Tweede op komst

In augustus verwachten wij onze tweede. Onze dochter van dan net 2 krijgt een broertje. Ik probeer haar voorzichtig voor te bereiden, maar ze begrijpt het volgens mij nog niet echt. Heeft er iemand tips of weet iemand leuke boekjes om hierbij te helpen?
 
Onze dochter was net 2 toen haar broertje geboren werd. We hadden het boekje van kleine Pluis, maar dat vindt ze nu ze wat ouder is en weer een broertje of zusje krijgt eigenlijk interessanter dan toen. Wat wij veel hebben gedaan is haar wijzen op babytjes die in onze omgeving geboren werden en op kinderwagens die we bijveoorbeeld bij het boodschappen doen voorbij zagen komen. Verder haar vooral erop voorbereid dat ze in het begin nog niet zoveel zou kunnen met haar broertje / zusje omdat het daar nog te klein voor was. En duidelijk gezegd dat het in het begin veel zou huilen en uitgelegd waarom: kan nog niet praten, enige manier om duidelijk te maken dat er iets (eten, vieze luier enz) aan de hand is.
Waar wij nog het meeste aan hebben gehad is een fotoboekje dat ik zelf had gemaakt (met 10x15 insteekhoesjes). Ik had in elk hoesje een foto van onze dochter gedaan in alle situaties die zich in de eerste tijd na de geboorte voor zouden doen: aan de borst, in de wieg / box / maxi cosi / kinderwagen, bij mamma, bij pappa, op de commode, in bad enz enz. Ik had de hoesjes dichtgeplakt zodat het geen kwaad kon als ze het zelf "las" en dat heeft ze echt ontzettend veel gedaan. Ze liet het ook aan iedereen zien en vond het heel logisch dat met haar broertje gebeurde wat wij bij haar ook hadden gedaan. Ze heeft het boekje nog steeds en pakt het er de laatste tijd weer extra veel bij. Misschien ook iets voor jouw dochter?
 
Terug
Bovenaan