tweetalig opvoeden

Hai

Ik was benieuwd of er nog meer mensen 2- talig gaan opvoeden.
Mijn man is turks, dus hij gaat alleen turks praten en ik alleen nederlands.

hebben andere hier ervaring mee?

Ik zelf kan me redelijk goed redden in het Turks maar het is belangrijk om consequent te blijven heb ik vernomen 1 ouder 1 taal.
ben benieuwd hoe andere het doen.

groetjes 4 kidz

Hey hier ben ik weer,
hier ook hetzelfde verhaal.
Mijn partner is NL ik ben TR.

Als wij samen met zn 3tjes thuis zijn, ligt de nadruk op het NL we wonen immers in NL en ze speelt hier buiten en gaat hier straks naar school, dus naar NLs moet goed zijn.
Als papa er niet bij is, praat allebei de talen, meestal herhaal ik de woordjes in de andere taal: 'wat zegt u?' - efendim?   etc...
Verder is ilayda 2x p.w. bij mijn moeder en zij praat alleen maar turks met haar.

Ik merk dat ilayda alles begrijpt maar alleen in het nl praat/ vragen beantwoord. ik dnek niet dat ze nog snapt dat het 2 verschillende talen zijn.
succes

hilal
29w4d

hoi,

Mijn man is ook turks
ook wij hebben het erover gehad hoe we het met de taal gaan doen.
wij gaan hoofdzakelijk ned praten, idd hier naar school en ned vriendjes, in ned wonen. is belangrijk dat je de taal goed leert.
turks komt ook wel, idd met woordjes vertalen etc,
een neefje van mijn man is nu bijna 4 en kan goed turks en slecht ned waardoor hij op de peuterspeelzaal etc geen aansluiting vind met andere kindjes omdat ze hem niet begrijpen. dat is ook zielig.

groetjes poppie

Hoi dames,

Ja wij spraken ook alleen nederlands omdat me man gewoon
heel goed nederlands spreekt en ja makkelijk is natuurlijk e omdat we in nederland wonen.
maar na al die jaren vind ik het dus ook heel belangrijk dat ze turks leren omdat de familie hoofdzakelijk thuis turks spreekt.

Ik wil niet dat mijn kinderen zich daardoor buiten gesloten voelen.
Ik zelf ben half nederlands half surinaams maar kon geen surinaams verstaan en dan hang je er een beetje bij.

Nu is de oudste dus 7 de middelste 3 en de jongste 2 en ben ik voor een
half jaar naar Izmir gegaan om de taal te leren. (kom juni terug.)
Ze spraken dus helemaal niks en nu begrijpen ze alles.
Ze praten nu veel turks en nederlands door elkaar maar verstaan beide talen perfect.

Voor jouw hilal is het natuurlijkiets eenvoudiger omdat het je moedertaal is dus zou jouw kleintje beide talen goed opvangen.
maar belangrijk is wel om er consequent in te blijven.
Dus niet 2 talen door elkaar praen want dan krijgen ze wel problemen op school later.

Wat ik merk in mijn omgeving is dat de kinderen heel snel het nederlands hebben opgepikt maar ja hier in den haag kan je ook al vanaf 2.5 jaar naar de voorschool.
Dat is al heel een voordeel.

Nu is het de taak van mijn man dus om het te onderhouden        
en dus werd er geadviseerd 1 ouder 1 taal.

groetjes 4 kidz

Hoi meiden,

mijn man is een echte Brit, maar woont al heel lang in Nl dus zijn NL is net zo goed als zijn Engels! Mijn NL is beter dan mijn Engels, aangezien ik een echte kaaskop ben!
Mijn man zijn familie (oma, tantes, ooms en neven) wonen allemaal in Engeland, dus verstaan geen woord NL. Daarvoor hebben wij er ook voor gekozen zo snel mogelijk het Engels er ook bij te gooien!
Thuis zal gewoon NL worden gesproken, maar bijv de BBC heeft hele leuke kinderprogramma's waar ze de taal goed kunnen oppikken en ook heb ik in Engeland een aantal dvd's van Charlie The Engine gekocht.

Wat er gezegd wordt over het je buitengesloten voelen, zelfs ik ken dat van nog niet zo lang geleden! Mijn Engelas was echt een ramp! Gelukkig heb ik een cursus gevolgd en pik ik dingen snel op, maar ook nu nog, als het Engels te snel gaat, dan snap ik er niks meer van, zeker dat dialect niet! Daarom vind ik het ook erg belangrijk dat ons kindje Engels zal kunnen verstaan, maar ook terugspreken!

groetjes
Sas

hee 4kidz

knap dat je turks aan het leren bent, zelf ben ik me er ook in aan t verdiepen, kan al wel veel maar uitspraak ligt wat moeilijker.
Tuurlijk vind ik t ook belangrijk dat de baby straks turks leert, hoewel mijn schoonouders meestal ned spreken als ik er ben vind ik t wel een goede zaak dat de kleine straks ook in t turks met ze kan communiceren.
(en het is ook prettig als ik t zelf kan )
andere vraag,
Mijn schoonmoeder kwam laatst met de vraag of ik ook moslim wil worden.
Heb jij die vraag ook gehad ?
Ze laten me vrij in mijn keuze hoor maar laten toch doorschemeren dat ze het op prijs zouden stellen.

groetjes poppie

Hai poppie

Ik ben ook hier naar school gegaan in Izmir.
speciale school voor buitenlanders. tomer.
zo'n cursus is 4 weken.
heb er 5 gedaan.
Ook had ik nederland zo'n 8 wekse cursus gedaan maar ik merk wel dat ik nu hier
het meeste heb geleerd.

Ik ben zelf wel moslima geworden maar dat ben ik wel uit mijn
eigen volle overtuiging en pas na 3 jaar nadat ik mijn man had leren kennen.
Ik was me erin aan het verdiepen en was wel eerder opzoek naar iets?
Ik heb het uiteindelijk in de islam gevonden.

Je schoonouders kunnen vragen maar doe niks tegen je zin en bovendien geld het ook
niet als je alleen moslim bent geworden voor een ander en er niet achter stond.

Ik kan hier heel veel over vertellen maar je kan me mailen als je dat wilt of via de msn.   sdm_Lapenstaartje hotmail.com

groetjes 4 kidz

hee ,meis,

dank je wel voor je reactie.
Zal je vanav toevoegen op msn, manlief wil de laptop nu gebruiken

hij begint al te klagen dat ik hem teveel in beslag neem.

Fijne avond   poppie

Terug
Bovenaan