Tweeling: waarom inleiden bij 37 weken?

<p>Beste lezer, <br /><br />Momenteel ben ik 34 zwanger van een tweeling en ik zoek mij suf op een bevredigend antwoord op de volgende vraag: Waarom wordt de aanstaande tweelingmoeder geadviseerd om na 37 weken de zwangerschap in te leiden?<br /><br />In mijn zoektocht naar de motivatie voor dit advies kom ik uit op vrij algemene informatie. Kort samengevat stuit ik op 2 redenen om eerder in te leiden, 1: de zwangerschap kan (te) zwaar zijn voor de moeder, om wat voor reden dan ook, en dan is inleiden gericht op haar gezondheid en/of gemak ('gemak' klinkt alsof ik klachten/zorgen bagetaliseer, maar dat bedoel ik uiteraard niet zo!), en 2: de risico's op complicaties worden groter na 37 weken en dan zijn de baby's beter af buiten de buik dan erin. <br /><br />Over reden 2 mis ik echt wat inhoudelijke uitleg. Want wat als de moeder het prima volhoudt en zich nog fit voelt? Zoals (tot nu toe) in mijn geval? Dan valt reden 1 om eerder in te leiden immers weg en houden we alleen reden 2 (het verhoogde risico op complicaties) over. Dan vraag ik me af; over wat voor complicaties hebben we het eigenlijk? En hoeveel hoger is het hogere risico? Is in onderzoek hiernaar nog gekeken naar een onderscheid die tussen verschillende tweelingzwangerschappen gemaakt kan worden (dus met betrekking tot een gedeelde of gescheiden placenta en/of een gedeelde of gescheiden vruchtzak). Dat zou toch van invloed moeten zijn? <br />Verder: het verloop van de zwangerschap en de ontwikkeling van de baby's tot en met week 36 zou toch ook wel mee moeten wegen in de verwachting van hoe het na 37 weken zou kunnen verlopen?<br /><br />Het advies om na 37 weken de baby's eerder te halen, lijkt vrij standaard te zijn en dat verbaast me... Uiteraard heb ik dit ook besproken met mijn gynaecoloog. Ik kreeg toen een uitleg die ik tot dusver nergens anders heb kunnen vinden. Hij zei dat de groei van de baby's na 37 weken niet meer goed in de gaten gehouden kan worden. Er is volgens hem GEEN verhoogd risico op problemen met de groei/ontwikkeling van de baby's maar een verhoogd risico dat deze problemen, als ze er zouden zijn,  onopgemerkt kunnen blijven.<br /><br />Nu vind ik de afweging wel/niet inleiden eigenlijk nog lastiger worden dan dat ik het al vond. Zo langzamerhand ga ik zelf richting de 37 weken zwangerschap en moet ik de keuze maken: laat ik mij na 37 weken inleiden of wacht ik af? <br /><br />Even ter aanvulling over mijn eigen situatie: mijn tweelingzwangerschap zou de minst hoge kans op complicaties hebben vanwege het feit dat de kindjes vermoedelijk niet eeneiig zijn en zowel een eigen placenta en eigen vruchtzak hebben. Ook heb ik een eerdere (eenling) zwangerschap voldragen tot 42 weken. Mijn zwangerschap verloopt tot dusver voorspoedig. Ik voel mij goed en de baby's groeien ook goed.<br /><br />Is er iemand die mij meer informatie kan geven om mij te helpen een keuze te maken? En zijn er tweelingmoeders die ervaring hebben met het 'afwijken van de norm' om de baby's rond 37 weken eerder te halen, en dus van een tweeling bevallen zijn na 38/39/40 weken? <br /><br />(Ik heb het bovenstaande ook gevraagd op het NVOM-forum voor tweelingouders, maar dat forum is minder actief. Vandaar ook even mijn vragen hier :)).<br /><br />Bedankt voor het lezen!</p>

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar het klinkt inderdaad best gek. Ik ben zwanger van mijn 3e kindje. Een eenling, maar een kleine draaikont. Van de week naar het ziekenhuis geweest omdat ze dwars lag voor een draaipoging. Ik was toen 36,4 weken. Het draaien was niet nodig, want ze heeft zich voor de draaipoging weer keurig in hoofdligging gedraaid.

De verloskundige van het ziekenhuis die de situatie beoordeelde zei: garantie tot de deur. Eventueel kunnen we volgende week als je 37,4 weken ben nog wel een keer draaien. Mocht ze daarna weer dwars gaan liggen proberen we met 38,4 weken te draaien, en dan is het een optie om als het lukt gelijk te starten met inleiden.

Maar zo zei ze erbij voor 38,4 weken inleiden is minder goed voor de baby, ivm de longrijping.

Nu gaat het bij mij om echt geen kleine baby, iets groter zelfs dan gemiddeld. Terwijl tweelingen vaak nog iets kleiner dan gemiddeld zijn. Dus dan zou je denken: dan zijn voor hun die laatste weken in de buik extra belangrijk.

