar heb ik nooit problemen mee ondervonden. Ik denk persoonlijk dat het prima kan!
 
Terug
Bovenaan