<p>Beste lezer, <br /><br />Momenteel ben ik 34 zwanger van een tweeling en ik zoek mij suf op een bevredigend antwoord op de volgende vraag: Waarom wordt de aanstaande tweelingmoeder geadviseerd om na 37 weken de zwangerschap in te leiden?<br /><br />In mijn zoektocht naar de motivatie voor dit advies kom ik uit op vrij algemene informatie. Kort samengevat stuit ik op 2 redenen om eerder in te leiden, 1: de zwangerschap kan (te) zwaar zijn voor de moeder, om wat voor reden dan ook, en dan is inleiden gericht op haar gezondheid en/of gemak ('gemak' klinkt alsof ik klachten/zorgen bagetaliseer, maar dat bedoel ik uiteraard niet zo!), en 2: de risico's op complicaties worden groter na 37 weken en dan zijn de baby's beter af buiten de buik dan erin. <br /><br />Over reden 2 mis ik echt wat inhoudelijke uitleg. Want wat als de moeder het prima volhoudt en zich nog fit voelt? Zoals (tot nu toe) in mijn geval? Dan valt reden 1 om eerder in te leiden immers weg en houden we alleen reden 2 (het verhoogde risico op complicaties) over. Dan vraag ik me af; over wat voor complicaties hebben we het eigenlijk? En hoeveel hoger is het hogere risico? Is in onderzoek hiernaar nog gekeken naar een onderscheid die tussen verschillende tweelingzwangerschappen gemaakt kan worden (dus met betrekking tot een gedeelde of gescheiden placenta en/of een gedeelde of gescheiden vruchtzak). Dat zou toch van invloed moeten zijn? <br />Verder: het verloop van de zwangerschap en de ontwikkeling van de baby's tot en met week 36 zou toch ook wel mee moeten wegen in de verwachting van hoe het na 37 weken zou kunnen verlopen?<br /><br />Het advies om na 37 weken de baby's eerder te halen, lijkt vrij standaard te zijn en dat verbaast me... Uiteraard heb ik dit ook besproken met mijn gynaecoloog. Ik kreeg toen een uitleg die ik tot dusver nergens anders heb kunnen vinden. Hij zei dat de groei van de baby's na 37 weken niet meer goed in de gaten gehouden kan worden. Er is volgens hem GEEN verhoogd risico op problemen met de groei/ontwikkeling van de baby's maar een verhoogd risico dat deze problemen, als ze er zouden zijn, onopgemerkt kunnen blijven.<br /><br />Nu vind ik de afweging wel/niet inleiden eigenlijk nog lastiger worden dan dat ik het al vond. Zo langzamerhand ga ik zelf richting de 37 weken zwangerschap en moet ik de keuze maken: laat ik mij na 37 weken inleiden of wacht ik af? <br /><br />Even ter aanvulling over mijn eigen situatie: mijn tweelingzwangerschap zou de minst hoge kans op complicaties hebben vanwege het feit dat de kindjes vermoedelijk niet eeneiig zijn en zowel een eigen placenta en eigen vruchtzak hebben. Ook heb ik een eerdere (eenling) zwangerschap voldragen tot 42 weken. Mijn zwangerschap verloopt tot dusver voorspoedig. Ik voel mij goed en de baby's groeien ook goed.<br /><br />Is er iemand die mij meer informatie kan geven om mij te helpen een keuze te maken? En zijn er tweelingmoeders die ervaring hebben met het 'afwijken van de norm' om de baby's rond 37 weken eerder te halen, en dus van een tweeling bevallen zijn na 38/39/40 weken? <br /><br />(Ik heb het bovenstaande ook gevraagd op het NVOM-forum voor tweelingouders, maar dat forum is minder actief. Vandaar ook even mijn vragen hier ).<br /><br />Bedankt voor het lezen!</p>