tweetalig opvoeden

Mijn man is Nederlands en ik ben Noors. Wij voeden onze zoon tweetalig op: ik spreek Noors tegen hem en mijn man Nederlands. Sommige dingen begrijpt onze zoon (15 maanden) beter in Nederlands, andere dingen in Noors. Wie heeft er tips en ervaring met opvoeden in twee talen?
 
Hoi,


 
Wij hebben ons zoontje van 2,5 jaar sinds zijn geboorte tweetalig opgevoed. Dat wil zeggen mijn man spreekt consequent Frans en ik spreek consequent Nederlands tegen 'm. Onze gezinstaal is Nederlands. En ik moet zeggen dat het super gaat. Hij begrijpt feiloos wat papa bedoelt en vertaalt sommige dingen zelfs in het Nederlands voor mij. Als mijn man bijv. in het Frans om een toetje vraagt, zegt Luca: Mama, papa wil een toetje. Hij kan ook al in het zowel het Frans als Nederlands tellen. We hebben inmiddels een tweede kindje en hopen dat hij het net zo goed op gaat pikken als onze eerste. En het verhaal dat kinderen die tweetalig worden opgevoed langzamer zouden zijn met spreken, gaat bij Luca in ieder geval niet op. Hij loopt zelfs behoorlijk voor qua praten. Altijd doen dus!!!!


 
Groetjes

Els
 
Hoi odin,

Onze kinderen gaan in wallonie(belgie) naar school en daar spreken ze uitsluitend frans, thuis spreken wij alleen nederlands.
Het is niet vreemd dat hij sommige dingen in het nederlands nog beter begrijpt omdat hij dat toch meer hoort, als je gewoon consequent blijft in het spreken van jou eigen taal spreekt hij het uiteindelijk vloeiend.
Kunnen ze alleen maar baat bij hebben, deze kinderen hebben vaak ook een beter ontwikkeld taalgevoel en leren daardoor makelijker een 3e of 4e taal.

Groetjes MJ
 
Taaltechnisch gesproken volgen jullie dus de OPOL-strategie (One Parent One Language). Dat werkt vaak heel goed.
Als je kindje wat ouder wordt is het wel slim om te zorgen dat je ook wat dvd's, cd's en boekjes in het Noors hebt, zodat het taalaanbod gevarieerder is (tenminste als jullie in Nederland wonen - als jullie in Noorwegen wonen moet je die dingen juist in het Nederlands aanschaffen).

Kinderen die op deze manier vanaf het begin 2-talig opgroeien hebben daar in hun latere leven veel profijt van, omdat ze hun hersens op een iets andere, efficientere manier schijnen te gebruiken.

Ouders Online heeft een heel dossier over tweetaligheid, en ook een taalkundige vraagbaak die vragen hierover beantwoordt.
 
Terug
Bovenaan