Nu zal elke situatie weer anders zijn. Maar ik vind dat ze je wel uit moeten kunnen leggen waarom iets in jouw situatie wel/ niet goed is.

Wat KarenvV ook zegt + een toevoeging: men moet jou INHOUDELIJK kunnen uitleggen waarom ze dingen willen doen. En dan niet aankomen met 'het is protocol'. Want zoals je zelf al schreef: jouw zwangerschap verloopt goed en je kleintjes groeien goed! Je hebt recht op uitleg over evt. medisch ingrijpen.
Je kunt tijdens een gesprek ook gebruik maken van de BRAIN techniek in je vragen: B: wat zijn de benefits van 37wk inleiden, R: wat zijn de risks? A: wat zijn de alternatieven? I: wat zegt je intuïtie? En N: wat gebeurt er mogelijk als er niets wordt gedaan? En na al die vragen (en hopelijk antwoorden): geef jezelf een T: tijd. Tijd om na te denken en af te wegen..

Ik hoop dat je er iets aan hebt en heel goed dat je verder kijkt en je in leest! Dan kan je weloverwogen een keuze maken!

Heeft het niet te maken met de ruimte die ze nodig hebben om te groeien? Volgens mij wordt die namelijk aardig klein na 37 weken voor beide kindjes, dus misschien is het risico dat ze te weinig ruimte hebben om goed te groeien. En dat ze daarom ervoor kiezen dat ze met 37 weken gaan inleiden.
Ik ben geen arts en heb geen ervaring maar dit is wat mij te binnen schiet.

Pff jeetje wat een lastig vraagstuk als je geen bevredigende argumenten krijgt om je beslissing op te maken. 
Mijn moeder heeft een 2 eiige tweeling gehad. Heeft (weliswaar 35 jaar geleden) de zwangerschap uitgelopen tot 40+5 weken. 
Kijk dat ze inmiddels een tweeling zwangerschap niet overtijd willen laten gaan, kan begrijpelijk zijn.. mijn zus woog maar 2500 gram en mijn broer iets van 3500.. moet je nagaan met 40 weken zwangerschap. Als zij gehaald waren met 37, waren ze zo veel kleiner geweest..  
Hopelijk krijg je de antwoorden die je nodig hebt voor je keuze. En anders: altijd je gevoel volgen. Je voelt zelf aan of het verantwoord is of niet... 

Inmiddels 8 jaar geleden heeft mn schoonzus een 3-ling gekregen. Omdat ze toen boven de 35 was, moest het met een keizersnede. Maar ze hebben gewacht tot met ruim 37 weken de vliezen braken. En die hadden echt geen ruimte meer :). Dus ik zou duidelijk in gesprek gaan... Ik heb dit nog nooit om te heen gehoord om heel eerlijk te zijn.

Volgens mij is het ook per ziekenhuis of gynaecoloog verschillend. Een kennis van mij is met 39 weken ingeleid. Dit was enkele weken vantevoren al zo afgesproken mochten de babies zich niet vanzelf aandienen

Beste gebruiker, ondertussen ben je allang bevallen en ben ik benieuwd of je antwoord hebt gekregen op je vraag? Zelf ben ik nu 35+3 zwanger van een twee-eiig tweeling met eogen placenta en vruchtzak en heb ik vandaag nog een echo gehad waaruit blijkt dat ze goed groeien.
Ik kreeg bij de gynaecoloog vervolgens hetzelfde verhaal te horen. Vanaf week 38 zouden de risico's iets omhoog gaan en dan hebben we het over complicaties bij de baby's en ook sterfte. Heel erg vaag, maar ik lees nu idd dat dit is volgens 'het boekje'. Terwijl het juist voor de baby's ook belangrijk is dat ze zelf bepalen wanneer ze komen.
Ze gaf ook aan dat ze in het verleden hebben dachten als het tot nu toe goed gaat, dat de moeder dan  nog wel even door kon lopen. Maar dat er uit onderzoeken is gebleken dat er dan toch meer risico's zijn. Maar wat zijn meer risico's? Het gaat iets omhoog. Wat houdt dat in? Ik vind het persoonlijk ook erg vervelend dat ze er zo mee omgaan. Zo 'standaard'. Net zoals dat je ook een infuus moet, want meestal heb je wee opwekkers nodig omdat je baarmoeder berder is uitgerekt. Dat is toch ook niet zeker. Nou ja dat soort dingen. Ik zou graag cijfers hebben en dan een goede keuze maken. Al hoop ik dat ze zelf komen in week 37. Maar toch. Dit levert in elk geval een hoop irritatie op. Ook niet heel handig. Dus hoop dat je meer te weten bent gekomen in september. 
Groet,Tessa

Terug
Bovenaan